Beste vrienden,
Ik heb een P0420 probleem bij mijn Golf5 1.6 fsi Bag motor uit 2004. De auto heeft tot de zomer van 2013 prima gelopen zonder enige foutcode. Door verkeerd uitgevoerde reparatie is de motor in de zomer vervangen door een 1.6 fsi BAG motor van 2006 km-stand 70000 km. De motor was intact incl gasklep, egrklep etc. De motor loopt prima en kwam moeiteloos door de APK, benzinegebruik op de grote weg 7 liter op 100km bij een snelheid van 120 km.
Het probleem is nu, dat al vrij snel na het vervangen (enkele dagen) van de motor een P0420 melding tevoorschijn kwam. Die P0420 is al eerder te meten dan het moment dat het MIL-lampje aan gaat. Na het resetten komt hij na een paar weken weer terug. Een echt patroon is niet te herkennen. Ook bij het branden van de lamp loopt de motor nog steeds prima.
Ik heb de oorzaak in eerste instantie gezocht bij de motor. De gasklep vervangen door de oude, idem egrklep, nieuwe bougies, luchtfilter, benzinefilter, tempsensor op thermostaathuis en slangen op lekkage gecontroleerd. Later de aansluiting bij de uitlaat, pakkingen vervangen en uitlaat gecontroleerd op beschadigingen en de bekabeling van de sondes bekeken. We zijn inmiddels 10 duizend kilometer verder maar het probleem blijft. Het kan natuurlijk toeval zijn maar waarom gaat het lampje branden na het vervangen van de motor, ik ben er van uitgegaan dat de sondes en de katalisator niet direct kapot zijn. Overigens in de voorgaande jaren zijn de NOX-kat en de voorste lambdasonde vervangen.
Opvallend was dat na het vervangen van de 2 pakkingen: bij de eerste sonde en na de eerste kat, het benzine verbruik hoger lijkt te liggen dan voorheen. Ik bedoel dan het verbruik dat wordt aangegeven op het dashbord ..../100 km. Bij een koude start soms tot wel 99/100km, bij een warme motor lijkt hij weer als vanouds te werken. Het had overigens geen invloed op de foutcode.
Ik ben inmiddels aan het inventariseren welke sondes en katalisatoren bij een golf5 fsi bag horen, want het moet toch weer eens goed komen. Nu valt mij op dat sommige leveranciers voor een golf5 1.6 fsi BAG uit 2004 (april) niet dezelfde sondes voorschrijven als een 1,6 fsi BAG uit 2006. Zou dat in mijn geval de storing kunnen verklaren? Voor mij waren de beide motoren identiek.
Graag advies/idee/suggestie hoe dit probleem systematisch aan te pakken. Ik zelf zit op de gedachte om de sondes met vagcom uit lezen.
Al vast bedankt, Ronald.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meestal is P0420 gewoon de kat die overleden is.
De schade kan al ontstaan zijn met de oude motor, terwijl het lampje pas aanging met de nieuwere motor (toeval dus).
Je zegt dat de oude motor stuk ging als gevolg van een verkeerd uitgevoerde reparatie.
Wat waren de gevolgen daarvan? Inhouden, op 3 cylinders lopen, verhoogd olieverbruik?
Zet hem eens op de brug en geef eens een beuk tegen de katalysator, als je wat nagerammel hoort dan is 1 van de kat's inderdaad inwendig stuk (meestal ook het geval met deze storing), er liggen dan brokken los die van 1 van de katalysatoren afkomstig zijn en dat kan dan zijn van de 2e katalysator of het zijn de brokken van de 1e katalysator.
Olie verbruik van de vorige motor kan inderdaad de huidige katalysator beschadigd hebben.
Fsi motoren staan bekend om olieverbruik.
[quote=Marjacq]Fsi motoren staan bekend om olieverbruik.[/quote]
En de rest van de v.a.g. motoren tegenwoordig...
Dank voor de suggesties. Ik ga eerst het voorstel van Ricky volgen en tevens in de kat proberen te kijken (vet? vulling?) Daarnaast wil ik met vagcom rijdend de lambdasonde waarden checken, welke modules/groepen kan ik daarvoor het beste gebruiken?
De laatste 4-gas meting tijdens de APK gaf de volgende waardes: Co 0,17 CO2 14,8 O2 0,14 HC 44 en Lambda 1,005. Duiden deze waardes of een van de waardes op een minder goed functionerende kat?
10 jaar
CO, HC en O2 wijzen op verminderde werking van de katalysator.
Een goed werkende katalysator zal bij een correct mengsel (lambda 1, wat je wel hebt) alle O2 gebruiken om CO en HC om te zetten.
Zijn dit de waardes van stationair of op toeren?
Heb je een label-file voor deze motor bij Vagcom (VCDS)?
Dan kun je daar met een editor (Kladblok bijvoorbeeld) in kijken waar de waardes van de lambdasondes worden aangegeven.
Dit kon wel eens wat lastig interpreteren worden. Voorste is een breedband sonde en achterste is waarschijnlijk de Nox-sonde.
Een Nox-sonde kan naast het meten van Nox hetzelfde als een breedband lambdasonde.
Ik zou naar de zogenaamde "equivalence waarde" kijken. Dat werkt als een lambda getal.
Onder de 1 is er geen zuurstof meer aanwezig, boven de 1 wel.
Heren,
Inmiddels het voorstel van Ricky gevolgd. Zowel de eerste katalysator als de tweede gedemonteerd en er het nodige fysieke geweld op los gelaten. Niets te horen en zover je het kan zien ziet de voering er ook goed uit (honingraat is bij de eerste kat het beste te bekijken ). Inmiddels ook een andere (leen) sonde, direct onder het spruitstuk gemonteerd. Even afwachten wat het gaat worden. Met vagcom groep 31 t/m 33 (measuring blocks) bekeken en de waarden van de lambda blijven dik binnen de -10,+10% grens, ongeacht het toerental. Bij uitvoeren van groep 46 zie ik niet zo'n hoge kat temp (rond de 300 graden), ik dacht dat deze boven de 440 graden zou moeten zijn. Wanneer er weer ontwikkelingen zijn kom ik in de lucht.
10 jaar
Heren,
Inmiddels al weer ruim 9 maanden verder. De motor loopt nog steeds goed maar met een zekere regelmaat krijg ik nu een P2096. Inmiddels alles wel zo'n beetje vervangen (of tijdelijk vervangen): sondes (voor en achter) en katalysator voor. APK keuring geen probleem, lambda nagenoeg waarde 1 bij 2000 toeren. Alles overziend vraag ik mij nog steeds af of het vervangen van de motor niet een reden zou kunnen zijn van de foutcode. Reden: auto van 2004 met BAG motor en vervolgens vervangen door een motor van 2006. Volgens de speek site moet dat haast wel een BLF motor zijn (en niet mijn genoemde BAG motor daar die in 2004 vervangen zijn door een BLP motor en die later weer door een BLF motor ). Tevens lees ik her en der dat het uitlaatgedeelte van een BLF motor niet 3 sensoren kent (breedband,temperatuur en Nox) maar 2 sensoren. Nu zitten er nog steeds de oorspronkelijke 3 sensoren op. Mogelijk ver gezocht maar wie weet! Ik kan inmiddels wel leven met het af en toe resetten van de foutcode maar het definitief oplossen heeft toch wel mijn voorkeur. Wie kan er nog iets zinnigs over zeggen?
9 jaar
wat je kan controleren is de software versie vergelijken, of een update beschikbaar is voor deze motor type met een nieuwe update zal misschien de regelgrens van de lambda anders worden
Tiguan, dank voor het advies. Ik merk dat VW garages bij mij in de buurt niet staan te dringen om te kijken of er een update beschikbaar is voor mijn auto. Onlangs eens voorzichtig geïnformeerd of ze het willen beperken tot bijvoorbeeld het bekijken of er een update beschikbaar was voor de Nox-sensor. Procedure volgens de garage was om eerst de auto een uur aan de kast te hangen en dan het resultaat aan mij voor te leggen v.w.b. de algehele status van de auto, prijsindicatie 120/125 euro. Daarna een plan maken maken om te kijken hoe verder te gaan. Puur naar een update te kijken voor de Nox-sensor zou in de praktijk ook wel eens uit kunnen komen op 1 arbeidsuur en vergoeding kast etc., dus ook rond de 120 euro en dat mogelijk allemaal onnodig. Kortom, meten is weten. Een benadering waar overigens ook iets voor te zeggen valt.
Maar dit was allemaal nog in de periode dat ik dacht een BAG motor door een BAG motor vervangen te hebben. Ik krijg nu de indruk gezien de leeftijd van de motor dat dit een BLF uitvoering zou kunnen zijn. Uiterlijk hetzelfde als een BAG motor (althans voor mij). Kijk ik in een manual van VW (BAG versus BLF), zie ik dat de eerste katalysator en het tweede deel van de uitlaat wel eens dezelfde kunnen zijn maar de sensoren wijken wel af. Bij de breedband sonde wordt de temperatuur sonde niet aangesloten en ik zie geen NOX-sensor (nu allemaal wel gebaseerd op de oorspronkelijke BAG motor). Ik denk dat de ECU de afvoer van de uitlaatgassen ook ziet/behandeld alsof het een BAG motor is (maar misschien zie ik dat wel te simpel). Wat is wijsheid om te doen?
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar