Ik heb van mijn volkswagen transporter de lpg installatie verwijderd.
De auto reed zowel op benzine en lpg goed de voorgaande keuringen geen problemen gehad met het co.
Nu na verwijdering van de lpg loopt de auto wel goed maar is het co te hoog voor benzine voor de herkeuring.
Dit zijn de gemeten waardes:
Tempratuur van de auto is 90 graden
Verhoogd toerental:
CO 1.08%
CO2 13.21%
HC 176
CO cor 1.14%
O2 1.37%
AFR lamba 1.023
Toerental 2582
Stationair toerental:
CO 0.69%
CO2 12.38%
HC 1652
CO cor 0.79%
o2 2.88%
AFR lamba 1.045
Toerental 800
Nu heb ik al heel wat berichten door gelezen maar ik kom er tot opheden nog niet uit.
Uitlaat van voor na achter bekeken geen lekkage maar de viergasmeter geeft dit wel aan??
Katlysator bekeken met een endoscoop de filters zaten er nog in (is misschien nog geen garantie dat die goed is) maar dit wil ik nog even uitstellen want die dingen zijn niet goedkoop voor een gokje. Dit omdat die kat net iets dan een jaar oud is maar toen reed die nog op lpg en heeft 35000 kilometer gereden.
Sensoren vernieuwd lucht en koeling.
Bougies vernieuwd en bougiekabels zijn goed
Lamdasonde gemeten de ohm waarde klopte en de voltage dit met een multimeter. Maar de 4 gastester geeft die te hoge waarde Maar als ik hem los trek veranderd er niks met de toeren van de auto? Bedrading is goed. of heeft dit geen invloed?
vacuum slangetjes vernieuwd.
Compressie gemeten op de 5 cilinders. 4 hebben 12 bar. en 1 cilinder 10 bar. Dat is de 2 cilinder vanaf de distributieriem kant.
kleppen bekeken met endoscoop en zag er ook wel goed uit. (dit omdat die wat ploft in de uitlaat.) Dat ploffen heeft niet met de ontstekking te maken.
Ik weet het niet meer misschien dat 1 van jullie me kunnen helpen of nog een idee hebben?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat ploffen zal of met ontsteking of met kleptiming te maken hebben.Zijn de plaatsen waar de lpg op zat (inlaat traject) goed afgedicht? Daar zou dan valse lucht aangezogen kunnen worden met als gevolg een hoge CO2.
Nokkenas al bekeken geen versleten nok of ingeslagen hydrostoter.
Gr Bert
Oke dat ploffen zal dan wel door de kleptiming komen.. Ontsteking staat goed.
Ben alles nagegaan op lekkage met remmenreiniger maar was geen verandering van het lopen van de motor. op de plaatsen waar de aansluiting zat..
De nokkenas heb ik zelf nog niet bekeken. Ik zal hier binnen kort dan nog wel even na kijken.
Ik denk dat ik nu alles zo'n beetje wel heb gehad van buitenaf? Maar als ik nu een nieuwe kat onderhang ben ik dan 100% safe dat die co dan gelijk laag is?
Het is maar even voor de keuring bij de rdw om hem op benzine te zetten op kenteken.
9 jaar
Je hebt ofwel een versleten motor, dan wel een lekke uitlaat, dan wel beide.
Want het gehalte CO2 is wel erg laag en het gehalte Zuurstof (O2) is wel erg hoog. De laatste zorgt ook voor die hoge lambda waardes.
Die zuurstof moet ergens vandaan komen. Als het niet door een lekje komt is er maar 1 verklaring: dat het uit een cylinder komt.
Heb je de pakking tussen uitlaatspruitstuk en kop ook gecontroleerd (boven en onder)?
Het ploffen wat je hoort is het exploderen van onverbrande brandstof in de uitlaat - niet goed voor je kat.
Mogelijk omdat 1 cylinder wat lager in compressie zit.
O2 hoog
Mogelijke oorzaken:
Fout LM meter
Aanzuig valse lucht na de luchtmassameter, scheurtje in slang, losse klem op inlaat-spruitstuk/uitgang LM. Scheurtje in inlaat-spruitstuk. Pakking inlaatspruitstuk.
9 jaar
Een motor die goed draait maakt een half % CO maar ook de waarde van O2 is dan een 1/2 %. !!
HC waarde is 100 tot 200 delen per miljoen.
Bij jouw waardes is bij hoge toeren lijkt het nog ergens op maar de waarde CO is al hoger dan een half maar dan zou het overschot aan O2 lager moeten zijn dan een half want er is een overschot aan benzine in gespoten.
Stationair lijkt het nergens op !
HC VEEL te hoog m.a.w een cilinder doet niet mee en die ongebruikte zuurstof meet je weer in de uitlaatgas.
Die lagere compressie is verdacht .
Het lijkt op een kromme klep .
Zelf een keer meegemaakt met de compressiemeting viel het niet zo op maar draaiend op 1000 t/min. krijgt de klep de kans niet om goed te sluiten.
Waar die motoren ook heel gevoelig voor zijn is de carterontluchting . Echter dit verklaart de lagere compressie niet.
Misschien kan je de cilinderval test (laten) doen. Wel daarbij de toerenregeling uit schakelen.!!!
Daarbij zal je zien dat cilinder 2 niet mee doet.
Zolang een kat. een te hoge CO waarde te slikken krijgt begint de naverbranding niet.
Succes.
Wie weet waar de teken staat van de nokkenass voor de timming van distributie?
Krukas heb ik al gevonden onderste tandwiel en het vliegwiel tekens.
9 jaar
Rico; dat teken is er NIET !!
Het tandwiel van de nokkenas zit spieloos op de as. De bevestiging is conisch ! Tikje op het wiel aan de achterzijde en hij gaat los.
Aan het eind van de nokkenas zit, uit het midden, een uitsparing gefreesd waar je een passend stuk metaal in kunt leggen.
Zo zit de stand van krukas en nokkenas altijd goed al is voorzichtig ronddraaien van de motor na gedane werkzaamheden ALTIJD aan te bevelen.
Succes.
Bedankt voor het antwoord.
Nu na wat getest en gezoek. Blijkt:
Als hij op zijn dode punt staat de kleppen open staan.
Verdraai ik hem een stukje en de zuigers staan op de helft zeg maar sluiten de kleppen.
Oorzaak riem versprongen? Zoja dan moet ik hem weer op tijd zetten maar dan zou ik die een uitsparing en een passend stuk metaal in moeten leggen?
Maar dan zou die auto toch ook mooi beroerd lopen of vermogen verlies hebben zoals het nu is? Maar het vermogen is er wel en trek kracht.
9 jaar
Een timing die zo fout staat dat loopt voor geen meter.
Kleppendeksel er af en bekijk het zaakje of je alles wel goed hebt bekeken.
Ik neem aan dat die 2,5 liter motor een 5 cilinder is . Plaats als het mogelijk is een foto van dat blok.
Groet.
Al een tijdje niets meer gehoord . hoe is het nu met de wagen?
Kan je een foto van dat blok plaatsen? Het type blok had je niet opgegeven altijd handig om te weten waar het over gaat!
Dat oude type had de verbrandingkamers in de zuiger zitten als een diesel met directe inspuiting.
Daarbij kan de nokkenas maar net EEN tand fout staan om de kleppen niet te raken.
Groet en Succes.
Tot opheden ben ik er nog niet meer mee bezig geweest.
Het is een ACU blok.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar