ik krijg steeds een fout melding p0102 als ik mijn motor uitlees + motor lamp brand.
wat ik heb gedaan is andere lucht massa meter geplaats + fout gereset. na het reseten blijft de storing weg tot dat je een stukje gaat rijden en de motor uit zet komt motorlampje terug. heb met de uitlees kast gereden en mijn lucht massa meter geeft bij volle belasting 850 g/m aan.
iemand nog ideen ???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik neem aan dat je 850mg/slag bedoelt. Maar is dat de uitgelezen waarde of de verwachte waarde?
Meet eerst eens met een multimeter wat de spanning is op de connector. Je moet 12V (pin 2)en 5V (pin 4) meten. (pin 3 is massa en moet 0V zijn)
Als de motor op contact staat en de LMM is aangesloten, moet je 1V signaal meten op pin 5.
Zie ook http://home.xmsnet.nl/strijker
850 mg/slag is de gemeten waarden. ik ga vanavond even meten.
moet de motor draaien met het meten van de connector?
13 jaar
foutcode: 16486 P0102
nl Lucht massa meter (LMM) (G70) signaal te laag
du Luftmassenmesser (G70) Signal zu klein
en Mass Air Flow (MAF) or Volume Air Flow (G70) Signal too Low
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
* Waarschijnlijk geen serieuze problemen
* Verminderd vermogen
* Onregelmatig lopen
Mogelijke oorzaken:
* Zekering(en) defect
* Bedrading en/of aansluitingen (onderbreking of kortsluiting naar plus of min) van/naar de LMM
* De LMM is vervuild.
o als je een herbruikbaar luchtfilter gebruikt wat in olie is gedrenkt, pas dan op dat er niet teveel olie op komt
* De LMM is defect
* De ECU is defect (is zelden het geval)
Mogelijke oplossingen:
* Reset de foutcode en hoop dat ie niet terug komt
* Check (doormeten!) / vervang zekeringen
* Check bedrading en/of aansluitingen van/naar de LMM
* Check op lekkage in de buurt van de LMM
* Maak de LMM voorzichtig schoon, het helpt niet vaak, maar je weet nooit
* Check het voltage van de LMM
* Vervang de LMM
* Vervang de ECU, maar dat is de allerlaatste oplossing
Gr. Harry
ik heb de connector door gemeten pin 1 is leeg, pin 2 geef niks aan, pin 3 is massa. pin 4 geeft niks, pin 5 ook niks.
heb de zekeringen ge controlleerd zijn allemaal correct.
iemand nog ideen ??
13 jaar
excusse pin 4 is 5 v. pin 1,2,5 geven niks aan.
13 jaar
pin 3+5 massa
13 jaar
Je probleem is het ontbreken van de 12V voedingsspanning naar de LMM.(op pin 2)
Als die er niet is, geeft hij ook geen uitgangsspanning op pin 5.
Je zult de draad van pin 2 moeten volgen om te kijken waar hij onderbroken is.
Mogelijk is de connector van de LMM gewoon niet goed. (even met een scherpe naald in draad nr 2 prikken en kijken of je dan wel 12V op de naald meet)
13 jaar
ik heb hem gemeten voor de connector heb ik ook geen 12v op pin 2. wel 5v op pin 4.
het probleem ligt volgens mij vanwegen ik geen 12v op pin 2 heb.
heb je een schema of ideen wat ik nu kan doen.
heb de afgelopen dagen, alle zekeringen na gekeken. welke zekering is van de luchtmassa meter en waar zit die?
zag wel dat de kabelboom door loopt richting achter accu.
heb ook met een vag kast van een kennis de massa meter proberen aan te sturen maar reageerd niet.
wat kan er defect zijn als de kabelboom wel heel is? computer?
13 jaar
Typisch hangen alle motor management sensoren die 12V nodig hebben aan deze 12V.
Die geven geen storing volgens hierboven.
Het is dus het meest waarschijnlijk dat alleen de 12V naar de LMM onderbroken is. Computer is niet stuk.
13 jaar
De storing zegt het zelf al: Signaal te laag dus de computer meet een te lage spanning. Lijkt erop dat er een draad deels aan massa ligt. Aangezien je de lmm al hebt vervangen zou ik de bedrading vervangen van de lmm naar de computer toe.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar