Volkswagen Golf V: Trillen / schudden Golf V TDI

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 105 PK

Beste hulptroepen,

Ik heb twee maanden geleden een Golf V TDI uit 2006 gekocht met 93.000 km en 6 maanden BOVAG garantie.

Al vanaf het begin voelde ik de auto hobbelen / trillen voornamelijk in mijn stoel met name bij 40 km/uur en ook rond 75 km/uur was het sterk voelbaar. Ook bij hogere versnellingen en weinig gas (dus continu 120 km/uur) schudt/trilt de auto. Alsof er onbalans in de achterwielen zit.

De garage heeft er toen 2 andere achterbanden opgelegd, maar het probleem was niet over.
Op de balanceerbank zag ik een kleine slag in de linkerachterband/velg en daarmee heeft de garage er weer andere banden en nu ook velgen (achter) opgelegd.
Ook zijn de achterschokdempers vervangen omdat het op stuiteren leek.

Het werd iets beter, maar met name van 70-80 km/uur voelde je het geschud in je stoel en armsteun (net of je over hobbels rijdt).

Het viel mij op dat de auto ook schudde als je stilstond (in z'n vrij of een, maakt niet uit). Net iets boven stationair rpm (+50 rpm) voelde je de motor echt schudden/trillen.
Al snel werd aangenomen dat niet het onderstel, maar juist de motor dit probleem veroorzaakte. De garage heeft toen het 2 massavliegwiel en de koppeling vervangen.

Helaas. bij 70-80 km/uur een duidelijke trilling in de stoelen voelbaar, net alsof de achterbanden behoorlijk slecht gebalanceerd zijn.
Bij 120 km/uur hetzelfde, net alsof er een loodje vanaf is achter.
Ik ben daarmee naar een bandenspecialist gegaan en heb alle vier de wielen aan de auto laten balanceren. Geen verschil.

Ook het schudden van de motor bij stationair en 50 rpm daarboven is niet verholpen met het vervangen van het 2m vliegwiel + koppeling.

Ik persoonlijk vind ook dat de motor bij hogere toeren erg vibreert (zoemt) wat duidelijk voelbaar is in het stuur, de pook en met name het koppelingspedaal, maar de monteur gaf aan dat dat niet abnormaal veel was voor de 1.9 TDI.
Ook vind ik de auto erg hard afgeveerd (voel de weg heel goed) terwijl er originele veren onderzitten.

De monteur gaf aan zo even geen oplossing te weten voor dit probleem en wil onderdeel voor onderdeel gaan overzetten (van een andere Golf).

Omdat dit veel tijd gaat kosten wil ik hem - met jullie hulp - proberen te helpen met klachtzoeken.

- Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
- Is het trillen van de 1.9 TDI inderdaad normaal?
- Is het Golf V onderstel echt stug afgeveerd?

Mijn dank is groot!

Patrick

Bumpy

Geplaatst door Bumpy (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Voel je die zelfde trilling ook als je die 70-80 km/h rijdt en je koppeling intrapt?

Bumpy (0), 13 jaar geleden

[quote=ricky]Voel je die zelfde trilling ook als je die 70-80 km/h rijdt en je koppeling intrapt?[/quote]
Ja, met het intrappen vd koppeling verandert er niets.

Ik denk zelf ook niet dat het in de motor zit. De garage heeft de motor uitgelezen: Geen foutmeldingen. De motor loopt - afgezien van het schudden bij stationair (schijnt vaker voor te komen las ik) - erg mooi en krachtig.

Ik heb afgelopen weekend een set lichtmetalen velgen en dus ook andere banden erop gelegd: Geen verschil.

Vandaag viel me wel op dat het rollen van de auto veel geluid maakt (aan de voorkant).
Als ik boven de 40 km/uur kom klinkt het een beetje alsof je over een nat wegdek rijdt en het het water tegen de wielkassen spat (een beetje hol, slepend geluid).

Iemand ervaring met dit soort klachten?

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Patrick voel je ook schudden in het stuur??? Laat de binnenhomokineten controleren . Niet gelijk vernieuwen maar demonteer ze en kijk of er beschadigingen zijn. Clip van de as en je klop ze er zo af. Als je het zelf doet .....kijk goed hoe om alles in elkaar zit. Begin met rechts deze krijgt de zwaarste klappen. Succes.

Bumpy (0), 13 jaar geleden

[quote=Punt]Patrick voel je ook schudden in het stuur???[/quote]
Nee, dat is het vreemde.... het stuur staat mooi stil. Ik voel wel een lichte tinteling/zoem, maar geen geschud in het stuur.

Het schudden is duidelijk voelbaar in mijn benen (kuiten) en ook in de stoelen.
Vandaar dat we aan de achterkant van de auto zijn begonnen (velgen, schokbrekers, balanceren, andere banden).

Ik zal de homokineten eens na laten kijken.... Alvast bedankt voor de tip.

Mochten er nog andere mensen zijn met soortgelijke ervaringen.....graag!

Patrick

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Heeft die garage ook een hunter (balanceren aan de auto) ,dan kan je de achterwielen uitsluiten. Wielen met deuken zijn al bij 50km/h voelbaar. Onbalans bij 90 tot 110. Wat jij hebt is lastig ,maar ik verdenk de voorassen en controleer of de lange (rechts ) wel recht is. Succes.

Bumpy (0), 13 jaar geleden

[quote=Punt]Heeft die garage ook een hunter (balanceren aan de auto) ,dan kan je de achterwielen uitsluiten. Wielen met deuken zijn al bij 50km/h voelbaar. Onbalans bij 90 tot 110. Wat jij hebt is lastig ,maar ik verdenk de voorassen en controleer of de lange (rechts ) wel recht is. Succes.[/quote]
[quote=Bumpy]Ik ben daarmee naar een bandenspecialist gegaan en heb alle vier de wielen aan de auto laten balanceren. Geen verschil.[/quote]
... en afgelopen dagen met nieuwe lichtmetalen velgen met nieuwe banden (uitgebalanceerd) gereden... ook geen verschil.

Thank you all! Ik ga de voorassen na laten kijken.... volgende week woensdag moet het duidelijk zijn.
Ik hou jullie op de hoogte.

Patrick

Opperbeun (0), 13 jaar geleden

ehh... heel misschien je motor steunen?

Bumpy (0), 13 jaar geleden

Gisteren de auto opgehaald. Wat een teleurstelling....

Ze hebben de homokineten nagekeken en opnieuw ingevet (moet dat dan?).... geen bijzonderheden
Aandrijfassen nagekeken....geen bijzonderheden.

Vervolgens zijn ze de banden dynamisch gaan balanceren, terwijl ik de week ervoor met een compleet nieuwe set lichtmetaal heb rondgereden EN de week ervoor mijn velgen/banden aan de auto heb laten balanceren.
De trillingen zijn misschien iets minder (bij 70-80), maar zeker niet verdwenen: Mijn handen en voeten gaan slapen na 20 km snelweg. Als ik 120 rijd zie je mijn hand (rustend op de armsteun) gewoon trillen.

Het schokken van de motor bij stationair hoort volgens de dealer "bij het product" net als de vibratie van de motor. Ze hebben wel de injectie nagemeten. (Als de duidelijk aanwezige motortrillingen bij het product horen, waarom ga je dan toch de injectie nameten?)

Kortom, garantie is leuk, maar om nu voor de 5e keer te worden teleurgesteld....

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Patrick als je die koppelingen wilt controleren moet je ze inwendig reinigen anders zie je niets. Daarna een lading nieuw vet er in . Laat een andere garage in de buurt er in rijden . Bij die nieuwe velgen zijn toch wel centreer-ringen gebruikt ????? Het gebeurt maar zelden dat "vreemde velgen"passen zonder dat de ruimte velg/ naaf ruimte heeft. !!!! Groet.

3234dmtr (0), 13 jaar geleden

[quote=Bumpy]Gisteren de auto opgehaald. Wat een teleurstelling....

Ze hebben de homokineten nagekeken en opnieuw ingevet (moet dat dan?).... geen bijzonderheden
Aandrijfassen nagekeken....geen bijzonderheden.

Vervolgens zijn ze de banden dynamisch gaan balanceren, terwijl ik de week ervoor met een compleet nieuwe set lichtmetaal heb rondgereden EN de week ervoor mijn velgen/banden aan de auto heb laten balanceren.
De trillingen zijn misschien iets minder (bij 70-80), maar zeker niet verdwenen: Mijn handen en voeten gaan slapen na 20 km snelweg. Als ik 120 rijd zie je mijn hand (rustend op de armsteun) gewoon trillen.

Het schokken van de motor bij stationair hoort volgens de dealer "bij het product" net als de vibratie van de motor. Ze hebben wel de injectie nagemeten. (Als de duidelijk aanwezige motortrillingen bij het product horen, waarom ga je dan toch de injectie nameten?)

Kortom, garantie is leuk, maar om nu voor de 5e keer te worden teleurgesteld....[/quote]
Wij rijden zelf een Škoda Octavia TDI met 105 pk motor ( BKC ). Deze zie je stationair wel enigszins schudden in de motorsteunen, maar hier verneem je in het interieur helemaal niets van. Auto rolt ook soepel van de plaats bij alleen het op laten komen van het koppelingspedaal, ook onmiddelijk na koude start. Geen 'producteigenschap' lijkt me, maar iets wat nader ( duur? ) onderzoek verdient.

Bumpy (0), 13 jaar geleden

[quote=Punt]Patrick als je die koppelingen wilt controleren moet je ze inwendig reinigen anders zie je niets. Daarna een lading nieuw vet er in . Laat een andere garage in de buurt er in rijden . Bij die nieuwe velgen zijn toch wel centreer-ringen gebruikt ????? Het gebeurt maar zelden dat "vreemde velgen"passen zonder dat de ruimte velg/ naaf ruimte heeft. !!!! Groet.[/quote]
Ok dat van die homokineetkoppelingen wist ik niet. Bedankt!

Die andere (lichtmetalen) velgen zijn origineel VW en komen van een Golf Plus (1.9 TDI, ook uit 2006). Deze pasten perfect. Ik kon ze op de naaf zetten en dan bleven ze zonder bouten al op z'n plek hangen.


Even opsommen:
- Het dynamisch balanceren heeft een klein beetje geholpen, maar de auto trilt nog altijd, met name bij hoge snelheden.
- De auto lijkt heel stug afgeveerd. Ik voel veel details van het wegdek, bandenspanning is 2,2 rondom (volgens manual).
- Achterschokdempers zijn vervangen omdat de monteur vond dat de achterkant niet goed inveerde.
- Auto kraakt (met name bij koud weer) als je over drempels rijdt.

Ik begin steeds meer te vermoeden dat er iets met de vering is waardoor elke oneffenheid (dus ook het niet perfect rond zijn) van de band/velg doorgegeven wordt aan de auto.
De veren en schokdempers zijn origineel (geen verlagingsset ofzo).

Iets met rubbers misschien???

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Laat eens een deskundige in rijden want zo te horen is de auto meer wegdek gevoelig dan dat er onbalans is . Wat heb je voor maat banden er onder ? Super plat nee toch.! Groeten.

Bumpy (0), 13 jaar geleden

[quote=Punt]Laat eens een deskundige in rijden want zo te horen is de auto meer wegdek gevoelig dan dat er onbalans is . Wat heb je voor maat banden er onder ? Super plat nee toch.! Groeten.[/quote]
Nee... banden zijn 16 205/55
Voor liggen ROTEX (volgens mij Chinese rommel, B merk van Bridgestone ofzo)
achter Conti's.


Wat betreft die deskundige: Ik heb "de officiele VW dealer" er nu 4x in laten rijden. Ik ga inderdaad toch eens een "second opinion" vragen aan een garage die geen garantie hoeft te geven.

Bedankt weer, Punt!

Bumpy (0), 13 jaar geleden

Ik ben gisteren teruggegaan naar de verkoper (xxxxxxxxx) om een ruilactie te initieren.

De verkoper wilde graag even meerijden en wat denk je.... hij merkt er niets van (nee natuurlijk niet)
Door de drukte waren we amper in de gelegenheid om de snelheden te rijden en het wegdek was erg ruw.
Zijn mening was bij voorbaat al bepaald...

Zijn " argumenten" :
- Auto trilt, maar dat doen ze allemaal, de een wat meer dan de andere.
- Valt binnen de toleranties, er is dus niks met de auto aan de hand.
Hij gaf aan dan ook geen werkplaatstijd meer te gaan investeren in dit probleem

De monteur gaf vorige week aan dat " het een stuk minder is dan eerst" (na inspectie homo's en dynamisch balanceren)
Ik vertaal dat als: Het is dus nog niet helemaal opgelost.

Ik rijd elke dag 120 km. Zodra ik 75 km/uur of 120-130 km/uur rijd voel ik de auto schudden bij mijn voeten.
Kortom: Het is geen haar beter!

Kent iemand van jullie een garage met rollerbank of een specialist in " onderstel" problemen.
Ik zou graag een second opinion willen. Als dit probleem met een paar honderd euro kan worden opgelost dan ben ik tevreden...
Je zou zeggen dat je op een rollerbank bij 75 km/uur iets zou moeten kunnen zien aan het onderstel?!

Zou het misschien met de uitlijning te maken kunnen hebben? Veroorzaakt slechte uitllijning trillingen?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Rollenbank en belast meten klinkt als een aardig idee.
Er is echter 1 technisch bezwaar. De auto zakt met de aangedreven wielen tussen de rollen en ligt vlak boven de grond.
Je kunt dus nauwelijks iets zien wat er onder de auto gebeurt.

kees cor (0) PRO, 13 jaar geleden

ik heb met een touran ook trillingen gehad en kon het eerst ook niet vinden.
normaal bij korte ritten niets aan de hand alleen als ik wat grotere afstanden reed begon de auto plotseling te trillen maar had dan ook iets meer lawaai al was dat maar nauwlijks hoorbaar,bleek toch naar lang zoeken de voor wiellagers te zijn .
heb ze toen vervangen en nooit geen last weer gehard, oude lagers uitelkaar gehaalt en de kogels waren blauw ,zo heet zijn ze geweest er zit ook haast geen vet meer in , ook bij nieuw niet.
weet niet hoeveel kilometer die van jou nu gereden heeft .
maar laat je lagers eens controleeren mischien is dit de oorzaak van je plobleem.
vr gr kc

Klaasjan2 (0), 12 jaar geleden

Dit is het probleem wat mijn auto ook heeft,
Het is tevens een golf uit 2004 1.9 tdi.

Hij schudt even bij het stationair lopen van de auto en daarna voel je hem een paar seconden niet meer schudden en dan begint het weer enzovoort. Het schudden duurt denk ik 1 a 2 seconden.

Hier heb ik ook last van tijdens het rijden als ik boven de 110km/u rij dan voel ik hem trillen en dan voel je hem even niet en dan komt het weer terug en dit constant.

Kan iemand mij uitleggen wat dit zou kunnen zijn? Ik dacht aan de motorsteunen?

yonigolfv (0), 12 jaar geleden

@klaasjan2: - Had mijn mk5 ook, na nieuwe ecu was dit euvel gewoon weg,

misschien een update laten doen van je ecu..

grtz,

Yoni

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.