close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: Passat, ESP lampje brand 90% van de tijd

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0L. 8V. aut.

Wie kan me helpen met de volgende storing:

Van mijn Passat 2.0L. 8V. aut. brand het ESP lampje ongeveer 90% van de tijd, in de keren dat ie uit of aan gaat heb ik geen logica kunnen ontdekken (bv. remmen, optrekken, bochten, koud, warm enz.)

Ik heb hem uit laten lezen, de luchtmassameter zou de storing geven. Nu kost die 144euro en ik lees nog wel eens op deze site dat de luchtmassameter niet altijd kapot is als de computer dat aangeeft.
Mijn vraag is hebben jullie nog andere tips om eerst uit te proberen?
PS. ik heb van de week de plastic carterventilatiebuis en de 2-weg klep in de inlaatbuis en de inlaatbuis zelf vervangen, deze waren allemaal lek/ingescheurd, dit schijnt ook een kwaaltje te zijn. Tevens heb ik een vacuum slangetje die boven het motorblok richting de injectorsleiding loopt, vervangen, deze was ook ingescheurd. Helaas brand het lampje nu nog steeds. Ik neem aan dat de auto nu niet eerst gereset hoeft te worden?

Wat te doen met de storing?

Geplaatst door

Passat 2.0L 8v. aut. 2001 (60)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laat eerst eens alle storingen wissen ga dan een dag rijden en kijk dan welke terug komen.

Gr. Harry

berendonck 0
badge

13 jaar

Gisteren de storingen gewist aan de testkastcomputer, (stond trouwens niet in het geheugen) de luchtmassameter storing zat namelijk weer in de auto, na een poosje rijden kwam het lampje van de ESP kwam weer terug en hij geeft nu weer de luchtmassa meter aan op de testkastcomputer. Hij geeft aan dat de meter een max. en min. en gemiddelde teperatuur meet van -40 C graden.
Iemand nog tips?

Loop de bedrading van de lmm en de stekkerverbinding eens na, en anders is deze wellicht toch defect, en wat was de storingscode ?

Gr. Harry

berendonck 0
badge

13 jaar

Betreft de storingscode, deze zal ik volgende week dinsdag op de site kunnen zetten, dan is mijn collega weer terug van een weekje vakantie, want hij heeft een testkastje.

Aan de bedrading kan ik niks vinden. Ook als ik stekker of de bedrading beweeg terwijl ik de storing heb veranderd er niks, het lampje blijft branden.
Nu lees ik veel op deze site over een kabelboom boven de cilinderkop, die zou vaak storing geven, weet iemand of dat alleen voor diesels geld of ook voor benzinemotoren, ik heb namelijk een benzine.

Die kabel zit onder het klepdeksel in de motor dus en dit is enkel zo bij de pompverstuiver diesels.

Gr. Harry

berendonck 0
badge

13 jaar

Ik heb vandaag de stekker van de luchtmassa meter tijdens het stationair eraf getrokken, dit bij een buiten temperatuur van ongeveer 15 graden en met een redelijk warme motor. Er was totaal geen verschil hoe de motor liep, is dat normaal?
De motor loopt goed en draait ook mooi stationair.

Passat 2.0L 8V 2001:
Ik heb gisteren het volgende getest,
De tijd opgenomen van:
0 tot 80km/uur met stekker van lmm eraf,
en lmm stekker eraan met zowel een keer dat het storingslampje brande als dat het lampje uitwas.
In alle gevallen was het 8sec. en de motor loopt in alle gevallen even mooi.
Als het iedere keer hetzelfde is zoals in dit geval dan zou je zeggen dat de sensor kapot is? Maar toch loopt de motor mooi en snel genoeg lijkt me zo. Of neemt een andere sensor de taken over van LMM?

Kan ook iemand mij vertellen wat de meetwaarden moet zijn van de lmm-sensor als ik die meet met de multi meter?
Of weet iemand de meetwaarden van de draden van de stekker, ik heb de volgende kleuren:
groen/ geel
rood/ groen
bruin/ zwart
groen
Ik kan me zo voorstellen dat er mischien 1 draad direct aan massa moet liggen en 1 draad 12v moet hebben??
bvd,
Gr, Jeroen

Kleuren weet ik niet zo uit mijn hoofd, maar dat is niet zo'n groot probleem.
Je hebt 1 x voeding 12 volt + 1 x massa. 1 x signaal luchtmassa en 1 x signaal lucht temperatuur.
Meet met stekker los en contact aan: Moet je 1 x 12 volt meten en 1 x 5 volt (lucht temperatuur). Andere 2 zijn 0 volt.
Met stekker erop moet het 5 volt signaal behoorlijk lager worden. Lijkt erop dat dat bij jou niet gebeurt.
Stekker ook even controleren of de pennetjes niet terug gedrukt zijn.

oldford 0
badge

13 jaar

Bedankt, ik ben er direct mee aan het werk gegaan.
De stekkers zien er allemaal goed uit.

Bij contact aan stekker eraf meet ik:
groen/ geel= 5V
rood/ groen=V=niks, Ohm=8ohm naar massa
bruin/ zwart=V=niks, ohm =6ohm naar massa
groen=V=niks, ohm = reageerd niet

Met de motor lopend en de stekker eraf: dan krijg ik wel 13,9 Volt op de rood/ groene draad, dus op zich lijkt me dat gewoon goed.

Met de motor lopend en de stekker eraan heb ik op de groen/ geel en de rood/ groene gemeten, de volgende waardes kwamen eruit:
Op het moment dat mijn storingslampje ESP aan was: had ik 5v en 13.9 volt, en op het moment dat het lampje gewoon uit was en dat er geen storing was was het 1.35v en 13.9volt.
Op de bruin/ zwarte stond geen volt.

Is de 6ohm van de bruin/ zwarte draad naar massa wel oke?
De waarde tussen de massakabel v/d accu en het chassis is wel gewoon 0,01ohm, dus goed.
Wat is jullie conclusie? Mijn eigen idee is dat als er gewoon spanning toevoer is zowel met storing als zonder storing en de uitgaande spanning wel mee veranderd met de storing dat toch de LMM wisselend kapot is, of heeft iemand anders nog een theorie?

Ik heb voor mezelf de conclusie getrokken dat ik een nieuwe luchtmassameter ga kopen.
Origineel bij de dealer is ie 144euro, (-15% korting) dan moet ik de oude inleveren incl. huis. (anders kost ie het dubbele) Bosch kon Brezan niet leveren voor het type wat ik heb zeiden ze mij, en een Hella wel voor 200euro. En een pierburg kan ik kopen voor 89euro.
Op dit moment zit er 1 in met een origineel vw/audi teken erop, volgens mij de originele nog.
Heeft iemand een idee welk merk er origineel op zit?
En welke is aan te raden om weer te kopen op mijn Passat, benzine, 2.0L., uit 2001, ik kijk niet alleen naar de prijs, het moet gewoon goed zijn?

Bij een benzineversie uitsluitend een origineel (ruil) exemplaar monteren.

( zegt de weledele Heer P. Kelder )

Gr. Harry

berendonck 0
badge

13 jaar

berendonck heeft gelijk, je zou de eerste zijn die een vw benzine blok 100% goed krijgt met een andere dan af fabriek gemonteerde LMM.

ofwel als er een bosch in zit, bosch terug, als er een hitachi in zit, hitachi terug. (de laatste zit waarschijnlijk in jouw auto, staat op het gedeelte waar ook de elektrische aansluitstekker op zit) Er zijn andere merken die ook zeggen dat ze in deze wagens passen, praktijk leert helaas wat anders.

ruildeel dealer is een aardig alternatief.....

succes

audia4 0
badge

13 jaar

Zojuist een nieuwe orginele LMM geplaatst en de storing is opgelost. Ik heb een hitachi meegekregen, op de oude sensor stond alleen een VW / audi teken.
De motor is er niet anders door gaan lopen, het was goed en is nog steeds goed.
Een theorie van mij kant:
De lambda sensor neemt misschien de taken waar van de LMM. en geeft de correctie's voor een goed mengsel door aan de computer waardoor de motor toch goed loopt.

Trouwens, De uitleescomputer gaf ook een keer de volgende storingen aan: lambda en een computerstoring, hier heb ik dus niks op uitgedaan, dit was dus een gevolg van de LMM.

Ik wil de heer berendonck en oldford en audia4 hartelijk bedanken voor het meedenken en leveren van informatie.

Hier nog een site waar veel imitatie-onderdelen op staan, misschien een uitkomst voor andere auto's:
http://www.wilmink.nl/pierburg/
En hier nog een document waar meetgegevens staan over een LMM:
http://www.wilmink.nl/pierburg/Luchtmassameter_storing.pdf

Gr.
Jeroen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.