Volkswagen Golf V: Probleem 1e versnelling handgeschakeld

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 TFSI

Sinds deze week krijg ik mijn Golf 5 GTI niet meer in de eerste versnelling. Het voelt alsof ik tegen een 'rubber blokje' aandruk.
Heb de auto op een avond zonder problemen geparkeerd en bij vertrek enkele uren later schakelde de auto niet meer in de eerste versnelling.

Het enige wat voorafgaand is gebeurd: enkele weken geleden is de auto bij de dealer geweest voor het vervangen van de distributieriem + waterpomp.

Vanochtend ben ik terug bij de dealer geweest voor dit probleem.
Daar hebben ze gezocht naar het probleem en de schakelkabels overnieuw afgesteld.

Het enige wat ze me konden vertellen is dat het niet aan het afstellen van de schakelkabels ligt.
Voor een duidelijk antwoord zou de versnellingsbak uit elkaar moeten. En dit wil ik natuurlijk liever niet.


Het gaat om een GTI, bj. 2005 (in 2007 op de weg gekomen). Huidige km-stand is 82.000.
Motorcode: [b]AXX[/b], versnellingsbak: [b]GVT[/b].
De auto is volledig dealer onderhouden en de complete historie (inclusief eigenaren) is bekend, voor zover dit van belang is.


Is er hier iemand die weet waar dit probleem vandaan kan komen?

vicdreessen

Geplaatst door vicdreessen (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=vicdreessen]Het enige wat ze me konden vertellen is dat het niet aan het afstellen van de schakelkabels ligt.
Voor een duidelijk antwoord zou de versnellingsbak uit elkaar moeten. En dit wil ik natuurlijk liever niet.[/quote]
Indien de koppeling goed functioneert en het schakelmechanisme staat goed afgesteld dan zit het euvel in de schakelbak zelf.
Er zit dan niets anders op dan de bak te opereren....

Gr. paul

firedriver (75), 10 jaar geleden

Valt mee, maar je moet het opgemak doen, en de uren dat je daarin moet steken.
Gr.

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Alleen zijn 1e versnelling of ook de 3 en 5?
Kan ook nog zijn dat de borgring die de kabel op z'n plek houd op de ijzeren steun op de bak eraf ligt, dan beweegt de kabel in z'n steun tijdens bedienen ipv dat hij de bak bediend.
Ook kan het schakelmechaniek op de bak geblokkeerd worden door iets (hoes om pluskabel startmotor bv) maar als dat allemaal goed is dan idd wat Paul zegt dan zit het probleem in de bak zelf maar ik ga er vanuit dat de dealer wel naar deze dingen gekeken heeft....

vicdreessen (0), 10 jaar geleden

Hallo. Dank voor jullie berichten. Ik heb nog geen pasklare oplossing (de een zegt de bak moet eruit en de ander zegt dat het niet aan de bak ligt) en ik laat de versnellingsbak nog even niet uitbouwen. Eerst kijk ik ook de toren na. Volgens alles kan deze er zo uit.
Ricky, het is overigens alleen de 1e versnelling. Net of je tegen een plastic blokje drukt. De rest schakelt goed. Vreemd.

Groet, Vic.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

Je kunt het schakelmechanisme rechtstreeks bedienen op de bak. Is het euvel ook dan nog aanwezig ??
Allemaal niet zo spannend om het e.a uit te sluiten....

Gr. paul

vicdreessen (0), 10 jaar geleden

Paul, ik probeer dat vanmiddag uit. Ik laat het via het forum dan weten. Dank je.

vicdreessen (0), 10 jaar geleden

Kabels los gemaakt, met de hand geprobeerd, lukt ook niet. Wel alle andere versnellingen.
Kabels weer gemonteerd en een enkele keer krijg ik hem in de 1. Ik kijk van de week of de toren uit de bak kan. Zou het ook aan de olie kunnen liggen?

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Op die schakeltoren zit maar 1 nok die alle versnellingshevels bediend in de bak. In jouw geval werkt alleen z'n 1e versnelling niet maar de rest wel dus met die nok zit het wel goed. Alleen het enige dat je nog kan proberen is die toren eruit halen (2 boutjes en omhoog eruit tikken, zit vloeibare pakking tussen) en hem in de lucht zeg maar in z'n 1 zetten, als dat dan wel gewoon lukt dan zit het probleem in de bak zelf en dan hoogstwaarschijnlijk de schakelmof die de 1e versnelling inschakeld.

P.S. Toren helemaal omlaag drukken en rechtsom draaien is z'n achteruit. Toren iets minder ver omlaag en rechtsom is z'n 1, toren zelfde diepte houden en linksom is z'n 2, toren in vrijstand is z'n 3 en 4, toren omhoog trekken en draaien is z'n 5 en eventueel 6. Zeg maar schakelgang tekeningetje op de pook maar dan net ff anders.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=vicdreessen]Zou het ook aan de olie kunnen liggen?[/quote]
Dit euvel heeft niets met de olie te maken, het euvel zit in de bak.

Gr. paul

vicdreessen (0), 10 jaar geleden

Hallo iedereen.

Probleem opgelost..
Ik heb de bank laten uitbouwen bij de VW dealer. Bij het openmaken van de bak bleek een rubber dopje van de schakelgaffel los geraakt en versperde de 1e gang. Rubber dopje zat boven op de gaffel.
Dus niets kapot of stuk. Alles is ook gecontroleerd (synchromeshringen etc.). Nieuwe olie en terug gemonteerd.
M.a.w. veel kosten voor een simpel rubbertje. Nieuwe schakelgaffel kostte overigens € 70,20.
Alles bij elkaar € 1.000,-

Dank voor jullie commentaar. Ben blij dat het euvel verholpen is.

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik zit ff te denken welk rubber dopje je bedoeld in de bak en hoe je precies op die 1000 Euro uitkomt zonder het vervangen van onderdelen terwijl de bak wel open is geweest. Maar mooi dat hij weer schakeld!

vicdreessen (0), 10 jaar geleden

Het rubber dopje zit bovenin (bovenop) een van schakelgaffels in de bak. Dat was los geraakt en blokkeerde de 1e gang. Die schakelgaffel is vervangen.
Arbeidsloon was 742,-, onderdelen+pakking+olie 200,- Samen bijna 1.000 euro.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.