Vandaag een Passat binnengekregen met het MMG lampje aan, storingen uitgelezen en daar kwam het volgende uit:
1. P1128 Multiplikatieve mengselcorrectie 1 systeem te arm
2. P0113 Aanzuiglucht temperatuursensor signaal te groot.
Storingen gewist en deze komen niet terug.
Auto loopt echter niet mooi en hikt af en toe, viergasmeting is niet ok: Lambda stationair 0.95 en Co tussen 1 en 2. De auto loopt dus te rijk.
Spanning op de Lambda sonde is ook bijna constant 1.4V en pendelt niet (spanning slingert langsaam tussen 1.2 en 1.4 V, volgens KTS moet deze pendelen tussen 0 en 5 V, Is dat niet wat hoog?) Op toeren gaat Lambda verder naar beneden en het CO verder omhoog.
De inspuittijd ligt stationair op ong 2 ms en tijdens de hik schiet deze even omhoog, tevens gaat de lambda sonde spanning dan ook even omhoog.
Additive mengselcorrectie blijft op 0 % staan, multiplicatieve mengselcorrectie op -0,2% (na wissen van de storingen)
Lambda sonde lijkt te werken, maar voor de zekerheid uitgewisseld met een andere, geen verschil. Ook voor de zekerheid de LMM uitgewisseld (volgens mij zit daar ook de inlaatluchttemperatuursensor in), geen verschil. Inlaatluchttemperatuur loopt mooi langzaam op, geen rare waardes.
Ik het nog geen brandstofdruk gemeten, maar ik heb niet het idee dat er een slechte injector inzit (anders zou op toeren de lambda op moeten lopen ?)
Iemand mischien een tip of richting waarin ik verder kan zoeken.
Alvast bedankt,
Groeten Erik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
volgens mij heb je juist een arm mengsel. lambda spanning van 1,4 volt is een luchtoverschot,dus arm mengsel.
Wat wordt de injectortijd op toeren precies? omhoog hikken is een breed begrip.
geen valse lucht? uitlaat goed?
Heeft deze motor niet een wide-band sensor? Dat klopt met het bereik van 0 tot 5 volt.
Als je met EOBD/OBD2 uitleest krijg je bij de sensor-waarde (In volt of miliampere) ook een "equivalence factor". Die werkt als een lambdawaarde.
Als de leerwaardes (correctie) op dezelfde waarde blijven staan is kennelijk de lambdaregeling gestopt.
Kun je zien met EOBD/OBD2 bij "Fuel System". Die moet op "Closed Loop" staan als de regeling werkt.
Staan er op dit moment nog storingen in?
Allereerst bedankt voor de reacties,
Ben nog meer meetwaarden nagegaan, zie hieronder, allen bij stationair toerental:
Lambda regeling bank 1: 0%
Lambda adaptatie bank 1 additief: 0.4%
Lambda adaptatie bank 1 multiplicatief: -0.8 %
Lambda sonde spanning bank 1 sonde 1: 1.3 V
Lambda meetwaarde systeem 1: 0.9
Lambda instelwaarde systeem 1: 1
Lambda sonde verwarming bank 1 sensor 1: varieerd tussen aan en uit (motor al warm)
Bedrijfsgereed sonde (B1, S1): Geactiveerd
Status lambda sonde (B1, S2): NIET GEACTIVEERD ??
Verwarming lambda sonde (B1, S2): varieerd tussen aan en uit om de seconde
Bedrijfsgereed sonde (B1, S2): geactiveerd
Lambda sonde spanning (B1, S2): 0.8 V
Verder uit de viergasmeter:
Stationair:
CO: 0.96 vol%
Co2: 13.71
HC: 220
O2: 0.01
Lambda: 0.963
Op 2800 rpm:
CO: 1.3
Co2: 13.5
Hc: 62
O2: -0.1
Lambda: 0.959
Wat ik vreemd vind is dat de sensor na de kat wel bedrijfsgereed is, maar niet geactiveerd. Ik heb alleen geen idee of deze sonde ook kan regelen (dacht dat deze alleen de werking van de kat controleerd). Verder staan er geen storingen in de auto op het moment.
Groeten Erik
Lambda regeling bank 1: 0%
Lambda sonde spanning bank 1 sonde 1: 1.3 V
Lambda meetwaarde systeem 1: 0.9
Lambdasonde geeft rijk mengsel aan. Zowel in voltage als in de "equivalence factor" hier vertaald in "meetwaarde systeem".
Blijft het percentage van de regeling op 0 (nul) staan? Zo ja, dan regelt de software om de een of andere reden totaal niet.
Misschien geeft "Status lambda sonde (B1, S2): NIET GEACTIVEERD" dat wel aan. Moet je dan wel aannemen dat het hier om Bank 1, Sensor 1 gaat. Gebruik je VCDS/Vag-com? Geef dan de naam van de labelfile. Anders het nummer van de ecu, kan ik misschien wat nakijken.
Kontrole of de regeling wel of niet werkt kan met EOBD/OBD2 bij "Fuel System". Die moet op "Closed Loop" staan als de regeling werkt.
Alweer bedankt voor de snelle reactie:
Ik gebruik de Bosch KTS om uit te lezen, hieronder heb ik alle nummers van de computer gezet:
Bosch 4B0906018CG
BENZIN ME 7.5 0002
26SA7389 112 0068
0261 207 215
810 BRG Motronic 01-03-17
Controle van de closed loop regeling ga ik zo proberen.
Groeten,
Erik
30,0,Lambda regulation
30,1,Bank1 Sensor1,x11,Engine running at idling. Catalyst temp. at least 350°C (Display group 34. display zone 2). See label file.
30,2,Bank1 Sensor2,x1x,The third position of the 3 digit number block will be set to 1 only at increased exhaust temperature and part load.
30,3,No data,
30,4,No data,
;
;Significance of 3 digit number block in display zones 1 and 2
;1 1 - Lambda probe heating on
;2 1 - Lambda probe operationally ready
;3 1 - Lambda regulation active
Bovenstaande komt uit een label-file voor een AWT motor. Er is dus een onderscheid tussen Lambda "ready" en "regulation active" voor sensor 1.
Bij sensor 2 wordt de regeling alleen actief bij hoge uitlaat temperatuur en deellast.
Hier blijkt ook uit dat de verwarming van beide sondes niet continue actief is, maar geschakeld wordt.
De vraag is wat de KTS laat zien. De status (regulation active) voor sensor 1 of voor sensor 2. Sensor 2 moet uit zijn (Niet geactiveerd).
Super dat je zo wilt helpen!!
Via OBD2 kan ik de volgende meetwaarden tevoorschijn krijgen, het zegt mij echter niets (alles bij stationair):
Modus 5:
$10$81 fabrikant specifieke waarde B1S1 Min: 90, Actueel: 113/114 (schommelt), Max 255, resultaat/ eenheid: OK
$10$82 fabrikant. spec. waarde B1S1 min: 90, Actueel: 128, Max: 255, res/eenh: OK
$10$83 fabr.spec.wrde B1S1 min: 15, actueel: 64, max: 205, res/eenh: OK
$10$84 fabr.spec.wrde B1S1 min: 0, actueel: 0, Max: 255, resultaat/eenheid: OK
MIL status $10$01: OFF
$10$03: status inspuitsysteem: gevonden
$10$06: lambda integratie B1: schommelt tussen -1.4% tot 2.5%
$10$34: lambdasondestroom B1S1: schomelt tussen -0,563 tot 0.504 mA
$10$07: Lambda aanpassing B1: -0,8
$10$34: Lambdawaarde B1S1: schommelt tussen 0.873 tot 0.876
Ik kan met de KTS geen melding krijgen of de lambda regeling regulation active is, ook niet via OBD 2. Hetgene wat je nu aangeeft verklaart wel waarom sens 2 niet actief is en de verwarming steeds aan en uit gaat van beide sondes.
Wat mischien uit de eerdere meetwaardes wel blijkt is bij: bedrijfsgereed sonde B1S1: geactiveerd (active)
Ik hoop dat U er iets mee kan,
Groeten Erik
Mode 5 zijn testwaardes. Alle waardes bevinden zich tussen de limieten en zijn dus O.K.
Mode 1 is interessanter.
Helaas is de vertaling bij Pid 03 status inspuitsystem niet te begrijpen. Kennelijk wordt er "Closed Loop" bedoeld.
Pid 06 is de korte termijn aanpassing (de lambda regeling). Als die schommelt werkt de regeling.
Pid 34 geeft het werkelijke signaal van de breedbandsonde in miliamperes (met 3 cijfers achter de comma dus microamperes).
Pid 34 geeft ook het lambda getal, 0.87 is veel te rijk. De vertaalslag van microamperes naar Volt gebeurd intern in de ecu.
Pid 07 is de Lange termijn aanpassing - de leerwaarde.
Ergens klopt er iets niet. Het signaal van de breedbandsonde wisselt tussen negatief en positief. Dan wisselt ook het mengsel tussen arm en rijk.
Alleen de lambdawaarde wordt als 0.87 (rijk) weer gegeven. Tenzij je het minnetje bij de tweede waarde (0.504) vergeten bent.
Zit hier wel de standaard software in? Of te wel: is de auto getuned?
Konklusie: bedrijfsgereed sonde B1S1 dan ook geactiveerd (active) - ben ik het niet mee eens. Dat is geen automatisme.
De regeling wordt uitgeschakeld bij onder meer vol gas en bij gas los laten (brandstofafsluiting). De sensor blijft dan gereed.
Jammer dat de KTS die status niet laat zien en dat er vertaalfouten bij EOBD zijn.
Geachte Oldford,
Ik ga maandag eens proberen of ik via de volkswagendealer de status van de lambdaregeling kan achterhalen. Met de KTS schiet het in dit geval niet zo op.
De huidige eigenaar heeft de auto nu 3 jaar en heeft er geen tuning op gezet, aangezien het MIL lampje nu pas ong. 3 maanden brand lijkt het me niet dat er enige vorm van tuning op zit.
Nogmaals bedankt voor de snelle reactie!
(Ps ik ga ook nog even checken of ik het minnetje vergeten ben)
Groeten Erik
Status van die lambdaregeling is gewoon geactiveerd tijdens je metingen. Kun je gewoon van uit gaan als de short term fuel trim regelt.
Ik heb zo mijn eigen idee over wel of niet tuning. De ecu vindt het mengsel goed en regelt gewoon op 0.875 af.
Dat zie je aan de short term fuel trim (pid 06), die gaat net onder en net boven de 0.
Aangezien de eigenaar zegt dat er geen tuning op zit, zal ie wel geen bezwaar hebben tegen een software update.
Want iets is er niet goed in de software. Zelfs als er een temperatuur niet goed aangegeven wordt (te koud) zal het mengsel niet zo rijk (mogen) staan bij stationair met een werkende lambdasonde.
Geachte Oldford,
Auto is vandaag naar de vw dealer geweest, ook daar zijn er geen opmerkelijke zaken geconstateerd, wel de tip gekregen een klep in de carterontluchting te vervangen. Deze klep 035 103 245 A vervangen en lambda zit nu stationair op 0.975 en op toeren 0.97. Nog steeds redelijk rijk. Klant heeft de auto nu weer mee en na een week ga ik nog eens meten.
De lambda regeling was volgens de vw dealer in closed loop, ik snap alleen nog steeds niet waarom er niet echt bijgeregeld wordt.
De auto heeft geen update gehad, de laatste versie stond er al op.
Nogmaals bedankt voor het opzoeken en meedenken,
Groeten Erik
Excuses voor de late reactie, de auto is 1 maand na de werkzaamheden hier voor het laatst geweest. Hierbij viergaswaarden gecontroleerd en deze waren perfect. Waarschijnlijk is de long term fuel trim bij gaan regelen waardoor nu alles perfect staat.
Bedankt voor de reacties,
Groeten Erik
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar