Volkswagen Polo: Polo 1.4 8v distributieriem over??

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo allemaal,

Even een vraagje....

Een vriendin belt me vandaag dat haar auto het begeven heeft (vw polo). De wagen is gesleept geworden naar een garage bedrijf en deze kwam tot de conclusie dat de distributieriem over zou zijn.

Zij vertelt mij aan de telefoon dat ze plots geen vermogen meer had, dat ze de auto aan de kant heeft gezet en dat ze geprobeerd heeft te starten maar dat de auto niet wilt aanslaan maar dus wel de motor laat ronddraaien (starten).

Nu ben ik geen monteur maar vind het al vreemd als zoiets gebeurd als je niks vreemd hoort (tikkend of nog erger geluid want gebeurde tijdens het rijden) maar zover ik weet blokkeert die dan toch ook elke start mogelijkheid of heb ik het nu fout?

Wie kan me een antwoord geven?

Alvast bedankt

daved1975

Geplaatst door daved1975 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Je hoort dan niks bijzonders wanneer de riem stuk gaat. Het enige wat je hoort is dat de motor het opgeeft. Dus niks tikken o.i.d. Al helemaal niet onder het rijden met alle bijgeluiden uit de omgeving zoals banden op een nat wegdek, windgeruis enz.
Het starten wordt dan ook niet geblokkeerd. Tegen de tijd dat de auto afgeslagen is, zijn een aantal kleppen in de motor al lang overleden...........

daved1975 (0), 12 jaar geleden

Oke bedankt voor je snelle antwoord. Ik ging er echt vanuit dat je dat zou horen en dat je dan ook niet meer kon starten (motor laten ronddraaien) omdat ik ooit een A4 heb gehad waarvan de riem een tand was versprongen en derhalve niets meer deed.

mvg Dave

Tom Schottman (0) PRO, 12 jaar geleden

Er kunnen verschillende dingen gebeuren tijdens het breken van de distributieriem , dit heeft vooral met de constructie van de cilinderkop en zuigers te maken.
ook het toerental is van belang.

In het beste geval is enkel de distributieriem voldoende om de motor weer tot leven te krijgen.

In het slechtste geval heeft een zuiger 1 of meerder kleppen geraakt en zal er niks anders op zitten dan de cilinderkop te demonteren en een revisie uit te voeren.
Soms kun je geluk hebben dat een klep niet krom gaat maar een tuimelaar breekt. is weer iets goedkoper.

Als een distributieriem knapt betekend het niet dat je motor vastloopt, je kleppen worden niet meer bediend , hierdoor loopt hij niet meer.
Starten gaat dus wel gewoon.

Advies:

Nieuwe riem monteren tenzij er al duidelijk is dat er een klep krom is , kijken of de auto dan goed loopt en zo niet , verder vaststellen wat de oorzaak is.

daved1975 (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor jullie antwoorden, ik weet voldoende.

Wagen had al wat andere problemen en gezien de km stand heb ik haar geadviseerd om hem in te ruilen (voor wat het nog opbrengt)) op een andere.

Mvg Dave

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.