Volkswagen Golf III: Motor stottert, houdt in boven ca. 3000 rpm, dreigt uit te valle

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 ADY 8v

Hallo allen,

Vanavond reed ik op de snelweg en wilde nadat de motor warm was vanaf 80 km/u naar de 120 trekken.

Opeens begon de motor in te houden, toerenteller viel paar keer uit, plofjes uit de uitlaat te horen. Af en toe ratelde een relais.

Ik dacht eerst dat de benzine de boosdoener was, omdat deze bijna leeg was. Volgetankt, op de autoweg wederom optrekken, boven de 80 km/u weer stotteren, inhouden.

Koppeling ingedrukt, en gas gegeven, bij 3000/ 4000 rpm., stotterde de motor weer.

Daarna rustig naar huis gereden.

Pas wanneer de motor er voor werken moet, begint hij te kloten.

Ik heb afgelopen week m'n waterpomp laten vervangen, met koelvloeistof.

En zo nu en dan slaat hij slecht aan, dit was uit te lezen en had vermoedelijk te maken met startblokkering.

Wie o wie heeft een idee hoe het kan dat de auto nu stottert/ inhoudt?

Graag hulp hierbij, we gaan namelijk volgende week zaterdag naar Frankrijk toe.... Ik wil hem dan graag gerepareerd hebben....

Groetjes,

Jasper

jasperrijnders

Geplaatst door jasperrijnders (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, lijkt op een probleem met de ontsteking. Dit kan van alles zijn : doorslaande kabels, bougie(s), bobine, vocht etc.

Groet Jan227

jasperrijnders (0), 15 jaar geleden

Het is echt bij 80 km/u, stotteren, hokken, stoten, toerenteller valt weg, en een relais gaat ratelen.... Vanmiddag ook weer...

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, als je kunt constateren welk relais begint te ratelen, weet je waarschijnlijk in welke richting je moet zoeken. Een relais dat ratelt is meestal een te lage voedingsspanning of slechte massa verbinding.

Groet Jan227

jasperrijnders (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor de tip, hoe kan ik hier enigszins achter komen?

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, dit zal erg lastig worden onder het rijden. Vooral omdat de klacht zich voordoet bij vermogen vragen bij hogere snelheid. Mischien dat uitlezen een storing aangeeft waaruit blijkt in welke richting je moet zoeken.

Groet Jan227

jasperrijnders (0), 15 jaar geleden

Bij de dealer gestald:

- Eerst vermoedde men dat het de hall-gever was, en uit voorzorg de gehele stroomverdeler vernieuwd.
- Probleem nog aanwezig, dus verdacht men de bobine... hielp niet.

Toen tipte ik de monteur, dat wellicht de BDP-sensor roet in het eten kon geven, maar hij was van mening dat mijn type motor deze niet had, alleen bij nieuwere modellen.

Hij vergat echter dat mijn Golf uit Duitsland geïmporteerd is, wat niet totaal hetzelfde is al de NL versies.
De meeste Hollanders hebben geeft BDP-sensor, de mijne dus wel.

Nu is dat waarschijnlijk het probleem.

Volgorde van probleem hypothese:

BDP-sensor --> Hall-gever --> Bobine

Waar naar alle waarschijnlijkheid de BDP, de bron van het probleem is.
Indien het niet zo is, dan hebben we een groot probleem.
Want waar ga je dan zoeken?

Dan moet je alle onderdelen die met in eerste instantie de ontsteking te maken hebben, vervangen, om zo de fout op te sporen.

Gek genoeg, slaat het foutenlog niet storingen op...

Wordt vervolgd. Morgen rond 09.00 uur is de sensor binnen, en wordt deze vervangen....

Groeten,
Jasper

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.