Volkswagen Transporter: ontsteking!

Bouwjaar: 1969

er zijn problemen met de ontsteking bij stationair draaien geeft de scoop 2 vershillende punten aan die z'n 5-6 graden uit elkaar liggen .
er zit geen speling op de as zowel langs als dwars!!
als ik de eerste cilinder met een lampje afstel dan staat de 3de
cilinder 5-6 graden te laat!!
ten einde raad ben ik nu bezig er een electronische ontsteking v e
golf '87 op te bouwen maar ik heb geen bedradigschema kan iemand mij misschien van dienst zijn??

old

Geplaatst door old (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

hola, de derde cilinder is de heetste (achter de oliekoeler) en heeft standaard een ander tijdstip..... Kijk maar eens goed naar de verdeling van de nokjes van de stroomverdeleras t.p.v. de contactpuntjes. Daarom is het zo belangrijk dat de ontsteking juist gemonteerd wordt in een VW blok. Als je dit veranderd en niets aan de koeling doet loopt ie onheroeppelijk in elkaar.......

Ze zijn nog niet zo gek bij VW......

Zou die golf ontsteking er dus maar niet zomaar in bouwen. MOet minimaal porsche blower en externe oliekoeler monteren dan.
(en de echte liefhebber zet er dan een bosch .009 ontsteking op)

succes

H&k (0), 18 jaar geleden

Ik zou ook die standaard ontsteking maar laten zitten!
Ze hebben dat echt heel bewust gedaan!
Ik zou elke stuiver die je daar aan zou WILLEN besteden, uitgeven aan het vervangen van rubbers van de motorbeplating , bougiedoprubbers enz enz ! Blijft je motortje tenminste lekker koel: de zomer komt eraan. (tenminste hier bij mij)

old (0), 18 jaar geleden

allemaal goed en wel dat van die derde cilinder klopt die word eerder heet en brand er onherroepelijk iut als ie te vroeg staat dat is geen nieuws maar dat de eerste cilinder niet stabiel vonkt en z'n beetje met 5-6 graden verschil vonkt is niet normaal dat heb ik nog niet eerder megemaakt!
ook bij iets hogere toeren heb ik teveel missers ondanks nieuwe punten condensator en alles honderd keer nakijken lagerbusjes en noem maar op,zoals ik al zij:ten einde raad!!!!!
ook de rubbers is een logisch iets!!!
maar in ieder geval bedankt voor de waarschuwingen!!!

126 (0) PRO, 18 jaar geleden

is het een transp met elecktr toerental stabilisatie,dat kastje moet bij afstellingen door verbonden worden je ziet dat op de scoop werken.is hij door verbonden en loopt dan goed dan weet jr genoeg

old (0), 18 jaar geleden

nee erzit geen toerenstabilisator op okk geen mech. vervr.iegenlijk het simpelste alleen een vacuumvervr. verder niks dat maakt het zo frustrerend. rij en werk al meer dan25jaar met dit spul maar dit heb ik nog noooooit megemaakt!

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Mischien gek hoor, maar als het hele ontstekingshuis in orde is, spelingsvrij, contactpunten goed en goed afgesteld, veren van de centrifugaalvervroeger nog op hun plek en vacuummembraan nog heel, probeer dan de bobine eens van een andere auto.....
(dat is namelijk het enige deel van de onsteking die je overgeslagen hebt)

old (0), 18 jaar geleden

ook geen centrifugaalvervroeger had ik al gezegd enja de bobine heb ik wel aan zitten denken dati is eigenlijk het enigste dat nog niet vervangen is dat verklaard de regelmatige optijd en telaat ontsteken van nr.1 nog niet m.i. maar goed we zullen wel eens kijken.

Herman Schroons (0), 18 jaar geleden

Of mss een doorgeslagen verdelerkap of rotor past niet goed meer op het asje

Herman Schroons (0), 18 jaar geleden

Of ook al eens gedacht aan het kabeltje van klem 1 v/d bobine?
Raakt mss ergens de massa en speelt zo mee voor contaktpunt.

H&k (0), 18 jaar geleden

als ik de eerste cilinder met een lampje afstel dan staat de 3de
cilinder 5-6 graden te laat!!
*****OF:*****
maar dat de eerste cilinder niet stabiel vonkt en z'n beetje met 5-6 graden verschil vonkt

Welk probleem zoeken we nou met z'n allen??

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

Louis; mijn vraag is: "loopt" die motor niet goed?????

gr Hub Hannemann

subbos (0) PRO, 18 jaar geleden

Controleer het ouderwetse scoopbeeld eens op doorslaan van de condensator.Isde condensator vervangen of goed dan zou ik voor de bobine gaan dit geeft nl bijna hetzelfde beeld
succes

old (0), 18 jaar geleden

heb alle reactie's met belangstelling gevolgd,ik kan niet iedere
keer reageren want heb een analoge verbinding is erg duur voor mij dus sorry als ik laat reageer. het probleem was de onregelmatige vonktijden(ontstekingtijd)had dat op willen lossen door een electr.ontst. te monteren maar dat was kennelijk niet z'n goed iedee, heb voor nu een nieuw setje punten gemonteerd en de ontsteking afgesteld op de aloude beproefde manier met een lampje!!hij loopt nu, na het weekeind hangen we de kast er wel weer aan en dan zien we wel!!! voornu even rust met die hitte.
heb voor de rest alles al vervangen en geprobeerd uitgezonderd de bobine dat doe ik maandag!tot zover allemaal bedankt voor het medenken!!!!!!!!!!

126 (0) PRO, 18 jaar geleden

de bobine is niet het probleem, maar ik dacht dat punten en condensator vervangen waren,er hoort verschil van ongeveer 3 graden in te zitten op cil 3, contact hoek afstellen op 48 graden.succes

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Verkoop die scoop maar aan mij voor een zacht prijsje, toen die bus geboren werd had niemand zo'n ding en die busjes reden toch altijd maar in de rondte. Ra ra hoe kan dat??? Nou, het geheim zit hem in dat proeflampje dat je net uitgevonden hebt. Je gaat dingen zoeken en zien die totaal niet relefant zijn voor dit soort voertuigen........... Verder dan een onstekingsstroboscoop moet je gewoon niet gaan. Of ga je de carburateur straks ook afstellen met de viergastester???

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

Harry !!!Helemaal mee eens.
Vandaar mijn eerder gestelde vraag"loopt die motor niet goed"?
want dat was niet te lezen in de vraagstelling van Louis,of zit ik fout?
Is het inderdaad zo dat die motor niet goed loopt dan zou ik het effe proberen met de massa van de grondplaat(koperdraadje)
deze gingen vroeger wel eens los.
En dat veroorzaakt evt.het scoopbeeld van Louis.
Loopt de motor wel goed,dan verder met de volgende PROBLEMCAR.

mvrgr Hub Hannemann

old (0), 18 jaar geleden

het verschil is nu +/- 4 gr.andere bobine gemomteerd alles nog eens nagelopen voor (de veiligheid) nu is het ontstekingsmoment wel stil! oorzaak waarschijnlijk toch de bobine??!!die draad onder de grondplaat was een half jaar geleden gebroken en heb ik gerepareerd
maar dat was geen vervelend iets en snel te vinden,inderdaad hoe meer techniek je erbij haalt hoe groter de problemen worden!!!
maar ben hemels blij dat het torretje nu weer snort zoals het hoort,allemaal nog bedankt voor het meedenken!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.