Volkswagen Polo 2003: P0170 en uitstoot

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BBY, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Hoi
Ik heb een probleem. Mijn auto moet voor apk. Nou is ie afgekeurd op verkeerde uitstoot. Er is aan vervangen de 2 lamdazondes, vorig jaar een nieuwe katylisator (tenminste ik heb een geheel rvs uitlaat en er is een 2de bij gezet van een zwaardere kwaliteit) egr klep. Olie is ververst nieuwe bougies. Injector reiniger heb ik er ook in gehad. Nu heb ik de lamdazondes foutcodes eruit. Maar nu blijft ie nog p0170 aangeven. Dit gaf ie niet aan voor alles vervangen was. Ik weet het nu niet meer. Kunnen jullie me helpen waar ik moet zoeken.

patricia98

Geplaatst door patricia98 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

P0170 is een mengsel fout. Het mengsel is ofwel te rijk, dan wel te arm.
Of het te arm of te rijk is, kun je uitlezen in live data. De zogenaamde Long Term Fuel Trim is positief bij een te arm mengsel en negatief bij een te rijk mengsel.

Om die P0170 te krijgen heb je een goed werkende 1e lambdasonde nodig.
Als de oude lambdasonde defect was, dan is dat de oorzaak dat je deze foutcode toen niet kreeg.

Wat doet je benzineverbruik op dit moment? Zelfde, hoger, lager?
Weet je ook de waardes van de 4-gas test bij de APK keuring? (Co, Co2, O2, HC en lambda getal)

patricia98 (0), 2 jaar geleden

Benzineverbruik is sinds vorig jaar al een stuk verbeterd. Hij schommelt tussen 1 op 10 en 1 op 12. De melding krijg ik ook pas na meer als 100 km te hebben gereden. Ze wilde me niks vertellen wat de waardes waren of wat ie deed. Moest ik hem neerzetten gingen ze het onderzoeken. Vorig jaar was de uitstoot ook al niet goed. Toen liep de co waarde niet terug bij een bepaald toerental. Dat is toen opgelost met de katylisator.

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Niet echt zuinig dus. Het gemiddelde op spritmonitor is 7,1 L/100km (1 op 14).
Is het uitlaatspruitstuk (en pakking) volledig gasdicht? Anders gaat de voorste lambdasonde verkeerd aangeven en kun je een te rijk mengsel krijgen.
Is er geen valse lucht aan de inlaatkant? (Pakking of slangetje lek/gescheurd)
Ook dan gaat je verbruik omhoog omdat de map-sensor verkeerd gaat aangeven.

patricia98 (0), 2 jaar geleden

Hij heeft jaren 1 op 8 gereden. Dus voor mij is ie nu zuiniger. Moet er wel bij zeggen het is geen standaard polo. Rvs uitlaat van voor tot achter en ook de bijpassende kat en spaghettispruitstuk. En er zitten velgen onder 215 breed. Wat hem ook niet echt zuinig maakt. Ik heb een kn-filter erop zitten. De kleppendeksel lekte olie dus deze is gemaakt en de filter zat olie en alles op en die is ook gereinigd.

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Ik geloof niet zo in die spaghetti spruitstukken. Bij de meeste krijg je bij een standaard motor er minder vermogen van. Net als van een open filter.
Zelfs bij opgevoerde motoren werkt een spaghetti spruitstuk soms tegen je.
Er wordt een hoop rotzooi verkocht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.