Volkswagen POLO: Niet kunnen meten van Co2 door oplopend toerental

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: AZQ, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 47

Goedemorgen,

Het volgende probleem is bij mij opgetreden , de auto is begin deze week voor de apk gegaan alleen kwam echter met het probleem dat er geen Co2 meting kon worden gedaan omdat bij de meting het toerental moet worden vastgehouden tussen de 2.5-3 duizend toeren. Echter schiet hij door naar de 4-6 duizend toeren terwijl het gaspedaal niet verder wordt ingedrukt.

Gelijk laten uitlezen en toen kwamen de volgende fout codes naar voren.
16804 - Catalyst System: Bank 1: Efficiency Below Threshold
P0420 - 35-00 - -
16555 - Fuel Trim: System Too Lean: Bank 1
P0171 - 35-10 - - -

De eerste fout code(P0420) heb ik kunnen oplossen door de eerste lambdasonde te vervangen, deze fout code komt nu ook niet meer terug.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd om het toerental constant te krijgen en de foutcode P0171 er uit te krijgen is.

-Regelende (1e) Lambdasonde vervangen
-MAP sensor vervangen (zeer vies met zwart gruis)
-EGR klep schoon gemaakt (was niet vies maar toch schoon gemaakt)
-Brandstof filter vervangen (Beetje donker maar niet overmatig vies)
-Gasklephuis schoon gemaakt (was niet vies maar toch schoon gemaakt)

De volgende vervolgstappen zouden misschien kunnen zijn , brandstofpomp, katalysator,nieuwe EGR klep die misschien toch niet lekker functioneert ?

Wat mij ook opviel is dat als ik de stekker van de EGR klep er uit trek de auto dan al een stuk beter zijn toeren behoud alleen nog niet zoals het zou moeten. Daarom had ik ook gehoopt dat als ik de EGR klep had schoongemaakt het probleem opgelost zou zijn.... maar helaas.

Mocht er iemand zijn die enig idee/oplossing heeft hoor ik het graag.

Gr stefan

Stefanbokma

Geplaatst door Stefanbokma (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Jammer van het vervangen van de eerste lambdasensor, daar mankeerde niets aan als je nu nog steeds P0171 krijgt.
Ook de katalysator fout is niet opgelost, die komt wel weer terug - dat kan tot zo'n 800 kilometer duren.
Ik hoop wel dat je een originele lambda sensor gebruikt hebt.

Brandstofpomp zou kunnen als deze te weinig druk levert, maar het kan ook de brandstofdruk regelaar zijn.
Even de brandstofdruk laten meten.
Ik zou ook de carterontluchting laten controleren. Die zwarte rommel in je map sensor moet ergens vandaan komen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.