Volkswagen Golf III : Oververhit snel en lekt koelsvloeistof

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 GT

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn golf 3. Paar dagen geleden ging opeens het waarschuwingslampje aan dat de temperatuur te hoog was.
IK heb de auto meteen aan de kant gezet en zag dat hij bijna alle koelvloeistof verloren was. Ik heb de auto een nacht laten afkoelen en
heb toen koelvloeistof toegevoegd.

Toen ongeveer 5 minuten gereden toen ik zag dat de temperatuur alweer veel te hoog was( boven 110 graden).
Thuis heb ik toen weer koelvloeistof bijgevuld en de auto stationair laten lopen. Ik vond toen een lek in het huisje waar de koelvloeistof leidingen
bij elkaar komen voor de motor. Heb hem naar de garage gebracht en die hebben het huisje vervangen. Hij lekt hier nu niet meer maar hij wordt nog steeds enorm snel warm. Verder dan 5 kilometer rijden is onmogelijk.
Daarnaast heb ik nog een lek gevonden in de leiding richting de binnenkant van de auto. Hij lekt hier een heel klein beetje koelvloeistof maar meer als hij warm wordt. Is dit de reden dat de motor oververhit en zal het dichten van dit lek de oplossing zijn of is er waarschijnlijk een ander probleem? Hij geeft geen witte wolken uit de uitlaat en de olie ziet er ook prima uit.

Groeten Jorn

jorn90

Geplaatst door jorn90 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Als er voldoende koelvloeistof in het systeem zit en de lucht is eruit(1) zal de vloeistof door de waterpomp rondgepompt worden(2). Zolang de thermostaat dicht is zal dat door een omloop en soms ook door de kachel radiateuer gebeuren. Nadat de thermostaat is geopend gaat hij ook circuleren door de radiateur. In de radiateur en in de kachel wordt de koelvloeistof weer afgekoeld met behulp van de rijwind of als die niet voldoende is door de Fan. In de volgorde zoals ik beschreven heb moet je alles controleren. (1). lucht. Knijp bij stilstaande en koude motor de onderste waterslang een paar keer met twee handen samen en laat hem weer los. Is na afloop het niveau in het reservoir lager dan voor de eerste keer zat er zeker lucht in het systeem,( 2)Als je er zeker van bent dat er geen lucht in het systeem zoek je de slanen van de kachel op. Zet de kachel zo heet mogelijk Knijp bij koude moter licht in deze slangen. Laat iemand anders de motor starten. en daarna plotseling gas geven. Als de tegendruk in de slangen daardoor gaat verschillen, werkt de waterpomp op dat moment. En is er circulatie.(3)lAls dat goed is laat je de motor stationair draaien. Na verloop van tijd zal de temperatuurmeter oplpen. Houdt de bovenste waterslang vast. Als die plotseling warm wordt is dat het moment waarop de thermostaat open gaat. Wordt hij niet plotseling warm terwijl de temperatuurmeter in de gevarenzone komt werkt de thermostaat niet.(stuk). Als nadat de thermostaat wel is opengegaan de Fan niet aanslaat voordat de temperatuur in de gevarenzone is beland is de radiateur verstopt.

jorn90 (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie! Ben er even mee bezig geweest, ik heb hem ontlucht, de circulatie is prima en de bovenste slang wordt wel warm ( zeer heet zelfs). De onderste slang blijft wel koud, betekent dit nu dat de thermostaat in orde is, of is die koude onderste slang niet in orde? en hoe controleer ik of de radiator echt verstopt is?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Als de radiateur niet verstopt is moet bij geopende thermostaat de onderste slang uiteindelijk ook warm worden. Laat de motor langer draaien. Maar houdt de temperatuurmeter in de gaten. niet boven de 100 laten komen. Voorbij de 90 moet de vin inslaan.. gebeurt dat niet voel dan nogmaals de onderste slang als er een behoorlik verschil is tussen boven en onder is de radiateur verstopt of er is geen of onvoldoende circulatie. (pomp of verstopt) test of met gas geven er drukverschil is tussen bovenste en onderste radiateurslang. zo nee pomp stuk , zo ja radiateur verstopt.

jorn90 (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de reactie!

Net nog even een stukje gereden, temperatuur liep al snel op, rond de 100 graden. Vin sloeg niet aan en onderste slang was misschien een klein beetje lauw, andere slang was hartstikke heet. Ik zal morgen nog kijken of er een drukverschil is met gas geven, had al wel gezien dat met gas geven het straaltje in het koelreservoir harder ging stromen. Is radiateur te ontstoppen zo ja hoe, of moet er dan een nieuwe in?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Hangt van het type radiateur af.. De zilverkleurige zijn lastiger te reinigen. Wij haalden vroeger 1 plastiek deel eraf en porden met afgeronde voeler linten de gaten open terwijl we water er door lieten stromen.. Daarna plaatsten we de plastic deel weer terug.. Ik vraag me af of je daar aan beginnen moet. Je kunt de losse radiatuur ook spoelen met heet sodawater en dat 2 kanten op. Als je de plastic bak erop laat heb je geen controle of dat gelukt is..De ketelsteen welke er in zit moet wel los willen laten
Begin altijd tegen de stroom in te spoelen.. Misschien is een ruil niet zo duur?

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

ik gok op de thermostaat. Ven slaat niet in omdat de senosr in het 'koude' gedeelte zit. Lekkage is gevolg van druk opbouw.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Maarten, Ik begrip uit het verhaal van orn dat hij aan de bovenste slang het moment van openen van de thermostaat gevoeld heeft.

Jorn, je moet niet gaan rijden maar met geopende motorkap het verloop van de temperatuursopbouw voelen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.