Hallo,
Ik heb sinds kort een VW California (Multivan) T5 2004 met een 1,9 tdi 77 kw motor AXB.
Probleem:
Oliedruk melding 5 seconden na starten motor. ( 3 piepjes en melding oliedruk te laag Motor uit) Dit blijft zichtbaar zolang de motor loopt.
Ik heb de druksensor vervangen. Volgens het technische gegevens gaat de sensor schakelen als de druk hoger als 0,7 bar is. Ook dit heb ik getest en de sensor gaat inderdaad doorverbinden boven 0,7 bar.
-Connector van de sensor los genomen en motor gestart. Nu krijg ik geen melding en alles lijkt OK.
-Gemeten met lopende motor op de sensor en deze verbind netjes naar aarde door. ( oliedruk OK )
-Connector tijdens het lopen van de motor via een verlengdraad doorverbonden met aarde. Nu krijg ik de melding van de oliedruk weer terug.
Het lijkt precies andersom te werken dan zou moeten.
Ik heb ook al een andere teller unit gemonteerd en krijg het zelfde resultaat. Het ligt dus ook niet aan de teller unit. In de schema's loopt de sensor naar rechtstreeks naar deze unit.
Wie kan mij een goeie tip geven, alle suggesties zijn welkom.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je ook de oliedruk gemeten van de motor
Hallo Jan ,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de druk niet gemeten. Maar de sensor gaat schakelen boven de 0,7 bar en dit gebeurt ook. Ik meet met draaiende motor 0 ohm op de de sensor. Als de druk te lager is dan 0,7 bar meet ik oneindig. Dit is dus met uitgeschakelde motor. Sensor is nieuw.
11 jaar
eerst oliedruk motor meten dan weet je meer, nu ga je gissen, niet doen begin bij begin meet de oliedruk
Hallo Jan,
Ik moet dan eerst even een meter regelen want zo kan ik niet naar de garage als toch de druk te laag blijkt te zijn. Toch vreemd dat de druksensor schakelt, want als de druk te laag zou zijn zou hij niet schakelen.
Toch bedankt voor de tip en ga proberen een meter te regelen.
11 jaar
Je schrijft , hij lijkt net andersom te werken , wel de juiste zender gekregen ? is volgens mij maar 1 type , maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Bedrading niet beschadigd ?
Ik heb beide sensors in de auto getest en hebben dezelfde werking. Dus onder druk sluit het contact en verbind door naar aarde. Ik heb ook de draad vanaf de sensor gemeten naar de teller unit. Toch bedankt voor het meedenken.
.
11 jaar
Inmiddels heb ik de oliedruk gemeten. Deze is rond de 4 bar bij stationair toerental en bij zo'n 2000 toeren maximaal 5 bar. Is dus prima in orde en blijft de vraag waarom ik deze melding blijf houden. Nog iemand een suggestie?
11 jaar
Probleem is opgelost. Oliedruk is nooit een probleem geweest. Er kwamen verkeerde signalen uit de ECU welke oliedruk alarmen melden.. Deze ECU is vervangen en alles is nu melding vrij.
bedankt voor het meedenken.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar