Volkswagen Golf V: turbo fluit bij deellast en gas los

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9Tdi 77kw BKC

Beste,

bij mijn vorige turbo had ik een fluit bij schakelen en bij deellast.

omdat deze ook begon te schreeuwen als een gek heb ik hem maar ineens vervangen (turbo met spruitstuk compleet).

-Olieleiding gekontroleerd (volledig gedemonteerd en uitgeblazen) en retourleiding gelijk vervangen.

-luchtfilter vervangen

-leidingen gecontroleerd

turbo werkte perfect, dit gedurende +-1000km.

sindsdien geleidelijk terug dit afblaasgeluid langs de uitlaat (whooooo) bij schakelen en bij gas los.
hiervoor hoef ik niet veel gas te geven.

ook als ik rond de 2000 toeren rijd hoor je dit geluid constant ( een soort zwaar gezoem ).

Egr is intussen ( 3 dagen geleden ) weggeschreven en afgedicht met een rvs plaatje met dichting, en een boutje in de vacuumleiding.

Bij de vorige turbo bleef de actuator hangen en wanneer ik met een tang het stangetje los ploeterde was het beter maar niet weg ( denk te lang gewacht ).

Iemand die ervaring heeft op dit vlak?

geluid komt echt door de uitlaat ook trekt de wagen niet zoals hij hoort te trekken. Hij trekt wel goed op maar je voelt dat hij wat moeite heeft.

mvg,

Yoni

yonigolfv

Geplaatst door yonigolfv (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

yonigolfv (0), 10 jaar geleden

Zou het kunnen dat mijn egr gedeeltelijk bleef openstaan want de auto voelt wel iets minder rauw op koude motor.
Met dit in het achterhoofd: zou het kunnen dat door de slechte egr mijn variabele schoepen van de nieuwe turbo terug vervuild zijn geraakt?
Of dat mijn kat en inlaat zodanig dicht zitten ( door egr ) zodat de turbo teveel tegendruk krijgt?
Of toch ergens een vacuum lek?

Mvg,

Yoni

michielwehkamp (0), 10 jaar geleden

Kijk eens of de onderdrukdoos die de variabele schoepen aanstuurt nog wel goed (dicht) is,volgens mij de n70 klep.

vg Michiel

yonigolfv (0), 10 jaar geleden

Is dit de turbodrukregelklep / magneet ventiel n75 die je bedoeld?

Deze heb ik niet is 1 doosje waar alles inzit. Blijkbaar alleen bij een bkc zo...

Wat ik ook wat raar vind is dat de wagen nooit of nooit heeft gerookt. Ook niet bij niet afgedopte egr.

Ik doe veel korte afstanden en wanneer ik kan bij langere afstanden dus goed warm dan gebruik ik de motor ook ( 4000rpm).
Maar nooit of nooit een pluim gezien, ook bij apk zeer lage roetmeting.

Terwijl mijn egr bleek open te staan..

Verstopte katalysator? Dacht dat hij dan juist meer moest roken..

Mvg,

Yoni

ricky (0) PRO, 10 jaar geleden

Je bedoeld ook echt dat geluid vanuit de uitlaat, je hoort het ook echt van achteren zeg maar.
Ik heb dit ook 1x gehad en toen ook de turbo vervangen en daarna de auto niet meer terug gezien.
Ik weet wel bij de bkc gingen vaak de turbo's stuk (meestal een afgebroken schoepenwiel), misschien is de nieuwe ook een niet al te beste? Ik bedoel als het weg is na het vervangen dan was dat het probleem zou je denken. Waar heb je de turbo vandaan? Misschien dit voorleggen bij het bedrijf waar je deze gekocht hebt? Garantie e.d.

yonigolfv (0), 10 jaar geleden

Idd langs de uitlaat maar het is net hetzelfde als bij de vorige turbo.

Bij de bkc is dit idd een zwak punt. Zat een borg warner kkk op en nu een honeywell garrett. Ik geloof een gt1749v maar ben niet zeker.
De turbo komt van een erkend bedrijf in duitsland. Nieuw gekocht op ebay maar nagetrokken en verzegelde doos van honeywell.

Nu net met het idee dat het de schoepen zijn die vast zitten heb ik net liggen planken met eerst op 3000 toeren lange tijd te houden (heet stoken).
En dan van niks naar volgas meerdere malen zodat de schoepen hun maximale bereik moeten benutten.

Het lijkt of dit heeft geholpen hen hem ook rustig laten afkoelen de laatste paar km en hij pakte uiteindelijk ook vlotter op.
Reageerde sneller op het gaspedaal zeg maar.

Ook het fluiten was minder.
Maw: als er een vin was afgebroken dan bleef dit continu en was er nu geen beterschap.

Het beste wat ik nu kan doen is volgens mij exact hetzelfde doen maar dan met een busje diecyl plus bij de halve tank of een ander product (suggesties?) En maandag op de avondschool het stangetje manueel proberen losser te krijgen.

Ook op de planning staan de inlaat demonteren en reinigen.
En de katalysator eventueel leegslaan..

Zit ik goed of ben ik totaal verkeerd?

Ik hoor het graag.

Mvg

yonigolfv (0), 7 jaar geleden

Probleem is vanzelf weg gegaan..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.