Volkswagen Golf Cabriolet 1995: probleem elektrische verbindingen

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 1E7 5J4, Motorinhoud (cc): 1781, Vermogen (kw): 66

Hallo,
Ik heb al jaren problemen met wisselende storingen in het elektriciteitscircuit van mijn wagen VW Golf 3 cabriolet (bouwjaar 1995). Het is begonnen met de radio die enkel maar wil spelen, mits een klap met de vlakke hand boven op het dashboard. Bijna gelijktijdig werkte de bedieningskop om de linker voorruit te openen ook niet meer (die is ondertussen vervangen door een nieuwe schakelaar, was een tijdje OK, maar dan weer van hetzelfde). Af en toe kwam voor dat bij het openen van de buitendeur links (bestuurderskant dus) met de sleutel, direct alle vier de ruiten naar beneden gingen. Een maand geleden werkte het rechter portierslot niet elektrisch meer en deze deur moest dus handmatig met de duwknop binnenin gesloten worden. Tot dan was alles nog leefbaar, alhoewel reeds verschillende garagisten tevergeefs het geprobeerd hebben de oorzaak te vinden (bij de diagnose is ook niets te vinden van fout). Nu werken de km teller, de snelheidsmeter en de toerentalmeter ook al niet meer, terwijl het oliepeillampje continu blijft flikkeren (oliepeil is OK op de meetstok). Enkele dagen flikkerde de temperatuurmeter plotseling ook en de benzinepeilmeter heeft ook de geest gegeven. De garagist heeft stroom- en massaverbindingen nagezien en uitgemeten, maar niets gevonden. Hij meent dat het de snelheidsmeter is die defect is en zal uitkijken voor een andere. Toen ik de garage ging verlaten stelde ik vast dat de koffer niet meer opende met de centrale bediening. Dat bleek dan een zekering die gesmolten was, alhoewel niemand de koffer geopend had. Momenteel laten de voorste ramen zich weer elektrisch openen en sluiten. Plots werkt het linker deurslot nu weer met de centrale vergrendeling.
Mijn vragen: heeft iemand tips hoe om gerichter de fouten te kunnen opsporen? Kan iemand mij het elektrisch bedradingsschema doorsturen, eventueel met de aangeduide te controleren contactpunten of verbindingen? Alhoewel deze cabrio 27 jaar wordt, volledig goedgekeurd, weliswaar buiten geparkeerd staat, heeft hij nog geen 70000 km op de digitale teller (toen die nog werkte). Misschien zal het opgelost geraken met een ander tellerunit, maar ik vrees ervoor. Misschien heeft het met oxidatie bij contacten te maken (waar dan ?), wegens vochtindringing, want het zijn steeds maar wisselende en bijkomende storingen?
In elk geval bij voorbaat dank aan degene die nu reeds op voorhand in dit forum nuttige tips kan geven, zodat dit probleem gerichter kan opgelost kan worden.

Gyloka

Geplaatst door Gyloka (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

kaleido 1 (1610) PRO, 2 jaar geleden

Hoe zien de stekkers van kabelboom tussen deur en deurstijl en er uit , vaak rotten deze weg.
Dashbord kan de spanningsstabilisator zijn of een defecte print.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.