Hallo,
Ik ben ruim 10 jaar in het bezit van een Golf 3 tdi afn 81kw. De auto heeft inmiddels 423000 km probleemloos gedraaid.
Vanmorgen rijd ik naar mijn werk 80km verderop. Bijna aangekomen besluit ik nog even te gaan tanken. Als ik de auto vervolgens weer wil starten, begint ie ineens te stotteren en valt uit. (JA ik heb diesel getankt) Na de 3e keer starten gaat ie plotseling maximaal gas geven. Als ik het contact dan uitzet slaat de motor nog wel af. Eerst dacht ik dat het iets met de stortregen te maken had waar ik daarvoor in gereden had. Maar als ik later op de dag nog een paar keer probeer te starten gaat ie weer naar max toeren! Echt gillen dat blok. Het lijkt dan ook wel of ie steeds moeilijker afslaat als ik het contact dan afzet. Dus druk ik hem maar in de versnelling en laat de koppeling schieten.
Zelf heb ik ook nog aan een lekkende turbo gedacht. Waardoor de motor op olie en of damp gaat lopen. Maar ergens lijkt mij dit sterk, omdat de kilometers voordat ik ging tanken er niks aan de hand was. Zou het een sensor kunnen zijn? Denk hierbij aan toerental, gaspedaal o.i.d??
Heeft iemand enig idee??
Alvast bedankt.
Mvg,
Tuur
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Keering in je turbo kan een oorzaak zijn of natuurlijk anders, toevallig niet de laatste dagen gepeilt en per ongeluk teveel olie in je motor gedaan?
Oliepeil was goed. Turbo ben ik momenteel aan het demonteren om hem eens aan een grondig onderzoek te onderwerpen. Maar toch heb ik mijn twijfels daarbij...
Turbo hoef je dan niet persé geheel te demonteren, trek de slang van de intercooler maar los, en start dan nog eens. Als er dikke dampen of olie uit de slang komt weet je genoeg.
P.s. Ietwat vettige aanslag mag er wel in de slang zitten, maar geen druppels olie.
Het comleet loshalen van de turbo zat eigenlijk al in de planning. Dit ivm haperen van de variabele schoepen. De slangen waren best wel vet. Maar of dat de reden is van het maximaal gas geven uit zichzelf? Kan dit niet door een sensor die een verkeerde waarde doorgeeft?
Uitlezen lukte onlangs bij de Vw dealer niet. Ook niet toen ik mijn radio had losgekoppeld. Dus ik kan momenteel ook niet kijken of ie foutmeldingen geeft.
Op hol slaan bij een diesel heeft maar 1 oorzaak, een vreemde brandstof ( Olie) in het inlaatkanaal. Dit kan er via verschillende wegen inkomen, maar omdat jouw probleem nogal van het ene op het andere moment komt, is de turbo wel hoofdverdachte.
Klopt! Morgen ga ik de turbo zelf uit elkaar halen, zodra ik meer weet zal ik het posten.
Verder zijn suggesties altijd welkom!
Vandaag de turbo uit elkaar gehaald. Schoepjes enz gereinigd en gangbaar gemaakt, maar geen spoor van lekkage...
Eerst eens zorgen dat je in die computer kan komen om het uit te lezen.... Gaat dit op geen enkele manier lukken, dan ecu defect.
Allereerst bedankt voor het meedenken!
Vandaag alles weer aan de auto gemonteerd. Opnieuw gestart en ja hoor direct gaat ie weer vol gas. Vervolgens heb ik de brandstofinspuitleidingen losgedraaid en weer gestart. Motor slaat nu niet aan. conclusie: Motor loopt niet op olie.
Morgen de onderdelen tussen gaspedaal en b.i.p maar eens bekijken.
een ecu waar geen contact mee te krijgen is is bij voorbaat verdachte nummer 1
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar