Volkswagen Polo: Polo loopt te arm en slecht stationair

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: AER 1.0

Dag mensen,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb onlangs een Polo gekocht die helemaal niet meer aan wou pakken. Na wat research kwam ik erachter dat de klepstoters en nokkenas wel eens in willen slijten van deze blokjes. Dit was ook bij deze polo het geval, lage compressie op alle cilinders behalve cilinder 1. Nokkenas en klepstoters vervangen, boel weer op tijd gezet incl. ontsteking, en ik had weer 14 bar op alle 4 de cilinders. Auto liep toen op 2,3 cilinders, na vervangen van bougiekabels en bougies was ook dit probleem verholpen. Echter als ik de auto nu start loopt hij eerst perfect, maar na mate de auto warmer wordt begint hij steeds slechter te lopen. Dit doet hij alleen stationair, als je rijd merk je niks qua inhouden of wat dan ook. Heb de auto uitgelezen met VAG-com en auto heeft de volgende foutcodes, na wissen en een testrit:

00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation
08-00 Control Limit Surpassed

00561 - Mixture Adaption
15-00 Adaption Limit (Add) Not Reached

In het meetblok van de Lambda zie ik dat de Lambda voltage niet pendelt. Hoe warmer de motor hoe dichter hij naar de 0 kruipt, Zelfs tot 0.03 Volt. Heb als eerste de Lambdasonde vervangen (2x), maar geen verschil. Heb ook gecontroleerd op valse lucht, kan niks vinden, slang naar rembekrachtiger is ook OK. Gasklephuis getest bij ACtronics, en is goed bevonden, heb hem wel gereinigd en opnieuw ingeleerd. ECU is getest en ook goed bevonden. Ook maar even brandstoffilter vervangen, geen verschil. Injectoren eruitgehaald en vernevelen allemaal mooi, bij een voor een afhalen van injector stekker, merk je ook dat hij op 3 cilinders gaat lopen. MAP sensor gemeten, geen afwijkingen. Motor loopt ook zagend zodra ik de MAP sensor loskoppel. KVS Sensor is ook in orde. Als ik een potmeter aan de KVS stekker hang, zodat ik zelf de temperatuur kan instellen, krijg ik de motor goed aan het lopen als ik hem op 50 graden zet (in meetwaarde blok te zien) terwijl de motor zelf dan eigenlijk al +/-85 graden is. Lambda voltage krijg ik dan ook aan het pendelen bij gas geven. Dus motor loopt normaal dus duidelijk te arm.

Heb de brandstofdruk nog niet gemeten, maar lijkt me sterk dat dat het probleem is, aangezien hij met rijden niet inhoud of sputtert. Wel heb ik geconstateerd dat de katalysator rammelt bij gasgeven, zou dit het probleem veroorzaken? Auto heeft 1 lambdasonde en deze zit vóór de katalysator. Auto heeft géén MAF sensor(LMM). Ik hoop dat iemand de oplossing weet!

vingerfrits

Geplaatst door vingerfrits (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik zou eens beginnen met brandstofdruk/brandstofflow te meten.
Uitlaat al op een (klein) lekje gecontroleerd?

Rammelen van de katalysator zal wel een gevolg van deze (en vorige) storingen zijn.
Op zich zou dat niet deze foutcodes moeten geven - maar er is een risico dat de kat verstopt raakt.

vingerfrits (0), 10 jaar geleden

Ik zal dan toch maar is de brandstofdruk gaan meten. Er zit een klein gaatje in de einddemper, maar als ik deze met m'n vinger dicht hou veranderd er niks.

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Gaatje in de einddemper heeft voor de regeling geen effect, wel op een 4-gas meting bij de APK.
Het gaat om lekjes voor in de buurt van de lambdasonde die het signaal kunnen beinvloeden.

vingerfrits (0), 10 jaar geleden

Vandaag even de brandstofdruk gemeten, en deze is na mijn mening goed. Stationair 2.5 bar, wat hij ook moet hebben. Bij wat gas houden zit hij op 2.2 bar. Als ik een dot gas geef en gelijk weer loslaat gaat hij tussen de 2.2 en 3 bar. Haal ik vacuumslang van drukregelaar af, heb ik continu 3 bar. Meet ik rechtstreeks op de pomp dus zonder injectorrail, geeft meter 5.5 bar.

vingerfrits (0), 10 jaar geleden

Nog iemand ideeën? Anders ga ik me toch nog maar een keer weer focussen op de injectoren.

vingerfrits (0), 10 jaar geleden

Inmiddels heb ik de Polo nog niet goed aan het lopen. Wat ik in de tussentijd nog gedaan heb is:

Alle sensoren uitgewisseld
Gasklephuis vervangen en ingeleerd
Alle injectoren + rail vervangen
ECU uitgewisseld
Compressie nogmaals gemeten
Getest zonder uitlaatsysteem met alleen uitlaatspruitstuk en lambdasonde

Auto doet nog exact hetzelfde. Ik ben ten einde raad, heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Iemand nog tips?

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 10 jaar geleden

Hoe is short fuel trim? Weet je zeker dat er geen valse lucht getrokken wordt bij bv het inlaatspruitstuk? Al eens gezocht met een rookmachine?

vingerfrits (0), 10 jaar geleden

Volgens mij kan ik de short fuel trim niet zien. Is ook een vrij oude ECU. Bosch MP9.0. Heb zo geen rookmachine, maar met de hand kan ik geen valse lucht waarnemen. Denk dat ik het inlaatspruitstuk maar eens demonteer en kijk voor barstjes of misschien een slechte pakking. Zit een plastic inlaatspruitstuk op.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.