Volkswagen Polo 1997: Polo 6N geen olie op peilstok

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hoi,

Ik heb 7 maanden geleden een Polo 6N aangeschaft die eigenlijk vanaf het begin al af en toe uit viel.
Ik dacht hier niet te veel van omdat het niet vaak gebeurde, maar op het moment valt hij steeds vaker uit bij intrappen van de koppeling. Na wat speurwerk blijkt dat het probleem vaak verholpen kan worden door het gasklephuis schoon te maken, dit ga ik dan ook binnenkort doen.
Vorige week ging mijn olielampje knipperen (6 keer, daarna uit). Even later trok ik de oliepeilstok er uit om het niveau te checken, maar er zat tot mijn verbazing niets op de peilstok, zelfs niet op het uiterste puntje. De peilstok is niet afgebroken en is de juiste lengte. Toen ik de olie wilde bijvullen zag ik in de dop en het carter veel zwarte 'sludge' zitten (zie foto's).

Na wat rondbellen naar garages werd mij het volgende advies gegeven;
1) Vul olie bij tot juiste peil op peilstok, daarna alleen rijden wat je echt moet en zo snel mogelijk een andere auto zoeken
2) Olie flusher gebruiken en de olie verversen

Het tweede klinkt uiteraard interessanter maar na wat zoekwerk op flushers komt vaak naar voren dat het een slecht idee is bij hoge kilometer standen dit goedje te gebruiken, omdat het mogelijk de olie zie nu dient als afsluiting van keerringen en andere punten verwijdert waardoor de motor zal beginnen te lekken als je dit spul gebruikt. Het andere punt is dat je de dikke drap enigszins verdunt waardoor het wegspoelt en vervolgens ergens anders zich ophoopt omdat het toch niet dun genoeg is geraakt.

Dus twee vragen;
Kan het zijn dat het gasklephuis vervuild raakt door de olie die te dik is?
Is het verstandig de flusher te gaan gebruiken of raden jullie aan eerst de olie zonder de flusher te vervangen?

PS; Auto rijdt zuinig, lijkt geen olie te verbruiken en start altijd. Onderhoudshistorie is niet bekend. KM stand +- 230.000km

Asy6N

Geplaatst door Asy6N (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1835) PRO, 8 jaar geleden

Om te beginnen olie op peil brengen , warm draaien en verversen incl. oliefilter.
Het lijkt er op dat hij een slechte baas gehad heeft , er is duidelijk bezuinigd op onderhoud , je kunt er zelf ook veel aan doen om dit te voorkomen , vaker olie peilen en verversen.
Flusher zou ik niet gaan gebruiken , kun je hem daarna waarschijnlijk weg doen.
Zou er ook geen volsynthetische olie in gooien , gewoon een 10w40 en rijden , peil in de gaten houden en klaar.
Gasklephuis reinigen en de carterventilatie zou ik ook reinigen.
Olie verbruiken doet hij dus wel , daarom regelmatig peilen.
Zou zo wie zo groot onderhoud doen.

Asy6N (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.
Aanname dat ie geen olie verbruikt was gebaseerd op het feit dat de rook niet stinkt of blauw is. Ik heb het gevoel dat alle olie dus sludge is en dat het op andere plekken zit dan in de carterpan en dat daardoor niets op de peilstok zat. Misschien is het allemaal zo erg nog niet natuurlijk.

kaleido 1 (1835) PRO, 8 jaar geleden

Dat lijkt me stug , maar niets is onmogelijk , olie bijvullen , laten lopen , warm aftappen , filter vervangen , vullen en kijken wat hij doet.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Wat Ferrie zegt is idd de beste oplossing.
Ga het jezelf niet te moeilijk maken,we spreken over een autootje van 1997.
Roken doen ze tegenwoordig bijna niet meer met die volsynthetische oliesoorten.
Oliestaatje kun je nog bijhouden,gewone recht toe recht aan olie erin.
Hoeveel heb je sinds de aanschaf gereden?.
Als je er 50.000km mee gereden hebt is het wel logisch dat er niks meer aan de stok zit.
Groot onderhoud uitvoeren,hoe is het met de distributiriem gesteld?.

Asy6N (0), 8 jaar geleden

Ik heb net over de 10k gereden. Distributieriem is lang geleden gedaan dus zit over de aanbevolen datum maar niet over de KM stand, nog zo'n 30.000 te gaan tot hij daar op zit.
Vandaag gasklephuis schoongemaakt en de auto valt niet meer uit, in plaats daarvan kreeg ik cruise control omdat de gasklep eens opnieuw is ingeleerd terwijl hij vies was van binnen. Inmiddels opnieuw laten inlezen en het is nu prima.

kaleido 1 (1835) PRO, 8 jaar geleden

Je zegt de distributieriem is over zijn tijd , maar nog niet over de kilometers als ik het goed begrijp ?
Vervangen is dus wel noodzakelijk , het is namelijk zo , dat wat het eerste bereikt wordt maatgevend is , in dit geval de tijd , ook al kun je nog 30.000 dit is niet van belang.

Asy6N (0), 8 jaar geleden

Hij zit bijna een jaar over de tijd nu. Na wat zoekwerk lijkt me dit best zelf nog te doen dus mocht het olie gebeuren meevallen dan komt de riem als volgende op het lijstje.

kaleido 1 (1835) PRO, 8 jaar geleden

We zullen zien of de tijd je gunstig gezind is

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Ik zou dat olie gebeuren maar even laten zitten,want als de riem breekt hoef je niet meer naar de olie te kijken.
Dan is het over en uit met het autootje.
En als je er 10.000km mee gereden en geen oliepeil gecheckt hebt denk ik dat het olie verbruik wel meevalt.
Nu eerst de riem laten vervangen inclusief loop/spanrollen/waterpomp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.