Ik heb een prbleem met mij Golf III. Als de motor warm wordt, begint deze onregelmatig stationair te lopen. (Begint bij ± 70 C koelvloeistoftemperatuur). Het toerental zakt telkens weg totdat de motort dreigt af te slaan en komt dan terug. Naarmate de motor warmer wordt, zakt het toerental ook steeds sneller achter elkaar weg. Ik ben hiermee naar de garage geweest. Toen is de thermostaat vervangen (deze was kapot dat had ik ook aangegeven) en een temperatuur geber / temperatuursensor. Ze zeiden meteen al dat het hiermee niet verholpen zou zijn en dat het probleem waarschijnlijk met het regelssysteem te maken heeft. Hiervoor moesten ze de auto uitlezen, maar dit zou veel geld gaan kosten. Als het hieraan ligt moet er een nieuw regelsysteem in de auto ± 200,- kosten een tweedehands regelsysteem was niet mogelijk zeiden ze. Ik vraag mij nu af of ik zelf misschien een aantal dingen aan mijn auto kan controleren om er achter te komen wat er aan de hand is. Een andere garage had mij namelijk al eens een totaal andere oorzaak voor het probleem gegeven: vuil / defect gasklephuis. Ik heb nu dus het gevoel dat een van de twee me aan het belazeren is. Graag zou ik dus zelf wat controles uitvoeren om er achter te komen waar het aan ligt. Kan iemand mij misschien wat tips geven?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Uitlezen hoeft niet veel te kosten. Werk van 5 minuten. Hooguit 'n paar tientjes. Anders wordt het waneer blijkt dat de ecu ( regeleenheid v/d motor) niet goed is. Deze zal inderdaad iets meer kosten. Maar deze kan uitgewisseld worden met 'n gebruikt exemplaar (sloop) als het nummer dat er op staat maar overeenkomt. In 1993 zat er geen startblokkering op, dus dat is geen probleem. De kast zit onder de voorruit, onder de plastic afdekkap onder de motorkap.
Gasklephuis zal de oorzaak niet zijn, denk ik. Ook de lambdasensor is van invloed. Tijdens het laten lopen van de motor kan dit direct uitgelezen worden.
Gr.
Ik denk dat ik de auto dan eens bij een andere garage laat uitlezen. Als het trouwens de ecu is, is het vervangen ervan dan niet meer dan stekker eruit, moeren los, andere ecu erin, stekker er weer in en rijden maar? Want ik heb het geval eens bekeken (was wel nieuwsgierig hoe het eruit zag) en het was niet veel meer dan een doos met een stekker. Of moeten er toch allemaal dingen afgesteld worden na het vervangen?
heel erg bedankt voor uw reactie
Gr.
17 jaar
Goed gezien. Stekker los enz. Niks afstellen, gewoon rijden. Wel zorgen dat het nummer overeenkomt dan.
Maar eerst eens door 'n echte vakman uit laten lezen of er niet ergens iets fout zit.
Gr.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar