Volkswagen Golf 2011: Motor uitval en te hoge CO

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 85

Beste lezers,
Wij hebben een VW Golf 6 cabrio 1.2 TSI van 2011 en die heeft al jaren probleemloos gereden, alsook netjes bij VW steeds op onderhoud geweest.
Alleen de laatste maanden begonnen de problemen.
Na eventjes gereden te hebben, voornamelijk stadsverkeer, valt ofwel de motor plots uit en krijg je deze niet meer gestart (starter draait maar de motor slaat niet aan) ofwel start hij niet meer nadat de motor werd uitgezet.
Bij VW binnengebracht en die hebben de brandstoffilter vervangen. Helaas zonder resultaat.
Daarna werd er gedacht aan de brandstofpomp in de tank, en ook deze werd vervangen.
Nog steeds hetzelfde probleem.
Intussen gingen we naar de keuring met de auto en daar werd vastgesteld dat de CO veel te hoog was (3x hoger dan toegelaten)
Terug naar VW en daar maakte ze een offerte voor het vervangen van de katalysator, de 4 bougies, de bougiekabels, en de lambdasondes.
Prijs: 3600€.
Nadat we al de voorgaande kosten hadden gemaakt hebben we dit alles zelf maar vervangen met aftermarket spullen, want die prijs was voor ons te hoog. De katalysator was inderdaad defect (er la mg een los stuk steen in) en één van de bougiekabels was inderdaad beschadigd.
Terug naar de keuring en CO nog steeds te hoog.
Het uitvallen van de motor leek weg te zijn, maar vandaag op een afstand van 40km 7 keer stilgevallen. Het vreemde is dat na 15min de motor weer start en je dan weer een paar km kan rijden. Ik kan de stekker zelf uitlezen, maar de historiek is leeg! No events…
Ik ben ten einde raad, ik vind het een enorm leuke auto, maar zo kan het uiteraard niet verder want het heeft me intussen al handen vol geld gekost. Zijn er mensen die dit zelf al hebben meegemaakt en eventueel wat tips kunnen geven? Wanneer de motor draait lijkt die normaal te draaien, alleen valt het op dat de uitlaatgassen iets meer waarneembaar zijn dan voorheen. Alvast bedankt !! 🙏🙏

Tmazurreke

Geplaatst door Tmazurreke (0) , lid sinds 11 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 11 maanden geleden

Bdp sensor voor het uitval probleem.
Voor co uitlaat lek voor de kat ?

    Thanks, de uitlaatlek voor de katalysator merk ik niet, maar ik we hebben wel alleen de lambdasonde NA de kat vervangen, niet die VOOR de katalysator.
    Die BDP sensor zal ik proberen op te sporen, en ook ineens checken op kabelbreuk, want het zou ook niet de eerste keer zijn dat er een steenmarter is langsgeweest. Alvast bedankt voor je reactie ! - Tmazurreke (0), 11 maanden geleden

Jeraevers (10), 11 maanden geleden

Draai de oliedop eens los en ruik eens. Stinkt het naar benzine?
De hogedrukpomp op het kleppendeksel durft rondom de as te gaan lekken. De benzine druppelt dan de motor in. Vaak ook hoger oliepeil daardoor.
Dit kan ook te hoge CO veroorzaken, de dampen worden immers door de carterontluchting opgezogen en mee verbrandt...

Tmazurreke (0), 10 maanden geleden

Hallo, even een update!
Het probleem met het uitvallen van de motor is intussen van de baan. Het bleek om een defecte verdeler te gaan. Ik had ergens gehoopt dat het ene probleem (uitvallen) was gelinkt aan het andere (te hoge CO waarde), maar heb een flauw vermoeden dat de 2 problemen los van elkaar stonden. Ik heb alleszins jou raad even gevolgd, maar de oliedop ruikt niet naar benzine en ook is het oliepeilo ok. Wat ik wel heb ontdekt is dat de ontluchter van het kleppendeksel niet goed afdichtte. (De nippel was doorgebroken van de leiding die weer naar de luchtinlaat loopt) Deze heb ik intussen vervangen. Een VW specialist kon me zeggen dat de CO ook nog steeds te hoog kan zijn door het gebruik van een aftermarket-katalysator en dat ik de nieuwe mogelijk moet 'inrijden'...

kaleido 1 (1425) PRO, 10 maanden geleden

Katalisator inrijden wat een onzin.
Denk dat de imi gewoon niet goed werkt.

    Het blijft vreemd... zelfs met een aftermarket kat zou de waarde toch geen 3x te hoog mogen zijn?
    Blijft nog de mogelijkheid om dan toch maar een originele te kopen, maar ik ben gewoon bang dat na die investering het probleem mogelijk nog steeds niet van de baan is... - Tmazurreke (0), 10 maanden geleden

harry4203 (415) PRO, 10 maanden geleden

Ik zou de auto ook eens van de laatste motorsoftwareversie laten voorzien, vindt het wel bijzonder dat ie zo weinig fotcodes opslaat.

    Dank voor je antwoord, dat is intussen ook gebeurd, maar het heeft helaas niet geholpen. - Tmazurreke (0), 10 maanden geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.