Goedenmiddag,
Ik heb gisteren een ODB kastje gekregen die ik op de paarse diagnose stekker onder me stuur heb gezet. Het oranje kastje is zo groot als een lucifer doosje.
Ik moet hier nu een week met rondrijden en dan gaat die het kastje via de laptop met speciale software uitlezen. Ik heb hem al een keer laten uitlezen vanwege slecht lopen. Bij de garage uit laten lezen en kreeg toen melding P0420 katalysator. Storing gewist maar probleem met rijden blijft. Door het rondrijden met het kastje kunnen we straks zien wat er de gehele week heeft plaatsgevonden. Mijn vraag ik nu eigenlijk of dit zin heeft en effectief is. Kan je met de gemeten data een goede diagnose stellen?
Graag hoor ik jullie ervaringen.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
foutcode: 16804 P0420
nl Katalysatorsysteem cilinderrij 1 efficientie te gering
du Bank 1, Katalysatorsystem Wirkung zu gering
en Catalyst System, Bank 1 Efficiency Below Threshold
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
* Waarschijnlijk geen 'drivability problems', maar er kunnen veel symptomen optreden.
* Storingslampje (MIL) brandt
Mogelijke oorzaken:
* De katalysator heeft een zuurstofsensor aan de voorkant (inlaat) en eentje aan de achterkant (uitlaat). Als de auto op temperatuur is dat zal de voorste zuurstofsensor gaan fluctueren en de achterste zal redelijk stabiel zijn. De foutcode wordt opgeslagen als waarden van die twee sensoren hetzelfde zijn. Dit betekent dat de katalysator niet (goed) werkt.
* Geloode benzine getankt, waar ongeloode benzine gevraagd werd
* Een van de twee zuurstof-sensoren werkt niet naar behoren
* De koelvloeistoftemperatuursensor werkt niet goed
* De exhaust manifold / katalysator / uitlaat is beschadigd / defect/ lek
* Vertraagde bougie timing
Mogelijke oplossingen:
* Check op lekken in de katalysator
* Check op lekken in de uitlaat
* Meet het voltage bij de achterste lambda-sensor (meetwaardeblokken). Dat voltage moet redelijk constant zijn (>600mV, voertuigafhankelijk). Als het voltage varieert (100mV - 600mV) dan wordt het tijd om de catalytic converter te vervangen. Als je toch bezig bent test dan meteen elke zuurstof-sensor.
* Check/vervang de katalysator
Extra info:
* Deze fout komt af en toe voor door het rijden op gas. Het blijkt dus dat de kat volgens de ECU 'te weinig' doet. Dit kan natuurlijk kloppen daar de uitlaatgassen van een auto op gas schoner zijn dan die van een auto op benzine, hetgeen ook bevestigd wordt door een zeer nette score bij de APK-metingen. Inmiddels is er al het nodige vervangen (getest) maar dat blijkt niet te helpen en inmiddels is ook bekend dat er meerder mensen zijn met dezelfde problemen. Blijkbaar is/werkt alles naar behoren en is VW een van de weinige merken die een 'te lage' werking van de kat als foutmelding geeft.
* Polo 1.2 2002. Er zijn meerdere berichten van de fabrikant die allemaal spreken over software gerelateerd problemen. Ook al wordt bovenstaande problemen niet specifiek daarin genoemd, sommigen hebben het toch over de zuurstof sensor. Het lijkt dus logisch om te beginnen met het updaten van de software om te zien of dat het probleem oplost.
* Ook 1.8T's hebben deze foutcode af en toe. Lees dan svp dit draadje.
* Een Touran 1.6 FSI had ook (hardnekkig) deze fout. Fueltrim week (on)regelmatig af. Lambdasensoren vervangen hielp niet. Bougies vervangen, hielp niet. Kat geïnspecteerd, zagen er goed uit. In- en uitlaat geen lekken te vinden. Software update juist voor deze klacht, hielp niet. Beide kat's vervangen en dat was de oplossing, want in de eerste kat zat een kleine beschadiging, voldoende groot om deze Touran een matige emissie te bezorgen. De tweede kat kon het gruis van de eerste kat niet verwerken.
Ik zou eerst eens de koelvloeistoftemperatuursensor vervangen.
En de brandstof bij deze motoren is ook belangrijk 98 octaan hoort hier in.
Gr. Harry
Beste Harry,
Bedankt voor de informatie. Ik heb de temp. sensor kvs al vaker voorbij zien komen. Ik wil deze best vervangen alleen weet ik niet precies waar deze zit. Zou je mij dit in het kort ( of lang ) kunnen vertellen waar die zich bevindt? Het gaat om een 4 polige zwarte stekker toch? Miss een tekening?
Alvast bedankt.
Gr Sjoerd
14 jaar
Van een defecte koelvloeistof temperatuur sensor kan de kat misschien kapot gaan, maar vervangen ervan zal de kat niet repareren.
Bovendien kun je met je uitleesapparatuur zien of de koelvloeistof temperatuur juist of niet aan geeft.
Bij koude motor (na 1 nacht stilstaan) moeten alle temperaturen die je kunt zien gelijk zijn aan de buiten temperatuur.
Bij warme motor moet de temperatuur rond de 90 graden zitten.
Wil je weten of de kat nog goed werkt kontroleer dan het signaal van de 2e lambdasonde rijdend uit lezen bij zo'n 80 tot 100 km/uur.
Schommelt deze dan of is het signaal (bijna) stabiel en hoger dan 0,6 volt?
Bij schommelen is de katalysator echt overleden, bij een stabiel signaal is de kat nog goed.
N.B.: bij gas los laten zal het signaal (bijna) 0 volt worden.
Goedemiddag, ( Oldford )
Het ODB kastje is, nadat ik er een week mee heb gereden, aan de laptop gehangen en met de bijbehorende software is de test van de afgelopen dagen gedownload. Per rit kon je gedurende de tijdsduur van de rit op elk gewenst moment de bijbehorende snelheid, toerental, engine load in % , indrukken gaspedaal in % , temp. koelvloeistof, Air mass flow en Buitenlucht temp. De software gaf trouwens geen errors aan maar bij een uitlezing laatst gaf die P0420. ( katalysator probleem ) Alles zag er aardig uit ( behalve engine load. Veel pieken en dalen ) en de Temp sensor KVS zat de gehele tijd rond de 77 en 85 graden. Dit is mooi toch. Wat mij opviel en ik graag zou willen weten is het volgende:
1.Air Mass flow ( g/s ) stond op nul. Het heeft deze waarde niet gemeten, of kunnen weten? Zou er dan wellicht een sensor kapot zijn of wordt deze waarde nooit gemeten met zulde diagnose spullen?
2.Bij een snelheid van 111km/h hoorde een toerental van 3200 rpm en een Engine load of 18 %. Een paar seconden later bedroeg de snelheid 107 km/h en de toeren 3050 rpm. Liet dus gas los / gaf minder gas. Rare is dat de Engine load op dat moment 68 % bedroeg. Hoe kan de motorbelasting toenemen bij minder gas geven?
Ik hoor graag jullie ideeen/ervaringen.
Bedankt.
14 jaar
1. Om Air Mass flow weer te geven moet je a) een lucht massa meter hebben en b) de motor-ecu moet bereidt zijn om die waarde te geven.
Ik denk niet dat er een sensor kapot is, met zo'n afwijking had je geheid een foutcode te pakken.
Of je hebt geen luchtmassa meter of een foutje bij het uitlezen.
2. Of je gaf net weer gas bij 107 om te versnellen of wederom een foutje bij uitlezen.
Lastig vast te stellen, zeker omdat ik de frequentie van loggen niet weet.
Veel pieken en dalen op de engine load komt wel meer voor. Daar zie je dus dat je aan het versnellen of vertragen bent.
Meeste mensen kunnen hun gaspedaal voet aardig stil houden, maar voor de computer beweegt het gaspedaal dus toch.
In de stad is het zelfs geheel normaal - optrekken, remmen voor het volgende stoplicht en dan weer optrekken.
Kan zijn dat het aan je voet ligt, maar zou een aanwijzing kunnen zijn dat de gaspedaal sensor niet goed werkt.
Maar dan moet je veel sneller gaan loggen om dat te zien.
Ik vindt de koelvloeistof temperatuur een beetje aan de lage kant. Ik had rond de 90 graden verwacht.
Jammer dat de lambdasondes niet gelogd zijn. Dan had je wat over de kat geweten.
Oldford,
1) nu je het zegt idd, ik heb geen LMM ( reactie een keer van ricky volgens mij ).
2) ja ik heb niet echt in de gaten of me voet beweegt, maar wat je zegt kan goed ja. altijd wel wat beweging in je voet en de computer registreerd natuurlijk alles. Woensdag breng ik me auto weer langs bij de garage voor wat onderzoek. Zal proberen er dan meer over te weten te komen en misschien plaats ik wel een screenshot van het uitleesprogramma.
bedankt voor nu, je hoort me donderdag weer als ik meer weet.
gr.
14 jaar
Ik weet dat bij sommige motortypes de ecu de gasklep helemaal open zet terwijl je niet accelereert,dat kan de ecu regelen d.m.v. de brandstofinspuiting e.d. daarop aan te passen zodat jij niets voelt,en dat zou met milieu/uitstoot te maken hebben.
En inderdaad heb je geen luchtmassameter.
Ricky, kun je wat meer vertellen over die truuk met de gasklep?
Ben benieuwd hoe ze dan het mengsel regelen en de kat (lambdaregeling) aan de praat houden.
oldford,
Verdiep je ook maar eens in de fsi motoren en je zal versteld staan hoe het systeem overgaat van homogene naar gelaagde verbranding en andersom ( principe van de oude diesel met een overschot aan lucht)
gr john
Het heeft te maken hebben met een heel arm mengsel (dus luchtoverschot,dus beter milieu) zonder dat jij wat merkt en zonder verlies van vermogen,heet dacht ik gelaagde verbranding,maar hoe het precies werkt weet ik niet,ben ook maar monteur en hiermee kom je nooit in aanraking,maar omdat de waardes van Sjoerd zeiden dan de gasklep anders deed dan wat Sjoerd dacht kan dit wel hiermee te maken hebben,het is immers een FSI motor.Google anders eens op werking FSI misschien vind je dan wel iets.
bij mij brande dat lampje al 6 maand en gaf steeds dezelfde foutcode 16804 op een avond mijn motor opeens heel onregelmatig begon te draaien en er foutcodes 16687 en 16684 bijkwamen. ik ben dan mijn motor beginnen controleren en zag ineens een vonk aan de kop van mijn bougiekabel van de derde cilinder. we hebben er een beetje wd40 op gespoten en de codes gereset en de dag erna de kabels vervangen en al de problemen zijn opgelost. waarschijnlijk was de bougiekabel al die tijd lichtjes defect maar is hij nu opeens goed kapot gegaan. ik rijd nu al 3 dagen zonder problemen terwijl daarvoor het lampje (code 16804) al na een half uur weer brandde.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar