close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Transporter: Oliepomp transporter T4 (Syncro)

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5 Tdi

Hallo,

Heb een olielek (1 liter op 3000km) aan men transporter, volgens VW-dealer is de oliepomp een bekend probleem bij deze motor. Op zich blijkt dit geen groot probleem te zijn maar vermits het een Syncro is (difrentieel ligt inde weg)kan je niet zomaar alle boutjes van het karter lossen. Weet er iemand of het mogelijk is om het difrentieel van de versnellingsbak af te nemen?
Volgens VW-dealer moet de versnellingsbak eraf... In totaal zeker 2 dagen werk (+/- €800 alleen voor werkuren), tevens kan ik beter beide distributieriemen laten vervangen, spanrollen, waterpomp...

Moest er iemand zijn die meer ervaring heeft met T4 Syncro's want VW-dealer heeft geen ervaring met Syncro's...

Groeten

Geplaatst door

jakkedewinter (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

volgens mij ligt je probleem niet aan de oliepomp maar aan iets heel anders!

lekt hij letterlijk ? of is het verbruik van de olie 1 op 3000 ?

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Verbruikt volgens mij geen olie (dit was ook mijn eerste gedacht omdat hij ook gechipt is...) Maakt absoluut geen rook...

Overal waar hij staat liggen er een paar druppels olie... En de bodemplaat is ook bedekt met een laagje olie...

Dank u voor de reactie

jakkedewinter 0

18 jaar

Een beetje laat maar ik kijk nu pas door deze materie.
Ik heb ook een T4 synchro en dit is niets meer dan een gewone T4 alleen zit er aan de versnellingsbak een verlengstuk met klein differentieel en een extra aandrijfas naar de achterwielen. op de gewone uitvoering zit hier ook een verlengstuk maar dan zonder diff. Dit is door de constructeurs gedaan om de aandrijfassen even lang te houden (je kunt de linker en rechter aandrijfas wisselen). Let wel dat VW hier goed mee heeft gescoort, oftewel een puike uitvinding vooral het bul vlak voor je achterwiel differentieel.
Dit verlengstuk kun je van de versnellingsbak losschroeven, aan beide zijden zitten keerringen dus hij mag niet lekken (zie ook de apparte oliepluggen). Denk ook aan de ophangbeugel tussen verlengstuk en motor dit is voor het opvangen van de extra krachten. nu kun je zo bij het carter, ik heb dit ook eens moeten doen en verwonderde mij ook over de vreemde constructie omdat je bij alle auto's zo bij het carter kunt.
Tip1; gebruik goede dopsleutels omdat de bouten moeilijk te bereiken zijn schieten ze makkelijk over de kop met alle gevolgen van dien.
Tip2; je kunt het onderste motorsteun (antiekantelsteun) losdraaien en de hele motor naar voren bewegen (denk aan uitlaat), hierdoor heb je extra ruimte.

als het nog nodig is dan wens ik je succes.

synchro 0

18 jaar

Hartelijk dank u voor uw reactie, komt zeker nog van pas want ben er nog niet aan begonnen.

jakkedewinter 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.