Volkswagen Passat: Oliedruk valt weg boven1500 tpm

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: BMP

Probleem is dat de klant vlak na het wegrijden vanaf zijn huis plotseling de melding in het rood kreeg dat de oliedruk te laag was en direct moest stoppen. Stationair geen melding maar bij gasgeven boven de 1500 toeren kwam de melding weer. Olie is op peil en na wat info komen we tot de slotsom dat er problemen bekent zijn met de oliepompaandrijving. Duur reparatieplaatje en een alternatief zou zijn een reparatieset van z:;n 450 euro met een tandwiel die op de krukas zou moeten worden vervangen (op gekrompen moeten worden)
De vraag is of iemand ervaring heeft met deze alternatieve reparatie?

Geert

Robbie Jensema

Geplaatst door Robbie Jensema (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jan5047 (0) PRO, 10 jaar geleden

Wat kan er mis zijn met de aandrijving? Zit het tandwiel dan los op de krukas?? Iets anders kan ik mij niet voorstellen

Unikneet (0) PRO, 10 jaar geleden

Waarschijnlijk de 6kantige aandrijfpen van de pomp rondgedraaid. Pen is volgens mij los te koop voor een paar euro. Maar als het gaat waar hij insteekt ook rond versleten is gaat het idd meer kosten.

Robbie Jensema (0) PRO, 10 jaar geleden

Je geeft ons hoop Unikneet. Carterpan eronderuit en dan? Heb je voor ons nog wat sleuteltips hoe we dit kunnen aanpakken? Dealer gebeld en die kwam met een adres voor de reparatieset omdat als ze het origineel gingen bestellen je alleen al voor de reparatieset 1200 a 1300 euro kwijt zou zijn (excl. montage)

Alvast bedankt voor je hulp.

Geert

Unikneet (0) PRO, 10 jaar geleden

Nou ik wil natuurlijk geen valse hoop geven.

Het geluk dat ik destijds had was dat de klant 1)er heel snel bij was dus (nog) geen extreme slijtage aan de balansasmodule die op zijn beurt de oliepompaandrijfpen laat draaien.
En 2)hij was al behoorlijk ziek van de auto, en was voorhanden hem ergens in te ruilen. De klant veel uitleg gegeven hoe vervangen aandrijfpen slechts op de korte termijn een oplossing is en voor laten tekenen. Ik had hem ook nog vast kunnen lassen maar was bang dat er iets zou vervormen door de hitte en wilde zeker geen extra problemen inbrengen met deze "noodoplossing".

En toch, als het niet niet de pen/module is dan wel de ketting/tandwiel. Het type balansasmodule met ketting aandrijving is gewoon heel slecht, vroeg of laat gaat het fout.
Daarom hebben ze ook die aanpassing waar de kettingaandrijving een tandwielaandrijving wordt.
Het internet staat er vol van, zoek maar op "audi balansasmodule".

Hier http://www.youtube.com/watch?v=do2TpAJmd... dan zie je gelijk hoe het in elkaar steekt.

Voor alleen(!) het loshalen van de balansasmodule (en de "noodoplossing") kan ik me niet herinneren er iets speciaals voor te hebben gedaan. Gewoon pan er onder uit en heel secuur (centerpuntjes) markeringen aangebracht op draaiende delen dat alles weer hetzelfde terug kon en originele carterpankit en olie natuurlijk. Ik twijfel er niet aan dat als je het echt netjes wil doen met de aanpassing voor jaren rijplezier je wel op een xxxx bedrag uitkomt.

Bel eens met hartog tuning uit het youtube filmpje die zullen het naadje van de kous wel weten.

Robbie Jensema (0) PRO, 10 jaar geleden

We hebben ons er een beetje in kunnen verdiepen zo en daarvoor bedankt Unikneet. Laat nog wel weten wat er gaat gebeuren na overleg met de klant.

Robbie Jensema (0) PRO, 10 jaar geleden

Hebben een oliepomp gekocht met nieuw tandwiel en ketting. n principe vrij eenvoudig te doen, alleen het tandwiel loskrijgen van de krukas is niet eenvoudig. Misschien dat je daar nog een tip voor hebt, want er is niet veel ruimte tussen dit tandwiel en het motorblok. Hoe heb jij dat destijds ge4daan?

Robbie Jensema (0) PRO, 10 jaar geleden

Viel niet mee, maar zelf wat gereedschap gemaakt om dit tandwiel los te krijgen. Goed warm stoken en eindelijk los...

Robbie Jensema (0) PRO, 10 jaar geleden

Oliepomp met tandwiel en ketting geplaatst en auto loopt weer. Bedankt voor de hulp. Wel een hele klus als je dit voor de eerste maal meemaakt, maar achteraf valt het eigenlijk wel mee.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.