Polo 2001 1.4 16V 75pk AUA motor 145.000 km, wordt veel korte stukjes in gereden al tijd olie niet ververst.
Laatst is er voor het eerst sinds de vorst twee korte ritjes meegemaakt, geen bijzonderheden tijdens rijden. Maar bij aankomst zag ik later wat olie onder de auto, even gekeken en dit is er vermoedelijk bij de peilstok uitgekomen, olie pijl was echter nog gewoon goed.
Na wat gezocht te hebben op internet kwam ik alle verhalen over bevroren carter ontluchtingen etc tegen. Dus carterontluchting los gehaald, mijn motor heeft al het verwarmingselement erin zitten. De buis was gewoon open maar in de olieafscheider zat veel troep vooral in het zeefje bij de aansluiting van de slang. Echter geen blokken ijs dus weet niet of hij echt geblokkeerd was. Alles schoongemaakt en weer gemonteerd.
Gelijk olie eruit laten lopen, oliefilter vervangen en 3 liter olie erin gedaan. Op peilstok stond peil op 3/4 dus even motor gestart 20 sec laten lopen en toen uit zodat het filter vol zat. Oliepeil was toen 1/4 weer bijgevuld maar daarna met peilen zag ik geen oliepeil meer of heel slecht. Aangezien er toch al ruim 3,5 liter olie in zat besloten auto maar even te laten lopen en olie lampje in de gaten te houden. Auto liep goed alleen de klepjes tikten een beetje maar ja motor was ook koud olielampje ging gewoon uit.
Na 1 minuut stationair gelopen te hebben sloeg de motor met een piep ineens af, ik stond toen buiten dus heb niet kunnen zien of olielampje gebrand heeft, kan echter nooit lang zijn geweest aangezien ik nog maar net buiten de auto stond. Maar goed blok was vastgelopen zat geen beweging meer in.
Boel uit elkaar gehaald, krukas draait nog, blijkt 1 nokkenas vast te staan de ander draait nog soepel met de hand. Toen in de garage even een kachel op het blok gezet om de boel wat te laten ontdooien, voor zover dat ging. Nog steeds kan ik geen fatsoenlijk oliepeil krijgen. Lijkt nu wel veel vocht bubbeltjes op de oliepeilstok te zitten. Ik snap totaal niet waarom het olielampje niet is gaan branden en waar die 3,5 liter olie nu gebleven is. Zou er een olie kanaal verstopt zitten waardoor de olie druksensor genoeg druk had maar het kanaal naar de nokkenas niet?
Maar goed wat nu? Ik zou alleen de nokkenas en het kleppendeksel kunnen vervangen als ik daar een goede van vind, maar ik weet niet of de krukas nog echt goed is, hij draait wel rond maar wie weet heeft die ook al een tijd zonder olie druk gedraaid. En ik weet nog niet wat de oorzaak is van het probleem wie weet loop hij met een nieuwe nokkenas weer vast omdat er een kanaal verstopt is.
Alternatief is ander blok monteren ik zag dat die voor zo'n 500 euro te krijgen zijn en ik kan dat zelf in en uitbouwen. Is natuurlijk meer werk maar wel zeker dat het niet nog een keer gebeurt.
Is het mogelijk om die ene nokkenas te reviseren of te vervangen of is er nu onherstelbare schade aan het nokkenashuis/kleppendeksel?
Iemand enig idee wat er nou precies gebeurt is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Olie zal er nu wel genoeg in zitten, ook lijkt het me niks te maken met een vorstprobleem
Je schrijft dat er niet altijd olie is ververst en dat je korte stukjes rijdt. Zou zo maar kunnen zijn dat oliekanalen vervuild zijn en hierdoor ergens teweinig olie komt om de boel te smeren ondanks het feit dat er oliedruk genoeg is
Vandaag nog steeds geen goed peil op oliepeilstok lijkt nu ook vastgevroren te zitten gaat er niet helemaal meer in.
Olie eruit laten lopen kwam 3,5 liter uit geen bijzonderheden. Het nieuwe oliefilter er weer afgehaald, hier zat totaal geen olie in ik zag dat het filter papier zelf ook nog helemaal wit was.
Volgende stap is het demonteren van de carterpan maar hiervoor moet een aandrijfas worden losgemaakt omdat een boutje van de carterpan daar vlak bovenzit. Hier heb ik echter niet de XZN dop voor die nodig is, deze zal ik van de week halen en dan kan ik kijken hoe de carterpan eruit ziet, misschien dat de aanzuigbuis verstopt zit o.i.d.?
12 jaar
Contact gehad met dealer valt niet onder coulance omdat ik geen onderhoudsfactuur kan overleggen van het afgelopen jaar. Dealer onderhouden was geen eis mag ook ander bedrijf zijn maar als je het onderhoud zelf doet heb je blijkbaar pech.
Leeg oliefilter duid er toch op dat er totaal geen oliedruk was, vandaar de vastloper. Wat ik echter niet begreep is waarom het olie lampje niet aanging. Nu heb ik de oliedruk sensor (groen) aan de voorkant op de hoek van de cylinderkop eens bekeken.
Als ik de auto op contact zet gaat het olielampje even branden en dan uit (zonder dat de motor loopt). Haal ik de stekker van die sensor af blijft het olielampje uit verbind ik die draad door met massa gaat het olie lampje aan.
Sensor gedemonteerd en meet oneindig hoge weerstand. Klopt het dat een oliedruksensor bij te weinig druk naar massa hoort te schakelen? In dat geval is de oliedruksensor dus kapot en is er dus een tijd zonder oliedruk gereden en lijkt het me verstandiger het hele blok te vervangen omdat dan wel meer lagers schade zullen hebben ook al draaien ze nu nog.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar