Volkswagen Polo: Olie lekkage,

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,4

Goeden dag,

Mijn polo 1,4 uit 2001 gaat opeens veel olie verliezen, ik heb onder de auto gekeken en de motor laten lopen ( 10 min ong !) en dan komt er geen drup, vanaf de distributiekap naar beneden is het een groot oliebad (naar achter/beneden) maar kan geen spoor vinden , schoon gemaakt en weer gechecked, niet iets duidelijks kunnen vinden, nu heb ik het idee dat het uit de peilstok opening komt (de peilstok klikt goed vast !!), zou er iets met de carterontluchting zijn dat deze zoveel druk opbouwt dat de olie hier uit komt ??, dit gebeurt alleen onder het rijden en niet stationair !, iemand een idee of het zelfde probleem meegemaakt ??,

bvd Ben,

omeben

Geplaatst door omeben (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ben

Als het door de peilstok komt is het geen goed teken,het kan dan door een verstopte carterventilatie komen,is dat in orde,kan het ook zijn dat hij een gedeelte van de compressie het carter in blaast en zo door de stok gaat blazen wat op versleten zuigerveren kan duiden..maar zo ver zijn we nog niet,eerst even kijken waar hij lekt en waar het exact vandaan komt...

Je zegt eerst ergens bij de distributie ? kan best zijn dat er ergens een keerring uithangt waar de olie dan uikomt gelopen..maar dit zou je wel moeten zien.

Hangt de distributieriem onder de olie o.i.d. ? of is hij echt nat bij en rondom de peilstok ?

Gr Stefan

omeben (0), 14 jaar geleden

hoi Stefan, ik heb de kap van de distributie riem eraf gehad en daaronder is het helemaal droog, maar het komt wel daarboven vandaan, de zwarte slang die van het carter naar het luchtfilter loopt heeft een soort tussenstuk dat aan de carterzijde zit daar misschien een klep of iets in dat ik zou kunnen controleren of daar iets mee is ?, motor loopt netjes en goed (ong 111.000 KM gelopen ), Ben

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Trek de dikke slang eens los die van luchtfilter naar carterontluchting gaat (linkerkant als je voor de auto staat),daar hoort tijdens stationair druk uit te komen,mogelijk zit deze pot verstopt en door de carterdruk spuit hij de olie uit de laatste opening die er is en dat is de peilstok.
Als dit zo is,dan raad ik je aan om deze pot te vervangen.

omeben (0), 14 jaar geleden

Hoi Ricky, bij stationair komt er druk uit de slang naar het luchtfilter, de "pot" die je bedoeld, is dat dat ding onderaan de slang dat aan het carter zit (wat zit daar eigenlijk in ?), en heb net een compressiemeter geregeld om de cilinderdruk te testen (neem aan dat je daar aan de druk/zuigerveren kan testen) en ga dat zo proberen, zal je op de hoogte houden, Ben

omeben (0), 14 jaar geleden

Hallo daar, als ik voor de auto sta en van links naar rechts lees is : cil 1 - 160 psi/11kg/m
cil 2 - 175 psi/12,5 kg/m
cil 3 - 175 psi/12,5 kg/m
cil 4 - 135 psi/9,5 kg/m

Hoop dat dit iets kan verklaren, Benny

omeben (0), 14 jaar geleden

cil 1 - 11 bar
cil 2 - 12 bar
cil 3 - 12 bar
cil 4 - 9,3 bar

gr Benny,

omeben (0), 14 jaar geleden

Hallo, zou het niet zo moeten zijn dat als de zuigerveren slecht of stuk zouden zijn , de auto (erg) zou moeten roken (wat hij dus niet doet !)?,

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Een verschil van 10% afwijking mag wel..wat is de motorcode eigenlijk ?

probeer eens met wat olie in cilinder,en meet de compressie opnieuw,stijgt hij dan,kun je stellen dat de zuigerveren niet goed meer afdichten,blijft de compressie gelijk aan de bovengenoemde waarden ? ligt het probleem ergens in de kop..

Wel even meten zoals je eerst gedaan heb,dus niet eerst met warme en erna met koude motor..

Gr Stefan

omeben (0), 14 jaar geleden

Hoe kan ik de motorcode bepalen (6n ?, dit zit in het chassisnr !), en hoe kan ik het beste de compressie meten warm of koud ?,

gr Ben,

(1,4 16 V automaat 2001)

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Code staat op tandriemkap en in serviceboekje en in de kofferbak,allemaal een witte sticker,is zoiets als AAE of AEA enz.
Compressie warm meten.

omeben (0), 14 jaar geleden

Motorcode, AHW 0361 660 *, ik woon in Aruba en mijn ouders komen as vrijdag deze kant op, ivm onderdelen zou het handig zijn om deze mee te later nemen, zuigerveren (set ?) wat mag dat kosten +/- en zou dat zinvol zijn met deze info die ik tot nu toe heb aan te schaffen ??, graag advies,

Thanks, Ben.

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Vandaag 13:07:20

omeben
Particulier
Echte naam: BENNY
Woonplaats: Aruba
Geregistreerd: 5 augustus 2008
Berichten: 13
E-mail

Oplossing olielekkage,
Volkswagen Polo
Bouwjaar: 2001
Brandstof: benz
Motor: 1,4

Goeden dag,

heb het probleem met de olie lekkage opgelost, het was het pijpje van de carterontluchting dat in de kap van het luchtfilter zit, die was zo goed als verstopt, en die bouwde druk op onder het rijden/belasten waardoor de olie uit de peilstok opening werd gedrukt !,

iedereen bedankt, Ben.



Post verplaatst door moderator.

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=moderator]Vandaag 13:07:20

omeben
Particulier
Echte naam: BENNY
Woonplaats: Aruba
Geregistreerd: 5 augustus 2008
Berichten: 13
E-mail

Oplossing olielekkage,
Volkswagen Polo
Bouwjaar: 2001
Brandstof: benz
Motor: 1,4

Goeden dag,

heb het probleem met de olie lekkage opgelost, het was het pijpje van de carterontluchting dat in de kap van het luchtfilter zit, die was zo goed als verstopt, en die bouwde druk op onder het rijden/belasten waardoor de olie uit de peilstok opening werd gedrukt !,

iedereen bedankt, Ben.



Post verplaatst door moderator.[/quote]
Kijk dan ook maar goed naar die pot achterop het blok waar die slang op zit,als de slang al verstopt zit dan zit hoogstwaarschijnlijk die pot helemaal dicht.

omeben (0), 14 jaar geleden

Hoi Ricky, die vierkante pot/olieafscheider en rubber slang eraf gehad en schoongemaakt was niet heel erg vuil vergeleken bij het bovenste pijpje daar zit een driehoekje zegmaar in wat dicht ging zitten en dat weer open gemaakt, maar bij het schoonmaken/tikken van de olieafscheider heb ik een scheurtje in het plastic gemaakt en daar wil ik een nieuwe bestellen !, wat eigenlijk raar is, is dat ik full synthetic oil van valvoline gebruik en dan toch van die zwarte roet zooi tegenkom (gebruik dit in allebij de polo's al een jaar of twee !!) dat zou toch eigenlijk niet mogen ?, ik weet niet wat de vorige eigenaar heeft gebruikt maar het zou nooit erger mogen worden ! ( na een paar keer olie wisselen), en de fout die ik heb gemaakt bij het oplossen van het probleem is dat als ik de ontluchtingsslang eraf had (boven ) er bijna geen weerstand/verstopping merkbaar was, alleen dat kleine stuk pijp in het luchtfilter dus wel !,

nogmaals mijn dank, groet Ben

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.