auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf IV: noodloop - warmlopen motor golf 4

Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900tdi

hallo vrienden van de problemen,

ik heb een golf 4 die alleen op reis (?) problemen geeft met de koelvloeistof.
als mijn vrouw er mee rijdt, lijkt het allemaal wel mee te vallen, maar mijn voet op het gaspedaal is schijnbaar iets zwaarder, en dan gaat de wagen in noodloop op het koelreservoir. Echter ook wanneer ik aanhoudend 120km per uur rijdt via de cruisecontrol.
Als ik de snelheid onder de 100km houdt, blijft alles normaal (als 100km per uur al normaal is voor een snelweg ...)
Gisteren dus in aangehaalde omstandigheden teruggekomen van reis, en ongeveer 15 liter water op het koelsysteem gedaan.
de ene keer is de koelvloeistof weg na 20km (dan 4 liter opgieten), en de volgende keer rijdt ik 150km, met knipperend koelvloeistoflichtje, zonder dat de wagen naar 110° schiet. BTW, als hij verhit gaat het meestal heel snel.
nog een pittig detail : op basis van een gesprek met een landgenoot garagist, heb ik de koelventilator kort gesloten, om alzo continu koeling te hebben, maar dat bleek geen oplossing te bieden.
Ik ben dus zowat op het einde van mijn latijn, en smijt het dus in de groep.
Iemand een idee waar te beginnen zoeken?
nog een paar details :
geen witte rook
olie zuiver
alleen noodloop (bij het rijden, maar ook als de motor wordt stilgelegd), met aansluitend watertekort, en dus aanzwellende, heel snelle verhitting tot 110°
HELP !!

Geplaatst door

guzzijan (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

nou ja kun je lekkage zien nee dan zou ik erst de koppakking laten testen.
ook de egr koeler zou een mogelijkheid kunnen zijn van lekkage zonder dat je wat merkt wat dit verdamp dan gewoon in het uitlaatspruitstuk.
dus is de koppakking goed dan als je een egr koeler heb de uitlaat aansluiting daar van los maken en kijken of het vochtig is.
de waterpomp is ook mogelijk maar dan moet je rv wel sporen van koelvloeistof zien.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

15 jaar

deze klacht past wel bij een waterpomp waar de schoepen losliggen. controleer of je kachel heet wordt zoniet dan is er geen circulatie en kan je het op zeker in de waterpomp zoeken. gr john

Wat is je motorcode? Bij de AJM en ASV is het bekend dat de koppakking het regelmatig begeeft.
Kennis van me heeft dat ook op dit moment met zijn golf4 tdi ASV. Rijdt ie korte stukjes niks aan de hand maar gaat ie naar zeeland moet ik vaker 1 a 2liter bijvullen. Dit is overigens het geval sinds de apk vorig jaar.

aan eenieder bedankt voor de goed bedoelde reacties
maar schijnbaar is de oplosiing het ei van columbus ....
de O-ring in het overdrukventiel van het expansievat zat gedraaid
dus kon de wagen steeds vanaf het bereiken van bedrijfstemperatuur water buiten steken, en kwam hij nooit op druk
het water verdampte gewoon langs die weg
de ring vervangen (nu al 2 dagen), en schijnbaar is alles terug business as usual

toch iedereen een dikke bedankt voor de aangeboden hulp, ....
tot nog eens?

guzzijan 0

15 jaar

nou toch mooi dat je het gevonden hebt voordat je alles bent gaan slopen.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.