Volkswagen Bora: Niet of moelijk starten na distributie wissel klepstoters en nok

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: ATD

De klepstotters waren kapot daardoor is de nokkenas versleten. Ik heb Midlock blokkeergereedschap gebruikt.
Ik heb de hogedruktpomp verwijderd en de nokkenas geblokkeerd.
Krukas geblokkerd op de merkteken. De driebouten los en de voorschriften van autodata gevolgd. De nokkenaswiel in uiterst rechts en de spanrol gebokkeerd en gespannen tot dat boor 4mm tussen aanslag paste. Motor slaat met pijn en moeite aan waarna hij remoerig loopt. Ik heb de drie bouten op de nokkenas poelie losgedraait en de krukas een lichte draai gegeven. Hij heeft hierna wel gestart maar niet naar mijn zin. Hoe moet ik de nokkkenas poelie stellen hij staat nu uiterst rechts.


Rachid

jeak

Geplaatst door jeak (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Bora? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

HD pomp op tijd ?

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=citroënmonteurtje]HD pomp op tijd ?[/quote]
Betreft een pompverstuiver....

Weet niet wat ie allemaal gedaan heeft, kan er geen touw aanvast knuppen.

Gr. paul

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=citroënmonteurtje]HD pomp op tijd ?[/quote]
Betreft een pompverstuiver....

Weet niet wat ie allemaal gedaan heeft, kan er geen touw aanvast knuppen.

Gr. paul[/quote]
o ok...

ik dacht dat ie een HD pomp had gezien dat de TS zei [quote]Ik heb de hogedruktpomp verwijderd en de nokkenas geblokkeerd.[/quote]

jeak (0), 15 jaar geleden

Mijn vraag is of ik de nokkenas wiel moet verstellen?

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=jeak]Mijn vraag is of ik de nokkenas wiel moet verstellen?[/quote]
ATD is d8 ik een pompverstuiver.

Werkwijze:

-Krukas op tijd zetten.
-Krukas blokkeren.
-3 boutjes van nokkenas iets losdraaien,niet helemaal.
-Spanrol ontspannen.
-Binnendste schijf van nokkenas (dus de nokkenas zelf) borgen met een 6mm pennetje/boortje,zit het gaatje er niet voor? ,dan dmv de centrale bout (dus ook de
nokkenas) iets verdraaien totdat de blokkeerpen erin gaat.
-Spanrol spannen zoals het moet (ongeveer 6mm ruimte houden)
-3 boutjes weer vastzetten
-Dan zou hij precies op tijd moeten staan.

jeak (0), 15 jaar geleden

We hebben de fout net gevonden, ik heb de nokkenas een half rondje verkeerd gemonteerd, omdat ik ervan uit ging dat de gleuf achter de hoogedrukpomp in de nokkenas uit het midden zat. Stom van me dat ik de blokkeerpen niet gebruikte dom weg ik er van uit ging dat het voldoende was.

Morgen de boel verder monteren.

jeak (0), 15 jaar geleden

Motor loopt op 3 cilinders, moet nu compressie gaan meten. Dammn

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Klep geraakt?

jeak (0), 15 jaar geleden

We hebben gisteren (merk MOTO) compressie gemeten, die was in alle cilinders goed. Kan het zo zijn dat ik de verkeerde klepstotters heb gekeren van de dealer? Heb ze op kenteken gekocht en na mijn weten zijn ze voor alle TDI motoren het zelfde niet?

Wat zal het zijn????

jeak (0), 15 jaar geleden

We hebben de nokkenaswiel iets versteld, nu start hij gelijk en schud ook niet meer. Alleen bij het gas geven hoor je de klepstotters tikken, hoe lang moet je hem laten draaien tot het getik weg is?

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=jeak]We hebben de nokkenaswiel iets versteld, nu start hij gelijk en schud ook niet meer. Alleen bij het gas geven hoor je de klepstotters tikken, hoe lang moet je hem laten draaien tot het getik weg is?[/quote]
Indien de klepstoters zijn leeggedruk, kan het wel een minuut duren voor dat alle klepstoters weer met olie zijn gevuld.

Gr. paul

jeak (0), 15 jaar geleden

We hebben hem wel 5min laten lopen, maar nog hoor je ze tikken bij gasgeven. ?!?

(Ik heb ze al eens eerder vervangen in juni 2007 door klepstotters van FEBI.)

Nu heb ik orginele.

Gr.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=jeak]We hebben hem wel 5min laten lopen, maar nog hoor je ze tikken bij gasgeven. ?!?[/quote]
Lijkt mij niet goed....., je weet zeker dat de zuiger niets raakt?

Gr. paul

jeak (0), 15 jaar geleden

We hebben hem op de krukas geblokkeerd met midlocktandwielblokkeerder op de merkteken.
De nokkenas hebben we hem met de blokkeerpen door de tandwielgaatje in de cilinderkop geblokkeerd.
In de tandwiel heb je een enkele gat en een dubbelegat in de gleuven. We hebben de enkelegat gebruikt om te blokkeren.

jeak (0), 15 jaar geleden

Zoals je mij eerder in 2007 hebt gepost http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p... heb ik hem geblokkeerd.

jeak (0), 15 jaar geleden

Ik zit net naar e tekening te kijken en zie dat de enkelegat in de gekartelde gleuf hoort, niet?

Jeak

jeak (0), 15 jaar geleden

De auto heeft ongeveer 370000 km gelopen kan het ook zo zijn dat de klepzittingen versleten zijn?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.