Volkswagen Golf: Motormanagement lampje / Uitlaatgassyteem lampje VW Golf IV G3

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Sinds zo'n 8 a 10 duizend kilometer rijd ik probleemloos met mijn Golf IV (06-2001, 115.000km) op LPG (Koltec Necam, ringtank) en benzie. Echter beginnen er nu stroringen op te treden en het gele motorbloklampje verschijnt regelmatig. Al meerdere keren uit laten lezen. Kreten als sporadisch armgrens bereikt op cilinder 1 en 4 (bobines?????), mengseladaptie (lambdasone?????). Komt door LPG zeggen ze bij dealer. Als het uitlaatgassyteem lampje niet brandt loopt de auto perfect op benzine en gas...geen gehik of gestoot gewoon lekker soepel.

Inmiddels zijn 4 bobines vervangen. Ging honderden km goed. En weer kwam het lampje terug (vaak bij stationair draaien bij bijv. stoplicht). Het begon dan met continue branden (soms verdween het weer vanzelf) en nu laatst met knipperen (noodloop) en de auto loopt dan dus slecht en schokt en trilt bij lagere toeren. Desalniettemin is deze storing dus toch terug gekomen zelfs na vervangen van 4 nieuwe bobines.

Sporadische overslag en armgrens bereikt gaf hij niet meer aan, dus dat is kennelijk opgelost door de nieuwe bobines. Maar nu gaf ie nog wel aan dat het mengsel te arm is afgesteld. Zou dit puur een kwestie van de lambdasonde zijn? Wat kost dat nieuw?

Ook wil ik het gasklephuis laten reinigen (is donker uitgeslagen van binnen, als je het klepje opendrukt). Ook tipte de dealer om de software van de auto te updaten. Is dat echt wel nuttig en zinvol omtrent LPG? Kunnen er nog meer oorzaken zijn? Bougies en bobines zijn verniewd. Heeft het zin om het LPG systeem bij specialist te laten checken?

Ik rij nu storingsvrij op benzine (weet niet voor hoe lang)....maar wil uiteraard ook weer op LPG kunnen rijden. Wie o wie heeft dezelfde ervaringen en of goede tips?

Golfballetje

Geplaatst door Golfballetje (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Als eerste gasklephuis reinigen en in basis zetten plus de temp.sensor mee vervangen.Als er een update beschikbaar is,dan moet je deze zeker meenemen,zou een oplossing kunnen zijn.
Dan ff verder kijken.
Is het probleem op benzine en gas?

Ricky,

Golfballetje (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor je reactie, dus misschien ook de temp.sensor kan van invloed zijn? Maar het is toch iets met het mengsel en/of uitlaatgassysteem, volgens de uitlezing dan? Ik ben een leek hoor, excuus, maar wat doet de temp. sensor dan precies? En wat kost een nieuwe temp. sensor zo'n beetje?

Ik heb tot nu toe alleen de problemen alleen op LPG gehad (afkloppen), op benzine rijd ik al een tijdje storingsvrij (maar voor hoe lang ??? ) De LPG specialisten zit komende weken/maanden bomvol dus kan het ook niet "even" bij hun laten checken.

Ook las ik hier al iets omtrent een gasverdeler, is dat weer wat anders dan het gasklephuis? Software update laat ik meenemen de volgende keer. Doen ze dat niet automatisch als de auto voor de Long Life Services en modificaties altijd bij VW in onderhoud is geweest?

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Temp.sensor meet de motortemperatuur,als deze een te lage of te hoge temp.aangeeft dan de motor daadwerkelijk is,kun je ook een verkeerd mengsel krijgen,zou hem alleen maar vv om uit te sluiten dat het hier niet aan ligt,kost denk ik zo'n €30.
De gasverdeler is een onderdeel van de gasinstallatie,is geen gasklephuis.
Veel garage's nemen de update niet mee,is ook geen terugroepactie,moet er maar net een monteur zijn die hier aan denkt.
Maar ik denk toch wel dat het probleem in de gasinstallatie zit,aangezien je op benzine nog steeds storingsvrij rijdt.

Ricky,

Golfballetje (0), 16 jaar geleden

Ah bedankt voor je verdere info. Op benzine blijft ie inmiddels prima rijden. Toch wil ik voordat ik de afspraak heb met mijn LPG specialist nog even naar de VW dealer voor de software update en reiniging van het gasklephuis. Ik laat dan gelijk de temp sensor meenemen inderdaad. Even een twijfel van mijn kant nog met die Lambdasensor (dat te arm mengsel), zou ik die ook moeten laten vervangen? Of ligt dat toch puur aan de afstelling van de LPG installatie nu ik eigenlijk geen probleem op benzine heb?

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Lambdasonde hoef je niet te vervangen,want die meet een te arm mengsel veroorzaakt door wat anders,sonde doet z'n werk dus goed.
Het zou natuurlijk aan je gasinstallatie kunnen liggen,maar een vervuilde gasklep kan ook problemen geven op gas,dus eerst deze maar ff reinigen,maar de kans is aanwezig dat het aan de gasinstallatie ligt.

Ricky,

Golfballetje (0), 16 jaar geleden

Ha Ricky!

Bedankt voor je wederom snelle antwoord. Ok klinkt aannemelijk allemaal. Ik ga het gasklephuis schoon laten maken en de temp. sensor even na laten kijken en evt. laten vervangen. Vervolgens heb ik een afspraak staan bij de LPG-boer. Die zal het systeem na lopen/ Dus ik laat het hier even weten als blijkt dat het inderdaad een probleem was in het mengsel via de LPG installatie (dit omdat het probleem met dat gele lampje komt vaker voor bij een Gasgolfjes)

Golfballetje (0), 16 jaar geleden

Nou, ik ben bij LPG specialist geweest. De LPG-specialist heeft het systeem opgelapt en gereinigd. Necam software update, klephuis schoongemaakt, vacuumslangen vervangen en een nieuwe purge module.

Uit metingen (leerwaarde's gas/benzine) blijkt het volgende:

benzine slow fuel trim -32, fast varieren van +40 tot -20
LPG slow fuel trim -40, fast varieren van +50 tot -50

Conclusie van LPG specialist: Auto is op benzine niet goed.

Weet iemand te vertellen wat deze getallen verder betekenen? En sterker nog: iemand tips om het goed te krijgen? Moet ik toch weer naar VW? De auto blijft dus kennelijk met een te arm mengsel zitten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.