close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: Polo 1.9D uit 2000: blijvend remprobleem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Goedenavond forumleden,

In 2009 heb ik een Volkswagen Polo 1.9D uit 2000 gekocht. Deze auto bleek al snel een apart remprobleem te hebben. Met name de combinatie "warme dagen en regelmatig remmen in stadsverkeer" ontstond geleidelijk een continu remmend effect. Niet extreem maar licht aanwezig (de auto trilde). Het gevolg was een max. snelheid van 80 km/u (met het gas op de plank in zijn 5e versnelling). In het begin kwam er zichtbaar rook van de wielen af. Op het moment dat ik de auto naast de weg zette bleek het rempedaal bikkelhard te zijn. Toch trapte ik het rempedaal in (tot op de plank)...en jawel, probleem verholpen! Vervolgens kon ik mijn weg vervolgen, maar het uitblijven van het probleem tijdens dezelfde rit was niet verzekerd.

Gek genoeg verdween dit probleem met de ingang van de koudere herfstdagen. De garage (waar ik de auto kocht) heeft de remklauw in het eerste jaar uit elkaar gehaald, dit zonder resultaat.

In 2011 heb ik (tijdens de zomer) met mijn vaste monteur het probleem wederom bekeken. Hij dacht dat de hoofdremcilinder of rembekrachtiging het probleem zou zijn. Vervolgens hebben we 1 van deze 2 vervangen (weet niet meer welke). Nadat dit niet het gewenste effect had hebben we tevens het 2e apparaat vervangen. Het warme weer was ten einde en het probleem leek opgelost.

In 2012 wederom hetzelfde probleem in de zomer. Dat jaar heb ik er geen aandacht aan geschonken. Behalve mijn oplossing "bij stilstand het rempedaal intrappen" bleek het probleem ook na de nodige kilometers gelijkmatig te verdwijnen.

In de opvolgende winter was het probleem wederom niet aanwezig, in de zomer van 2013 kwam het weer terug. Steeds vaker. In het najaar van 2013 (ja we kunnen niet echt spreken van een winter) werd het probleem erger en erger. Mijn monteur verving vervolgens de leiding naar de vacuümpomp, wederom zonder resultaat. Een maand geleden vervingen we ook de vacuümpomp (met een tweedehands vacuümpomp)...wederom zonder resultaat.

Mijn monteur stelt nu voor om toch de rembekrachtiging weer te vervangen. Maar is dit slim? De auto is voor de rest perfect, alleen die ellendige remmen.

Kan iemand mij verder helpen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Geplaatst door

bartbcr (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Welke leidingen zijn dan wel vervangen? Zijn dat de leidingen die naar de wielen gaan? Mij lijkt het alsof een van de leidingen van binnenuit niet in oorde is en je ren blijft dan vastlopen.Heb je geproberd als het euvel optreedt om ontluchtingnippel los te draaien? Wat gebeurt dan?

voyager 0

10 jaar

De remslangen voor links- en rechtvoor (waar het remprobleem optreedt) zijn beiden vervangen. Wat ik nog vergeten was: we hebben eind vorig jaar tevens de ABS afgesloten (stekker uitgetrokken). Dit had geen direct effect op het remprobleem, alleen is het rempedaal mét ABS veel gevoeliger/directer (volgens mij is dat normaal, toch?).

Mijn monteur dacht tevens aan de mechaniek van het rempedaal...iemand ervaring mee? Daarbij ga ik eens kijken of ik tweedehands aan goede remklauwen kan komen. De klauwen zijn bij de laatste vervangbeurt van de remblokken (die zijn steeds sneller versleten, de laatste zijn 5 weken meegegaan) nog bekeken en konden los bewegen. Maargoed, we sluiten op dit moment even niets uit.

bartbcr 0

10 jaar

Remprobleem op alle wielen of 1 wiel ?

kaleido 1 6930
badge vip badge

10 jaar

Ik denk beide voorwielen. Als het probleem voorkomt trekt de auto namelijk niet naar één kant...en ik merk dat met name vooraan de slijtage (de remblokken) is opgetreden. In het begin kwam de rook ook alleen van de voorste (beide) wielen. Maargoed, ik snap ook dat een auto voor het meeste remt.

@voyager: ik begrijp dat ik dan (m.b.t. ontluchten) onderweg onder de auto moet kruipen. Behalve dat ik technisch een leek ben heb ik dit nog niet geprobeerd.

bartbcr 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.