Begin dit jaar heb ik in een T3-bus een AAZ blok gebouwd. Op de oliepomp van de AAZ heb ik de aanzuigbuis van het oude JX motor gezet De pomp in het AAZ blok gezet en daarop de JX carterpan gemonteerd. Na bijna 10 duizend probleemloze kilometers begon het olielampje te knipperen.
Als eerste heb ik de oliedrukschakelaar op het oliefilterhuis vervangen. Maar het olielampje bleef knipperen.
Daarna heb ik de olietoevoerslang van de turbo losgemaakt en de motor gestart. Er kwam geen olie uit lopen dus ik vermoedde een oliepomp die het niet meer deed. Dus de carterpan eraf en een nieuwe AAZ oliepomp geïnstalleerd en de carterpan er weer op.
Bij het starten ging nog steeds het olielampje knipperen en kwam er nog steeds geen olie uit de olietoevoerslang van de turbo.
Nu weet ik het even niet meer. Heeft iemand een idee?
Mvg,
Leo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een verstopping van olietoevoer naar de turbo.Of vanaf de pomp zelf of ergens in het blok.Eerst een meter plaatsen en oliedruk werkelijk meten.
Ik vermoedde dat als er geen olie uit de slang (naar turbo) vanuit het oliefilterhuis komt de druk wel 0 zal zijn. Maar misschien maak ik hier een denkfout. Las dat de oliedrukmeter op het plaats van de sensor moet en dat deze bij 2000/min en 80 graden olietemperatuur 1,1 bar moet zijn.
Maar goed, ik zal eerst eens een meter aanschaffen.
Dank voor de reactie.
9 jaar
[quote=voyager]Een verstopping van olietoevoer naar de turbo.Of vanaf de pomp zelf of ergens in het blok.Eerst een meter plaatsen en oliedruk werkelijk meten.[/quote]
Vandaag oliedrukmeter gekocht en nieuw filter.
De oliedrukmeter slaat niet uit dus 0 bar, geen druk.
Na het installeren van het nieuwe filter heb ik de motor even laten draaien. Er komt totaal geen olie in het filter.
9 jaar
Dan zou ik eerst carterpan afhalen en de zeef checken evenals de gecombineerde aanzuigbuisen op verstopping. Mocht die ok zijn, kan de oliepomp voor problemen zorgen. Het overdruk ventiel kan vastzitten in openstand en daardoor is geen oliedruk te meten.
9 jaar
Het is opgelost. Het filter heb ik gevuld met olie. Het lampje bleef knipperen. Daarna maar een paar keer flink gas gegeven in de hoop dat hij de olie zou oppakken. En zo geschiedde. Eén keer had de pomp na een volgende keer starten er nog moeite mee maar nu is het knipperen na het starten snel over en heb ik al een paar keer gereden zonder problemen.
Nog bedankt Voyager voor het meedenken.
9 jaar
Heb je dan nu oliedruk ook gemeten? Gewoon voor de zekerheid?
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar