auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Polo: Polo 1.9D uit 1996 hikt/slaat over??

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9D

Hallo!

Ik heb mij zojuist aangemeld bij problemcar omdat ik nu al een 3 weken met een raar probleem of problemen heb met mijn volkswagen polo 1.9 diesel met motorcode AEF. Ik heb deze namelijk enkele weken geleden overgenomen van een collega. De polo had toen ongeveer 244000 kilometer op de teller staan.

Om een beeld te geven wat er is gebeurd voor het probleem waar ik in dit bericht naar toe wil het volgende:

Bij de aankoop werd mij gezegd dat de temperatuur sensor kapot was en deze was ook afgekoppeld. Startte en gloeide dus altijd. Omdat ik nieuwsgierig werd ben ik gaan kijken wat de Polo deed als de sensor was aangesloten. Na het aansluiten van de sensor bleek dat de motor niet startte als de motor warm was. Na wat te hebben gelezen en met de info dat de sensor kapot zou zijn heb ik deze temperatuur sensor vervangen door een imitatie sensor. Ik merkte bij de imitatiesensor dat de motor wat begon te hikken bij tussen de 1600 en 2100 toeren bij een koude start. Omdat het probleem met de warme start nog steeds bleef heb ik uiteindelijk de imitatiesensor weer vervangen door een originele VW temperatuursensor maar... het niet starten bij warme motor bleef nog steeds! Als ik motor doorstartte sloeg hij uiteindelijk wel aan maar met moeite.
Dit probleem heb ik bij een collega neergelegd die wat verstand had van auto's en zo kwamen we erachter dat de accu te weinig vermogen gaf aan de startmotor bij een warme motor. Daarna dus de accu vervangen door een nieuwe en het probleem bleek weg te zijn. Mijn auto startte hierna perfect met zowel warme als koude motor en met de tempsensor aangesloten.

==
Enkele dagen nadat mijn polo zonder problemen startte kreeg ik het probleem waar ik nu mee zit. De auto hikt/stottert tussen de 1600 en 2100 toeren (in elke versnelling) EN net onder de 130 kilometer per uur. Over de afgelopen tijd is dit alleen maar verergerd. Laatste anderhalve week bij een koude start kan ik niet zonder hikken en stotteren weg kan rijden ongeacht het toerental. Tevens lijkt het ook alsof de motor geen vermogen heeft (voorbeeld: als ik een helling oprijd kan ik mijn gaspedaal intrappen wat ik wil maar de snelheid gelijk of loopt deze terug). Het voelt soms alsof de motor echt al het vermogen door een trechter moet duwen met een hele kleine opening. Oftewel... het voelt alsof de motor wel wil maar niet gaat waarbij het lijkt alsof er iets verstopt zit. Nu is inmiddels de EGR klep gereinigd waarbij mijn verbruik van 1:15 weer naar ongeveer 1:18 is gelopen maar de problemen zijn nog niet opgelost. Ik zag vandaag dat mijn gloeilampje niet ging branden bij een koude motor.
==

Het is een lang verhaal maar ik hoop echt dat iemand mij een duwtje in de goede richting kan geven want inmiddels heb ik meerdere mogelijke oorzaken op een lijstje staan welke ik her en der op fora heb gelezen maar ik wil het ook eens van jullie horen voordat ik mezelf in de kosten jaag...

Met vriendelijke groet,

Nick Schuermans

Geplaatst door

yoflow (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nick

Zijn de retourslangetjes e.d. niet gescheurt/hard/poreus waardoor hij valse lucht kan trekken ? Zou de boel even na lopen en controleren..

Je kunt ook even controleren of de uitlaat niet dicht zit.

Hoe is de staat van het lucht en brandstoffilter ?

Zekering en relai van de gloeiers nog in orde ?

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Brandstof en Luchtfilter zijn recent voor de aankoop vervangen. (Retour)slangetjes zijn gecontroleerd maar deze waren in orde. Zekeringen wel gecontroleerd maar dat was voor deze problemen. Heb je het dan alleen over de zekeringen onder het stuur of andere zekeringen?
Die relais waar je het over hebt zijn dat de zogenaamde genummerde relais zoals bijvoorbeeld relais 108 enz...? Deze heb ik namelijk nog niet gecontroleerd en welke zou dan eventueel voor deze problemen kunnen zorgen?

yoflow 0

15 jaar

Volgens mij zit de zekering onder de motorkap en is gezekerd met 50Amp..misschien kun je de draad even volgens de van de gloeiers afkomt. ( Rood/Wit )

Relai kan boven de zekeringkast zitten, plaats nr 13.

Heb je hem ook al eens uitgelezen ?

stefan84 0

15 jaar

Heb de polo 1x proberen uit te laten lezen bij een Bosch Car Service bedrijf. Helaas niet gelukt!
Inmiddels is de brandstoffilter vervangen met een reinigingsvloeidtof erin. Polo heeft 1 dag goed gelopen waarbij hij licht inhield bij de 3e versnelling.

Rare is dat als de motor inhoudt er om de zoveel tijd 2 seconden zijn dat hij gewoon netjes loopt op dezelfde snelheid. Polo heeft nog steeds niet veel vermogen. Heb gelezen dat dit mogelijk de katalysator is.

Ditributie is vervangen bij 222000 kilometer en men verdenkt dat er iets niet op tijd loopt... Wordt binnenkort geprobeerd dit na te laten kijken maar in de tussentijd heb ik het vermoeden dat het daar niet aan ligt. Ik heb immers de eerste anderhalve week goed gereden met de polo waarbij geen problemen merkbaar waren...

yoflow 0

15 jaar

Uitlezen kan ook bij de dealer als hun dat niet kunnen..

Als iets met de distributie niet in orde was, denk aan de timing, had je dat in het begin wel al gemerkt en niet 20.000 km later..

Je motor heeft dan ook maar 64 Pk, dus een racemonster zal het niet zijn, dat houd niet in dat hij slecht hoort te lopen,

Laat hem eerst eens uitlezen en kijk of daar wat uitkomt..Heb je enig idee wat er niet lukte tijdens het uitlezen ?

stefan84 0

15 jaar

Wat voor motor code heeft deze auto ???

Is het een 1Y of SDI of TDI ???

En is het inlaat gedeelte ook gereinigd ???

Gr. Harry

berendonck 0
badge

15 jaar

Harry

Het is een AEF, dus geen SDI of TDI.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

O sorry niet goed gelezen.

Gr. Harry

berendonck 0
badge

15 jaar

Hoi nick,

lees net ergens op het forum dat het massa vliegwiel voor rond het toerental 1600rpm is. Misschien is daar wat mis mee?
De getande riem wilt ook wel eens verspringen. of is het er niet goed opgezet is.


groet Fjodor

lucaspolo99 0

15 jaar

Inmiddels al een tijdje geleden maar ondertussen is ook de EGR klep afgesloten middels een plaatje... 2 dagen zonder problemen gereden en daarna begon het gezeur weer!

Tevens merkte ik dat als ik het extra brandstofpompje iets langer liet lopen voordat ik de auto start hij vrijwel geen porblemen gaf.. Echter is dit nu ook voorbij want zelfs met die manier heb ik weer dezelfde problemen als waar de start post om ging...

De garage waar de EGR klep was afegsloten zei dat het wel is de brandstofpomp kon zijn die aan het vergaan was aangezien er een aantal jaar geleden dat extra brandstof pompje in is gezet met als reden: "slecht starten"?

yoflow 0

14 jaar

[quote=lucaspolo99]Hoi nick,

lees net ergens op het forum dat het massa vliegwiel voor rond het toerental 1600rpm is.
groet Fjodor[/quote]
Waarschijnlijk heb je dat verkeerd gelezen, of er klopte niks van die info wat daar stond.

Nick

Over welk extra brandstofpompje praat je eigenlijk ? Waar zie je deze dan zitten ? Heb je er een foto van ?

Gebruik eens een reiniger van Forté, doet ook vaak wonderen, gewoon het spul in de tank kiepen.

Heb je de distributie al eens nagelopen net zoals de andere dingen ?

Anders toch maar eens langs de dealer gaan om een diagnose te laten stellen / uitlezen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hoi stefan

Ik doelde hierop!

Klapperende tanden
Nu gaat de eerste massa een trilling introduceren. Die bestaat uiteen arbeidsslag om de 180°.
Via veer 1 (de koppeling) neemt massa 2 (de transmissie) die trilling over en via veer 2 (de aandrijfassen) gaat ook massa 3 (het
voertuig) meetrillen. Nu is daar allemaal best mee te leven totdat de frequentie van de trilling gelijk
wordt aan de eigen frequentie van massa 2 (de transmissie).
Als dat gebeurt wordt massa 2 opgeslingerd en komt terecht in een heftige trilling met enorme amplitude.
Die eigenfrequentie van de versnellingsbak in het voertuig ligt bij zo ongeveer1600 t/min. Zonder tegenmaatregelen
zouden bij dat resonantietoerentalde tandflanken heftig op elkaar klapperen.

Maar goed Pomp lijkt in jouw geval de oorzaak. Wij hebben hetzelfde gehad met een lucas pomp. Bleek uiteindelijk dat hij niet op tijd stond. Nu uiteindelijk 20000 km verder gaat het goed. In het begin bij de PON dealer geweest met vreemde problemen maar die hadden er helaas geen kaas van gegeten. Op tijd zetten/controleren voor een grote dealer is erg lastig? Deze kennis is blijkbaar niet meer aanwezig. Pomp uiteindelijk weggebracht naar Hilversum op de test bank gehad maar alles was in orde. Na terug zetten en op tijd zetten alles in orde.

Stefan als je het artikel wil lezen kan ik je het mailen erg interessant kan ik je vertellen.
groet

lucaspolo99 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.