Hallo ik heb een storing in de polo 1200 12v met storings code p0420 ik krijg er uit dat de lambda sonde niet goed zou moeten wezen maar heb wat zitten neuzen op google en kreeg het volgende te lezen zie hier onder
Polo 1.2 2002. Er zijn meerdere berichten van de fabrikant die allemaal spreken over software gerelateerd problemen. Ook al wordt bovenstaande problemen niet specifiek daarin genoemd, sommigen hebben het toch over de zuurstof sensor. Het lijkt dus logisch om te beginnen met het updaten van de software om te zien of dat het probleem oplost.
wat zou ik nou het beste kunnen doen naar de garage en software update als dit bestaat of de lamdasonde vervangen???? oid
wie heeft een oplossing voor me?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In 99,99% van de gevallen is het gewoon de katalysator die niet meer werkt.
Dat is de officiele omschrijving voor P0420 - katalysator werking te gering.
Voorgeschiedenis bekend? Defecte bobine/bougie/injector gehad?
Rammelt de katalysator?
Denk ook wat Oldford denkt, maar je hebt denk ik 2 kat's dus beste is om idd eerst te kijken of je gerammel hoort tijdens gasgeven of als je erop gaat slaan of je haalt de voorpijp los zodat je in beide kat's kunt kijken hoe het er van binnen uit ziet. De structuur moet er mooi "gevlochten" uitzien zonder kraters oid.
Beste mensen bedankt voor jullie reacties maar ik heb geen katalysator in de polo??
er zit wel een flexibele stuk tussen maar geen kat ook in h base staat er geen kat op?
13 jaar
wat dit onderste had ik al gevonden
foutcode: 16804 P0420
nl Katalysatorsysteem cilinderrij 1 efficientie te gering
du Bank 1, Katalysatorsystem Wirkung zu gering
en Catalyst System, Bank 1 Efficiency Below Threshold
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
* Waarschijnlijk geen 'drivability problems', maar er kunnen veel symptomen optreden.
* Storingslampje (MIL) brandt
Mogelijke oorzaken:
* De katalysator heeft een zuurstofsensor aan de voorkant (inlaat) en eentje aan de achterkant (uitlaat). Als de auto op temperatuur is dat zal de voorste zuurstofsensor gaan fluctueren en de achterste zal redelijk stabiel zijn. De foutcode wordt opgeslagen als waarden van die twee sensoren hetzelfde zijn. Dit betekent dat de katalysator niet (goed) werkt.
* Geloode benzine getankt, waar ongeloode benzine gevraagd werd
* Een van de twee zuurstof-sensoren werkt niet naar behoren
* De koelvloeistoftemperatuursensor werkt niet goed
* De exhaust manifold / katalysator / uitlaat is beschadigd / defect/ lek
* Vertraagde bougie timing
Mogelijke oplossingen:
* Check op lekken in de katalysator
* Check op lekken in de uitlaat
* Meet het voltage bij de achterste lambda-sensor (meetwaardeblokken). Dat voltage moet redelijk constant zijn (>600mV, voertuigafhankelijk). Als het voltage varieert (100mV - 600mV) dan wordt het tijd om de catalytic converter te vervangen. Als je toch bezig bent test dan meteen elke zuurstof-sensor.
* Check/vervang de katalysator
Extra info:
* Deze fout komt af en toe voor door het rijden op gas. Het blijkt dus dat de kat volgens de ECU 'te weinig' doet. Dit kan natuurlijk kloppen daar de uitlaatgassen van een auto op gas schoner zijn dan die van een auto op benzine, hetgeen ook bevestigd wordt door een zeer nette score bij de APK-metingen. Inmiddels is er al het nodige vervangen (getest) maar dat blijkt niet te helpen en inmiddels is ook bekend dat er meerder mensen zijn met dezelfde problemen. Blijkbaar is/werkt alles naar behoren en is VW een van de weinige merken die een 'te lage' werking van de kat als foutmelding geeft.
* Polo 1.2 2002. Er zijn meerdere berichten van de fabrikant die allemaal spreken over software gerelateerd problemen. Ook al wordt bovenstaande problemen niet specifiek daarin genoemd, sommigen hebben het toch over de zuurstof sensor. Het lijkt dus logisch om te beginnen met het updaten van de software om te zien of dat het probleem oplost.
* Ook 1.8T's hebben deze foutcode af en toe. Lees dan svp dit draadje.
* Een Touran 1.6 FSI had ook (hardnekkig) deze fout. Fueltrim week (on)regelmatig af. Lambdasensoren vervangen hielp niet. Bougies vervangen, hielp niet. Kat geïnspecteerd, zagen er goed uit. In- en uitlaat geen lekken te vinden. Software update juist voor deze klacht, hielp niet. Beide kat's vervangen en dat was de oplossing, want in de eerste kat zat een kleine beschadiging, voldoende groot om deze Touran een matige emissie te bezorgen. De tweede kat kon het gruis van de eerste kat niet verwerken.
13 jaar
[quote=Emin Sarac]maar ik heb geen katalysator in de polo[/quote]
Tja, dat verklaart de foutcode dan wel.
Katalysator is al een jaar of 15 verplicht op benzine auto´s en vanaf 2001 wordt de werking van deze ook nog gecontroleerd.
Een lege kat of een pijp zal zeker die foutmelding zetten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar