Volkswagen Passat: Passat VR5 bj 99 km 249000 op lpg motor code AGZ

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: VR5 AGZ

Het volgende probleem dot zich voor.
Auto is binnen gebracht met een tik in de kop. Verondersteld werd de distributie ketting. Geheel met camera geinspecteerd en geen afwijkingen geconstateerd. toen nokken assen gedemonteerd en hoogte van kleppen gemeten zat een verschil in van 1,5 mm. Kop gedemonteerd en door revisie bedrijf gereviseerd 4 ingezakte kleppen verholpen met lpg geleiders terug geplaatst. ivm met km stand ook gehele distributie vernieuwd v2 massa delig vliegwiel en koppeling ook vernieuwd. Na afmonteren motor blijkt het probleem niet over te zijn tikken blijft. Met stetoscoop lijkt het geluid nog steeds uit de kop te komen.
Vervangen:
5 klepzittingen ( voor lpg) 10 klepgeleiders, kleppen ingeslepen en stelen op lengte gemaakt kop gevlakt. Beide distributie kettingen, beide spanners, beide geleiders, en beide spangeleiders. Vliewiel, krukaskeering, plaat drukgroep en druklager. Klepstoters 10x.
wie heeft nog enig idee. Klant is al veel geld kwijt en probleem blijft nog.

gr robert
Roma Tuning

verdringer

Geplaatst door verdringer (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

olie druk meten

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Tikken bij een bepaald toerental tijdens gasgeven?
Is het niet gewoon de klep van variabele spruitstuk die klappert?

verdringer (0) PRO, 15 jaar geleden

Olie druk ok,

Het klinkt echt als er 1 klepstoter tikt, het is gelijkblijvend aan het toerental van de motor.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

klepdeksel eraf en meten of er een klep overmatige speling heeft

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

zijn toen de kop er af was de clinderwanden geinspecteerd?? VR motoren willen wel eens een flinke stootrand aan een kant van de cilinderwand krijgen, waar de zuigerveren tegen aan gaan slaan naar maten de boel meer versleten raakt. (zeker de LPG consumerende exemplaren krijgen hier sneller last van)

Zo nee, probeer met een endoscoop in de clinders te kijken, begin maar met de heetste. (cilinder rechtsachter)

verdringer (0) PRO, 15 jaar geleden

Auto is vandaag terug geweest bij het revisie bedrijf en deze hebben de kop nagekeken, geen bijzonderheden was goed!!!
Volgens hun zou het een drijfstanglager zijn.
Net de carterpan gedemonteerd en lager kappen losgegooid incl krukas. Geen bijzonderheden.

Zoals voorgaand vermeld zijn de stootranden nagekeken en deze waren niet noemens waardig. Wel is opgevallen dat de achterste cilinder meer koolaanslag had tov de rest.

Wie weet nog meer want ik begin aan mezelf te twijfelen.

gr r

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

ligt de kop er weer vanaf??

begint naar te worden, kun je speling ontdekken op het smal-end van de drijfstangen??

Nog iets waar ik me ook al eens suf naar gezocht heb, zit er nog rubber in de demper van de krukaspoeli?? Die kan ook naar gaan liggen klapperen. Je hoort dit dan overigens wel aan de voorkant van de motor.

Is het probleem zowel op benzine als LPG, met koude en warme motor??

verdringer (0) PRO, 15 jaar geleden

Beste Profesionals,

Hierbij de oplossing:

Via een tip van Jos uit Uffelte.

Het probleem is dus een kantelende zuiger.
en wel cilinder 1.
Zuigerhemd is aangetast, maar de cilinder wand is in orde, hier kwamen dus ook de schilvers weg die we hebben gevonden in het aanzuigfilter van de olie pomp.

we kunnen nu verder met de reparatie.

Jos hierbij bedankt.

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=verdringer]Auto is vandaag terug geweest bij het revisie bedrijf en deze hebben de kop nagekeken, geen bijzonderheden was goed!!!
Volgens hun zou het een drijfstanglager zijn.
Net de carterpan gedemonteerd en lager kappen losgegooid incl krukas. Geen bijzonderheden.

Zoals voorgaand vermeld zijn de stootranden nagekeken en deze waren niet noemens waardig. Wel is opgevallen dat de achterste cilinder meer koolaanslag had tov de rest.

Wie weet nog meer want ik begin aan mezelf te twijfelen.

gr r[/quote]
Geen bijzonderheden, alleen wat aluminium snippers in de aanzuigpomp..................

Kantelende zuigers bij deze blokken is al vaker op dit forum langs gekomen. Tot nu toe altijd met een flinke stootrand aan een kant van de cilinderbus.

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

Voor het monteren van de zuiger in het onderblok heb je overigens speciaalgereedschap nodig, een standaard zuigerveerklem gaat niet werken....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.