close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: niet aanslaan polo 2001

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 14-16v AUA

Heren ik heb het volgende probleem:

auto kwam binnen met een epc klacht en een motorstoring.
Uitgelezen en kreeg een foutcode betreffende de nokkenaspositiesensor.
Deze eerst 2x vervangen door een nieuwe van Facet, maar na montage van de sensoren gaf dit allerlei vage storingen, zowel epc als motormanagement.
Toch maar een originele gemonteerd waarna de vage storingen wegbleven (origineel = btw even duur als imitatie sensor).
klacht is nog steeds aanwezig, zo slaat ie 20 of 30 of 40x aan, en dan ineens slaat de auto niet meer aan.
dit niet aan willen slaan kan 1x zijn, maar ook 20 of 30x proberen gebeurd wel voordat ie aanslaat.

Ik heb een vonk, benzinepomp draait en geeft de juiste druk, en ik heb een pulse op alle injectoren wanneer ik de auto start maar niet wil aanslaan.

geen foutcodes bij het uitlezen.
leesspoel is vernieuwd (verstelbaar stuur, dus licht geknikte draadjes achterop de stekkeraansluiting van de leesspoel).
distributie gecontroleerd en vind ik vrij slap staan.
ontstekingstijdstip blijft wel binnen de marge (schommelt tussen de 2 en 6 graden stationair)
Het vreemde is dat als de auto na 20 of 30x proberen aanslaat, de auto gelijk goed loopt en niet stinkt naar onverbrande benzine, wat je toch verwacht als je 30x start en de benzinepomp loopt en de injectoren aangestuurd worden.
Ik heb echt het gevoel dat het iets elektronisch is, en niet een kwestie van verzuipen.
Tevens is het zo, dat als je de auto onbelast kortstondig boven de 5000rpm zet, gelijk het epc lampje oplicht, maar na een herstart blijft het epc lampje uit en zijn er ook geen foutcodes opgeslagen.

verdere info betreffende de auto:
125000 km
technisch altijd onderhouden bij de dealer.

in afwachting met vriendelijke groet paul

Geplaatst door

MadMax66 (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kijk naar de spanrollen distributieriem riem moet vervangen worden om de -/+120.000 km. en er zijn nog bedrijven die de rollen niet vervangen het kunstof van de rollen komt los

brunello 0
badge

14 jaar

Distributie is 2 jaar geleden en 25000km geleden vervangen bij een vw dealer.
Maar ik had sowieso het plan gevat om morgen het spul te demonteren en te vervangen bij twijfel.
Distributie ziet er wel goed uit, maar vind het allemaal wat slapjes staan zover ik kan checken door het bovenste kapje.
Ik twijfel alleen of dit de oorzaak zou kunnen zijn van mijn probleem.

Ik zie eerder heil in zoiets als een haarscheur in de zekering van de stoplichten, die naar ik weet tevens de voeding is van de leesspoel. Deze ga ik dan ook als eerste vervangen morgenochtend.

In ieder geval thnx voor de steun brunello, ga het ook zeker checken morgen.

MadMax66 0
badge

14 jaar

Als de leesspoel stuk is dan slaat de motor elke keer aan en gelijk weer uit en dat doet die van jou niet begrijp ik uit jouw verhaal.
Inderdaad de distributie controleren,met name de onderste spanrol.
Wat zei die storing precies over de nokkenas sensor? "onaannemelijk signaal" of Toevallig "inbouwcombinatie verkeerd"?

ricky 10
badge

14 jaar

Hey Ricky,

als de motor niet wil aanslaan, is het wel zo dat de auto min of meer 1 seconde loopt, vandaar dat ik de leesspoel heb vernieuwd.

eobd code= p0342
storingslocatie= nokkenaspositiesensor A, cilinderrij 1-laag inganssignaal.
waarschijnlijke oorzaak= kortsluiting tegen massa bedrading, nokkenaspositiesensor, motorregelmodule.

na montage van de originele nieuwe sensor blijft de foutcode weg, maar is het probleem nog niet verholpen.

ik hoop dat je hier wat mee kan en bedankt voor het meedenken, groetjes paul

MadMax66 0
badge

14 jaar

lijkt toch in de startblokkering te zitten. Tansponder misschien?

peter139 0

14 jaar

Hey Peter,

Dat gevoel krijg ik dus ook, blijft het alleen vreemd dat als je tijdens het starten en niet aan willen slaan wel alle ingredienten aanwezig zijn om aan te slaan.
Een vonk, benzinedruk en werkende injectoren...

Distributie is inmiddels opnieuw gemonteerd, maar bracht niet de oplossing.
Maandag afspraak bij de dealer om de 2 sleutels maar is opnieuw in te leren, waarna ik ook gelijk maar een nieuw kontaktblok meeneem en monteer (kosten zijn toch voor mij en niet voor de klant ivm garantie).


ik hou jullie op de hoogte of dit de oplossing is.

gegroet Paul

MadMax66 0
badge

14 jaar

Kun je met je tester een starttoerental meten? Maw wellicht bdp sensor die net even te weinig geeft of door de startmotorinductie iets van slag raakt?
Maar ja, als je een vonkt hebt, je injecoren tikken, je hebt bezinedruk en de timing is ok moet dat ding gewoon aanslaan.
Ik weet wel dat de bougies vaak lang mee moeten gaan maar deze km stand niet echt volhouden.
Je trekt een echt vette blauwe vonk?
Benzine is echt ok?
Als je een beetje remmenreiniger inspuit gaat het dan wel in een keer?
Zover ik weet vonken de bougies wel met een transponderprobleem maar de injectoren gaan niet. Dit om de kat te beschermen.
Let even op het stekkertje zelf op de leesspoel.
Doe eens een harde restet (accopolen lossen en tegen elkaar met een proeflampje ertussen)en zet de auto voor dik 20 min op contact (met de goede sleutel!)om het transpondersysteem te resetten.

marcel7031 0
badge

14 jaar

Hey Marcel,

Als ik start en de auto slaat niet aan, zit er gewoon leven in de toerenteller, dus in mijn simpele denkwijze zou de krukaspositiesensor zijn werk dus doen.
Ook met een beetje remreiniger slaat de auto niet aan, terwijl er buiten de compressiekamer een oranje/blauwe vonk te zien is.
En de leespoel heb ik zoals je in mijn bovenstaande berichten kunt zien vervangen, met 0 resultaat.

Vanochtend bij de vw dealer geweest, en ook die stonden voor een raadsel, en konden de 2 sleutels ook niet opnieuw inlezen.
VAG-com gaf de foutmelding: er is een probleem opgetreden tijdens het inlezen van de sleutels. Verder geen foutcodes of waarom dit niet lukte eraan toegevoegd.
Na 5 zinloze pogingen, werd mij geadviseerd om een nieuwe startblokkering-regelmodule te monteren.
Deze is gelijk besteld (109,- euro ex btw), na eerst de nodige papierwinkel (deel 1, deel2 en een kopie legitimatie van de eigenaar is nodig om deze module te bestellen) te hebben geregeld.
Woensdag is ie binnen, dus gaan we het beleven of dit de boosdoener is.
Uiteraard laat ik hier weten of dat het probleem was.

groetjes Paul

MadMax66 0
badge

14 jaar

We zijn wel benieuwd. De startblokkering werkt toch op 2 systemen: vonk en brandstof of heb ik het mis.

peter139 0

14 jaar

Volgens de werkplaatschef aldaar worden alleen de injectoren dichtgegooid.
En volgens hem zou de auto ook maar 1x een seconde lopen bij een startblokkeringsprobleem en de re-starts daarna niet, het waarom bleef mij onduidelijk.

morgen weet ik waarschijnlijk meer en zal ik jullie hier op de hoogte houden, groet Paul

MadMax66 0
badge

14 jaar

Paul vervang je elektrich deel van je contact slot eens , onderkap loshalen
stekker los op het nieuwe blokje drukken en met schroevendraaier starten,
wel even sleutel in contact voor de leesspoel herkenning.
Ik denk dat je te veel weerstand in elek.deel heb,
waardoor de spanning op de comp. deels wegvalt.

Hey Ringsleutel,

dat is iets waar ik ook aan twijfelde om het gelijk mee te bestellen met de immo-module, maar aangezien dit het een garantiegeval betreft probeer ik de kosten te beperken door alles in stappen te doen.
Maar dit is ook zeker wat ik ga doen mocht de nieuwe immo-module niet werken Ringsleutel.

De nieuwe immo-module is binnen bij de dealer, maar die heeft maandag pas tijd om de sleutels opnieuw in te leren, dus nog maar even afwachten dus.

groetjes paul

MadMax66 0
badge

14 jaar

Mocht je er problemen mee blijven hebben kun je de startblokkeering ook eraf laten programmeren, maar die keuze moet iedereen zelf maken..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

mijne Heren,

ik heb jullie even laten wachten, omdat ik er zeker van wilde zijn of het probleem was opgelost.
Na inbouw van een nieuwe startonderbrekingsmodule en het opnieuw inleren van de sleutels, is het probleem verholpen.

thnx voor de medewerking allemaal, groeten Paul

MadMax66 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.