Volkswagen Polo: polo coupe 1.3, kan niet meer stationair lopen

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Hallo,

Onze polo 1.3 uit '88 met een pierburg 2e(1?) carb. wil plotseling niet meer stationair lopen.
Eerst was het even stotteren en slecht stationair lopen maar daarna (binnen 10min.) helemaal niet meer stationair lopen.

Hij rijd prima alleen moet je het gas erop houden om hem stationair te laten lopen.
Koud of warm maakt niet uit hij wil echt zelf niet blijven lopen.

Nou waren de vacuumslangen slecht deze heb ik vervangen, en ook maar de pulldowndoos vervangen....helaas zonder resultaat.

Effe checken aub...de slang van de stelkop van de puldown loopt naar de thermotijddoos.
De andere slang loopt van de pulldown naar de carb. is dit correct?
(niet dat het uitmaakt ik heb beide mogelijk even geprobeerd)

Ik heb de overige slangen gecontroleerd op scheuren maar niks gevonden, wel zouden ze binnenkort vervangen moeten worden want erg goed zijn ze ook niet meer.

Waar kan ik nou naar kijken? Ik hoop dat iemand een idee heeft.
Het moet iets zijn wat plotseling stuk is gegaan.
Of zou het nu aan de afstelling van de pulldown liggen?...ik heb dmv de stelknop meerdere pogingen gedaan om hem te laten lopen.

Verder heb ik trouwens niet aan de afstellingen gezeten.

erik08

Geplaatst door erik08 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

carburatoer voet(rubber) defect/lek

erik08 (0), 16 jaar geleden

Jerry bedankt voor je reactie.

Heb net gekeken het voetrubber ziet er niet gescheurd uit en lijkt mij nog goed.
Ik heb de carb weer aangedraaid, vast is vast neem ik aan dan moet er geen lucht meer tussen de voetplaat komen.

Ook heb ik naar de andere pakking tussen de carb gekeken, ook deze is helaas niet gescheurd.

Potlood (0), 16 jaar geleden

Erik,

Op het oog is zo'n scheur niet altijd goed waar te nemen. Wat nog wel eens gedaan wordt om een dergelijke pakking te controleren is deze in te spuiten met remmenreiniger en dan moet de motor niet anders gaan lopen. Doet hij dit wel zuigt hij de remmenreiniger naar binnen en is de pakking dus lek.

M.v.g,

Harrie

erik08 (0), 16 jaar geleden

Harrie bedankt,

dan heb ik mooi pech.
zag net dat ik een tussenflens heb met pakking eraan vast deze kost ongeveer 70euro.
ook moet eerst het inlaatspruitstuk eraf om de tussenflens te verwijderen.

morgen maar eens op de sloop kijken.

mochten er nog andere opties zijn hoor ik dat graag.....of moet het dit wel zijn?
anders kan ik beter een nieuwe flens halen.

erik08 (0), 16 jaar geleden

nog even over na gedacht bestel morgen gewoon een nieuwe, dat is meteen goed en scheelt weer een keer demonteren.

Maar als iemand nog nieuwe / andere mogelijkheden weet hoor ik dat graag.
Of als je ook denkt dat het de voetpakking/tussenflens is hoor ik dat ook graag.

Mvg Erik

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Stationaire sproeier al schoongemaakt ?
Als die dicht zit of vervuilt is, loopt ie ook niet meer stationair.

Gr.

erik08 (0), 16 jaar geleden

Hallo Petje, de stationaire sproeier is niet schoongemaakt.
Dit wil ik morgen zeker als eerst proberen.

Kan je mij vertellen waar ik deze vind en hoe je zoiets schoonmaakt?

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Oei, even graven in het geheugen........
Als ik het goed herrinner zit deze in de bovendeksel van de carburator.
Deze sproeier zit er van boven in, onder een koperkleurige soort " stop" die je met de schroevemdraaier los kunt draaien. Onder deze " stop" ( remluchtsproeier) zit 'n koperkleurig pijpje met diverse gaatjes. Dat is 'm. Deze kun je naar boven toe er uit trekken. Even flink doorblazen, ook het kanaal waar deze inzit doorblazen.
Kijk maar eens. Ik zit er niet ver naast.........

Gr.

erik08 (0), 16 jaar geleden

Petje ik heb een foto gemaakt, en de sproeier gezien in het vw programma.

Alleen zou het nog makkelijker zijn als je hem kon aanwijzen...als dat niet teveel gevraagd is tuurlijk.


Ik denk dat het degene is op de onderste foto met de sleuf naast de chokeklep.
Zit hier nog een afstelling in trouwens of kan je hem er weer helemaal indraaien?

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Bingo ! Dat is 'm. Kun je er zo weer indraaien. Valt niets aan te stellen.
In het onderste deel van de carburator zitten wel 2 stelschroeven. 1 Grote voor het stationair toerental te regelen ( +/- 1 cm doorsnee) en 'n kleine ( +/- 4 mm ), om de brandstoftoevoer stationair te regelen.
Zitten beide aan de bestuurderszijde, volgens mij.

Gr.

erik08 (0), 16 jaar geleden

Hallo,

Nu snap ik t even niet meer..........

heb vanmorgen de stationair sproeier schoon gemaakt, dit leek te helpen, de koude motor startte!
maar na alles er weer op te zetten wou hij weet niet meer stationair lopen, nogmaals de sproeier enkele malen schoongemaakt...wie weet verstopte hij weer, maar nog zonder resultaat.
ook zonder luchtfilterhuis wou hij niet meer stationair lopen.

ik heb de auto op de krik gehad om een poging te doen om aan de onderkant van het inlaatspruitstuk de voetplaat los te draaien.
dit ging zo moeilijk dat ik het opgaf en dit door de garage wou laten doen.

hierna toch nog even gestart en toen liep hij het wel stationair??
de motor warm laten draaien en ook toen bleef hij stationair lopen.
de motor uitgezet en weer gestart en ook stationair lopen.

nou laat ik hem afkoelen om weer eens te starten, maar het blijft raar ik heb nog niet het gevoel of het gemaakt is.

of zou de krik er iets mee te maken hebben , zodat het benzinepeil in de carb is veranderd?

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Denk dat ie gewoon bijna verzopen was........

Gr.

erik08 (0), 16 jaar geleden

Hallo Petje,

mijn excuus ik heb net mn vorige bericht aangepast.
ik had het over 'niet meer starten', dat moest 'niet meer stationair lopen zijn...sorry'
zolang je zelf het gas erop houd geen probleem.

omdat hij net toch een tijd stationair heeft gelopen heb ik de tip van de voetpakking even links laten liggen.

Petje57 (0) PRO, 16 jaar geleden

Vergeet niet dat je de benzinetoevoer voor stationair kunt bijregelen met dat kleine stelschroefje. aan de zijkant.
Voor een juiste afstelling wel alles monteren en aansluiten, zeker de vacuumslangetjes. Erg belangrijk.
Kijk tevens even of er geen scheurtje in de rubberaansluiting van de rembekrachtiger zit op het inlaatspruitstuk.

Gr.

erik08 (0), 16 jaar geleden

de rubberaansluiting is niet best, maar kan nog wel even door, hij is niet gescheurd maar wel te soepel.

ik kan zeggen dat de auto ook eind van de dag weer stationair liep, het blok was zo goed als koud...voelde nog wel lauw aan.
even leek hij af te slaan maar 1 keer een beetje gas er bij en hij liep gewoon mooi stationair.
ook een stukje mee gereden en hij blijf goed lopen.

morgen ochtend probeer ik het nog eens als de motor echt koud is.

erik007 (0), 16 jaar geleden

als het vuil is kan je ook het met een beetje geweld schoon krijgen
dan moet je eerst je vlotterkamer spoelen (met koude moter natuurlijk brand gevaar)er zit vaak een aftap plug aan de onderkant
als hier vuil uit komt heb je het al voor 99% klaar
als de benzine verdampt is de moter starten zonder lucht filter
en dan flink op toeren brengen (tegen max aan)en dan met je hand de carburateur af sluiten
dit veroorzaakt een vacuum meestal zuigt de moter dan het vuil zo er uit

erik08 (0), 16 jaar geleden

Nou vandaag liep hij nog steeds goed stationair!

bedankt allemaal.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.