Volkswagen Golf II: Radiateur word niet warm

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,3

Wie weet de oplossing?

Mijn Golf werd opeens erg warm en de meter sloeg geheel uit naar rechts en lampje begon te branden. Ben gelijk gestopt. Mijn koelvin werkte ook niet. (achteraf logisch want radiateur word niet warm) Nadat ik thuis ben gekomen ben ik enkele uren later de zekeringen nagekeken en die waren goed. Het vreemde was dat de meter nog steeds op warm stond terwijl de auto allang was afgekoeld.

Bij navraag bij Golfdealer werd mij verteld dat de thermostaat vervangen moest worden. Dit gedaan en gelijk nieuwe sensor voor radiator ingedaan. We zijn gaan proefrijden maar probleem blijft hetzelfde. De moter word heet, maar de radiateur blijf koud net zoals de onderste slang. Toen kreeg ik de tip om de motor te laten draaien en te kijken of water in het expantievat terug loopt. En inderdaad het water van de bovenste slang loopt direct terug in het expantievat zonder dat het door de radiateur heen gaat. Maar weet nu niet meer of dit nou betekent of de waterpomp stuk is of niet.

Ik zit met mijn handen in het haar. Wie weet wat de oorzaak kan zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gridje7

Geplaatst door Gridje7 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

45 Reacties

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Yo Ingrid,
Grote radiator voor in wagen kan verstopt zijn.Ook kleine radiator voor verwarming(onder dashboard)controleren,er lopen 2 slangen door het schutbord naar die radiator en die moeten beiden warm aanvoelen.Er kan ook een probleem zijn aan temp.aanwijzer in d.board.Loopt motor wel degelijk te warm? "Golfdealer" is toch een vw verdeler?Heeft die het gehele thermostaathuis vervangen of alleen thermostaat?
Ook zeker cilinderkoppakking motor controleren op lek.(Lucht in koelsysteem)
Waterpomp wordt aangedreven door distributieriem.Controleren op speling op riemschijf.

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Hoi auto-peter.

Ik denk dat het lampje wel goed werkt, want de auto wordt natuurlijk niet goed gekoeld. Heet water in de radiateur word niet warm. De kachel werkt wel, die is goed heet. De gehele termostaat is vervangen. Ik zelf ben een leek maar de thermostaat is 1 geheel die je onderaan het blok waar ook koelwaterzit indoet. Ik heb de auto net 2 maanden en weet dat er een andere radiateur ingekomen is (zitten nieuwe slangen op) en nieuwe koppakking.
Ik begrijp dat het niet de waterpomp is? Ik moet nu de radiateur en blok weer leeghalen en doorspoelen om te checken of deze verstopt zit?
Ik ga weer ff opzoek naar iemand die me hierbij kan helpen. Alvast bedankt voor je reactie.

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Yo Ingrid
Is dit wel een Golf 1.3?Kun je de motorcode eens doorgeven?
Dacht dat thermostaat op zijkant cilinderkop zit bij 1.3
Bij 1.6/1.8 zit ie onderaan de waterpomp die met v riem wordt aangedreven.

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Het is een Golf 40 KW K6 bouwjaar 88. De thermostaat zit als je recht voor de motor staat rechts van het midden op voorkant van het blok. Nog even ter informatie de distributieriem is 10.000 km vervangen.
Waar zit de cilinderkoppakking? Mijn V-Snaar zit links voorin.

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Dan is dit een MH/2G motor.Thermostaat zit in plastic huis met temp.contacten waar je gezegd hebt.Cilinderkoppakking is bij jullie koppakking en zit tussen motorblok en cilinderkop.Waterpomp kan ook inwendig stuk zijn(schoep losgekomen)
Beetje verdacht dat koppakking vervangen is.Hoop dat er geen barst in cilinderkop/motorblok is.Normaal vervang je altijd de waterpomp met de d.b riem.
Succes Peter

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Ja dat klopt thermostaat zit in plastic huis. De koppakking is echt pas vervangen (olie kanaal was lek dus de olie droop over het blok heen). In onderhoudsboekje zijn bij km van 86350 km de D-snaar vervangen en waterpomp en bij 14300 km alleen de D-snaar. Hij heeft nu 158000 gelopen. Dus het enige wat ik dus nu moet controleren is of de radiateur verstopt zit en de slangen bij de kleine radiateur. Nog even een vraagje. Met welke proef kom ik erachter of de waterpomp stuk is.
Ik heb de motor laten lopen en het water kwam door het kleine slangetje weer het expantievaatje in. Alvast weer bedankt voor je reactie.

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Dit kan je niet zelf. Waterpomp zit in motorblok en word aangedreven door d.b riem.
D.b Riem demonteren en dan de waterpomp eruithalen. Omdat koppakking vervangen is ben je niet zeker dat er niets mis mee is.
Weet je of de cilinderkop getest is(druktest)?
Groeten

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Ik weet niet of dit gedaan is. Ik zal dit gaan navragen. Ik zal eerst de aangeraden dingen doen die je geadviseerd hebt met betrekking van radiateur, en als dit niet helpt naar de dealer om cilinderdruk te laten meten en te vragen wat het vervangen van waterpomp met D-riem kost. (zal wel dure grap zijn omdat je dit niet zelf kan doen). Peter onwijs bedankt voor je advies en moeite.

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Yo Ingrid
Nog even een opmerking; druktest cilinderkop is niet hetzelfde als compressietest motor.
Druktest cilinderkop gebeurd bij gedemonteerde cilinderkop.
Als er een barstje in de cilinderkop of motorblok aan de waterkanalen is, dan komt er lucht in het koelsysteem.
Daardoor kan je ook het fenomeen, druk in koelwater of slechte koeling krijgen.
succes verder!

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Oke Peter. Thanks. Weet jij toevallig wat ongeveer de kosten zullen zijn voor vervangen waterpomp etc.
Jammer dat je dit met een test kan zien of deze stuk is. En jammer dat je ver weg woont en niet op het forum kan zien of er iemand in de buurt woont die eventueel de reperatie kan doen.

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Ingrid,
Voor je onderdelen gaat vervangen moet je zo zeker mogelijk zijn dat ze eff.stuk zijn.
Van Nederland ken ik niet zo veel,maar mischien moet je even bij de profesionals je probleem posten,of zijn er Nederlandse collegas die dit mee bekijken?
Toch maar eerst radiator controleren.Heb je de wagen gekocht met waarborg of ken je de verkoper persoonlijk?
Gr.Peter

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Ik heb de wagen particulier gekocht van iemand die heel erg zuinig op zijn auto's is en deze altijd goed heeft onderhouden. Voordat hij deze Golf aanschafte is de auto altijd dealer onderhouden. En inderdaad een beetje vreemd dat de dealer bij de 2e vervanging van de D- riem geen niewe waterpomp hebben vervangen.
Ook heb ik contact met de vorige eigenaar gehad en die adviseerde mij ook de thermostaat te vervangen en radiateur door te spoelen. Ook hij snapt hier niets van.
Ik dacht dat je alleen bij particulier mocht posten. Zal dit gelijk even doen.
Groetjes Ingrid

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Ik kan bij de profesionals geen bericht plaatsen..

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Hoi Peter (of iemand anders) ik hoop dat je dit nog ff leest.

We hebben de radiateur eruitgehaald en deze blijkt (jammer genoeg) niet verstopt te zijn, want met het vullen met warm water loopt deze door en word dus geheel warm.
Weet je eventueel welke slangen er nog verstopt kunnen zitten? Of moet ik het probleem toch ergens anders in zoeken?

stefan84 (0), 16 jaar geleden

hallo ingrid

laat de motor eens ( op temperatuur ) lopen..en geef dan eens wat handmatig gas,en kijk of er nog water terug stroomt het expansie tankje in..

je waterpomp kan inderdaad kapot zijn..

even over die lektest,de kop hoeft er niet per se voor eraf,je hebt tegenwoordig ook al een vloeistof die 'ruikt' en verkleurt wanneer de koppakking kapot zou kunnen zijn..de meeste garage's hebben dit wel.

een verstopte slang lijkt me eerlijk gezegd sterk,maar ik neem aan dat dit probleem in 1 keer is ontstaan ?

word de slangen ook hard van de druk ? de bovenste en onderste van de radiator ? en als de motor warm is,en je draaid de dop eraf van het expansievat,zie je dan ook een hoop luchtbellen of geborrel ?

Stefan

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Hoi Stefan,
Bedankt voor je snelle reactie.
De slangen werden niet hard, en het water in het expantietankje borrelde niet. De koelvloeistof kwam weer keurig via het dunne slangetje in het tankje terug.
En inderdaad dit probleem dat de auto opeens heet werd kwam opeens. Ik neem aan dat je het hele verhaal hierboven gelezen hebt.
Ik heb het idee dat de verstopping tussen blok en bovenkant radiateur zit omdat de radiateur niet warm word.

stefan84 (0), 16 jaar geleden

hallo ingrid

ja ik heb inderdaad het hele verhaal gelezen..toch vind ik het vreemd..

volgens je bevindingen zou je koppakking nog in orde moeten zijn,maar toch twijfel ik sterk over de waterpomp en of de thermostaat wel werkelijk vervangen is..

loopt de auto voortdurend warm ? bv ook wanneer hij alleen stationair draait ?

de radiator moet in ieder geval wel warm worden,maar ook als de waterpomp maar een beetje werkt,zou de radiator warm worden,werkt hij helemaal niet blijft hij koud,maar dan zou je weer geen straaltje in de retour moeten zien lopen..

ik denk nog eens even na....

Stefan

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Gridje7]Hoi Stefan,
Bedankt voor je snelle reactie.
De slangen werden niet hard, en het water in het expantietankje borrelde niet. De koelvloeistof kwam weer keurig via het dunne slangetje in het tankje terug.
En inderdaad dit probleem dat de auto opeens heet werd kwam opeens. Ik neem aan dat je het hele verhaal hierboven gelezen hebt.
Ik heb het idee dat de verstopping tussen blok en bovenkant radiateur zit omdat de radiateur niet warm word.[/quote]
Er is circulatie van de waterpomp. (komt via dunne slangetje in expansievat terug, dus waterpomp doet het)
Wordt de kachel wel heet? Zo ja, dan is gewoon de thermostaat niet goed, of niet goed ingebouwd. Inbouwpositie is met de dunne ronde schijf naar de motor, en de dikke richting de kunstof demontabele flens die van de onderzijde van de radiateur komt. Het opneem gedeelte van de thermostaat zit dus in de motor gestoken, niet in de flens.

Slang bovenzijde hoort warm te worden, de onderzijde hoort koud te zijn. (het hete water gaat dus uit de motor vandaan van boven naar onder door de radiateur; in verband met de natuurwet dat warmte opstijgt)

Thermostaat dus uitbouwen, in een pan water gooien en op het vuur zetten, net voordat hij kookt moet hij helemaal open zijn, inbouwpositie controleren en dan zou het goed moeten zijn.

Systeem ontlucht zelf dus dat mag verder geen problemen geven. Deze waterpompen doen het eigenlijk altijd, kunnen hooguit gaan lekken of uit de lagers lopen, maar dat zie je snel genoeg.

succes.

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Ik wil jullie alvast weer bedanken.
De thermostaat hebben we er zelf nieuw ingezet en kan er maar op 1 manier in.
Hebben nu de radiateur eruitgehaald en gaan deze nu doorspoelen met heet water met soda.

Ik meld me morgen weer even over de verdere verloop.

Ik wens jullie allen een hele fijne jaarwisseling toe en uiteraard een gezond en liefdevol en hulpzaam 2008.

Groetjes Ingrd

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

nieuwe thermostaat wil nog niet zeggen dat ie goed is. (het is wel aannemelijk, maar je hebt problemen)

bij een radiateur waar met spoelen water doorheenkomt zouden de slangen gewoon warm moeten worden; hij kan wel te heet worden, maar er zou circulatie moeten zijn.
Oftewel, je hebt de radiateur al los, haal de thermostaat er ook nog even uit, in het pannetje dat ding en testen. Kun je weer iets uitsluiten.

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Hier ben ik weer ff.
Ik snap er niets meer van. De radiateur eruit gehad en goed doorgespeold (kwam wel het een an ander aan troep uit). De nieuwe thermostaat getest in pannetje heet water en doet het gewoon. Alles weer in elkaar gezet.
We zijn gaan proefrijden en ja hoor de meter sloeg weer uit en het lampje begon weer te branden. Nu word de radiateur wel warmer als voorheen maar niet echt heet. Het water in het expantievatje ook niet kokend heet. De bovenste slang wel gewoon warm en de onderste slang gewoon koud. Ik begin toch bijna te denken dat waterpomp stuk is. (kachel doet het wel) Of zal de tempratuurmeter mij voor de gek houden?

stefan84 (0), 16 jaar geleden

hallo ingrid..

ook hier nog iedereen de beste wensen voor 2008!!

beetje vreemd jou probleem,dus thermostaat en radiator zijn ook in orde..

hoe lang heb je ermee gereden dat de meter weer naar het rode gedeelte liep ? als je bv bij koude motor maar 5 minuten gereden hebt,en de meter al vol in het rood staat,kan het ook betekenen,dat bv de motor helemaal niet warm word maar dat bv iets aan het instrumenten paneel is.dan ga je bv aan de slangen voelen,maar dan is de onderste nog koud,omdat de motor nog niet op temperatuur is,ofwel de themostaat nog niet geheel geopent is.

als je aan de bovenste slang voelt,als de meter in het rood staat,verbrand je er dan bijna je handen aan ? als het niet kookt zou ik bijna zeggen,voel eens heel even met je vinger in het expansievat om te kijken of het echt zo warm is,of houd de meter in het dashbord je voor de gek ??

ben benieuwd..

Stefan

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Hoi Stefan.

Ik denk dat ik al met al nog 5km heb gereden. Eerst ff moter laten lopen om koelvoeistof erin te doen. Toen na ongv. 2km gestopt om te kijken en te voelen of hij al warm werd. Toen we verder reden ging de temp alweer omhoog. Ff doorgereden en toen na 1km stond de meter helemaal recht. Gestopt bij tankstation om te kijken of vin aansloeg, maar radiateur niet kokend heet. Bij thuis komst 2km verdrop was het lampje al gaan branden. Auto neergezet en radiateur voelde niet echt heet en het water in tankje kan je gewoon met je vingers in.
Het water borreld niet. Wel hoor je de lucht als je de dop eraf haald wat normaal is denk ik.
De bovenste slang ook niet heet, gewoon lekker warm.
Wel maakte de auto nu een raar van laat ik zeggen piepend geluid. Het lijkt wel of het uit de buurt van de distributie komt/(onder of naast kan ik niet goed plaatsen) Waterpompschoep toch los????
Dus motor word niet echt warm.
Wat wel is verbetert is dat het straaltje water nu onderbroken in het tankje komt en niet als eerst constant.
Nu een half uur later deed ik ff het contact aan en geeft de metr nog steeds heet aan en lampje knippert nog.

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Yo Ingrid,
Effe kalm geweest voor de feestdagen,maar straks terug aktief.
Zoals gezegd in het begin van dit verhaal(bericht 2)moet je toch zeker het temp.contact(voeler)en lampje in d.board controleren(ook kabeltjes op breuk of doorschuren )Niet normaal dat lampje nog aangaat nadat motor al uren uitstaat.

sissi (0), 16 jaar geleden

Hallo Ingrid,
Het verschijnsel heb ik ook een keer meegemaakt met mijn golfje lange tijd geleden.
Ik reed een keer naar mijn werk en plots kwam de meter van niets tot max en brandt de rode lampje,anwb erbij kwam tot conclusie dat de temp.sensor het begeven had,verder niets abnormaals aan de slangen of de radiateur,ik heb toen de sensor vervangen en het probleem was over.
Ik hoop dat dit je probleem is....

Audidriver73 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik denk ook de temperatuursensor want als de motor echt zo heet zou worden dan zou ie de koelvloeistof via de overdrukklep in de dop van het expansievat eruit moeten duwen en dat is niet zo, toch?

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Yo Ingrid
Nog update voor dit probleem?

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Hoi mannen,
Mijn VW-dealer zegt dat het de waterpomp kan zijn en wil deze vernieuwen (kosten 250 euro) maar weet dan niet of het probleem is opgelost en wil dan verder zoeken wat 80 euro per uur kost. Dat ik hem vroeg of hij de draden nog doormeten op event. breuk zei hij dat dit niet kon... Beetje vreemd!! Helaas moet ik van weinig rondkomen dus is geen optie voor mij.
Ik ben ff samen met mijn vriendin naar de autosloperij geweest. Deze man ken ik al heel lang. Ook hij voelde en kneep hij aan de slangen en radiateur en etc. Heeft zelfs gelijk wat koelvloeistof erin gedaan omdat aangevuld moest worden door het vervangen thermostaat etc. Ook hij heeft zo'n beetje alles bekeken en hij zegt dat ik gwoon kan rijden omdat de motor niet warm is. Alleen repareerd hij geen dingen. Maar wel deze gratis service.
Toen ben ik via mijn vriendin bij een kennis gekomen die automonteur is en daar breng ik hem woensdag heen. Ook hij vind dit een vervelend probleem. Hij denkt na de moter ff vluchtig te hebben bekeken en gevoeld dat het een dradenkwestie is. En er waarschijnlijk nog een andere sonsor of thermostaat moet zitten.
Het rare is nl dat nu ook al mijn verklikker van het licht het ook al niet meer doet. Net zoals ik al vertelde dat o mijn radio niets meer doet, terwijl zekeringen goed zijn. (maar zit misschien achter inbouw nog 1)
Al met al......De monteur die woensdag gaat kijken zegt ook dat ik er gerust ik kan rijden (alleen durf ik dit niet aan) en hoopt de oplossing te vinden. Met zijn woorden..KIJKEN kost weinig en hij belt me op of hij wat gevonden heeft. En dan het de keus of ik het wil laten maken.


Gelukkig zijn er nog meer mensen die meedenken en het niet om het geld gaat!!!!!
Nou ik ga maar duimen...

Audidriver73 (0) PRO, 16 jaar geleden

Waterpomp denk ik nog steeds dat het niet aan zal liggen omdat de verwarming het wel doet en de radiator wel warm wordt, dus het water wordt wel rondgepompt. Ik denk nog steeds dat het de temperatuursensor is, of gezien de andere problemen die er nu nog bij zijn gekomen ergens een slechte massa o.i.d. in het instrumentenpaneel of zekeringkast.

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Hoi Patrick,

Wat jij zegt over slechte massa (wat Peter eigenlijk al als 1ste zei in 2e bericht) is ook wat de man van de sloop zei en de gene die de auto woensdag gaat bekijken. Wel maakt hij in omgeving bij de D-riem/waterpomp als de auto wat opgewarmd is na een km of 5 een soort van piepend geluid (het is een regelmatig geluid. alsof er iets draaid wat vastloopt bij een bepaald punt)
De man van de sloop zei dat het de spanrol kan zijn.
Ik heb net een vraagbaak golf geleend (helaas tot bouwj 1987) om te kijken of er nog ergens anders een sensor zit. Ik zie wel iets staan over Thermo-tijdschakelaar... en tempratuurvoeler.....

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Gridje7]Hoi mannen,
Mijn VW-dealer zegt dat het de waterpomp kan zijn en wil deze vernieuwen (kosten 250 euro) maar weet dan niet of het probleem is opgelost en wil dan verder zoeken wat 80 euro per uur kost. Dat ik hem vroeg of hij de draden nog doormeten op event. breuk zei hij dat dit niet kon... Beetje vreemd!! Helaas moet ik van weinig rondkomen dus is geen optie voor mij.
Ik ben ff samen met mijn vriendin naar de autosloperij geweest. Deze man ken ik al heel lang. Ook hij voelde en kneep hij aan de slangen en radiateur en etc. Heeft zelfs gelijk wat koelvloeistof erin gedaan omdat aangevuld moest worden door het vervangen thermostaat etc. Ook hij heeft zo'n beetje alles bekeken en hij zegt dat ik gwoon kan rijden omdat de motor niet warm is. Alleen repareerd hij geen dingen. Maar wel deze gratis service.
Toen ben ik via mijn vriendin bij een kennis gekomen die automonteur is en daar breng ik hem woensdag heen. Ook hij vind dit een vervelend probleem. Hij denkt na de moter ff vluchtig te hebben bekeken en gevoeld dat het een dradenkwestie is. En er waarschijnlijk nog een andere sonsor of thermostaat moet zitten.
Het rare is nl dat nu ook al mijn verklikker van het licht het ook al niet meer doet. Net zoals ik al vertelde dat o mijn radio niets meer doet, terwijl zekeringen goed zijn. (maar zit misschien achter inbouw nog 1)
Al met al......De monteur die woensdag gaat kijken zegt ook dat ik er gerust ik kan rijden (alleen durf ik dit niet aan) en hoopt de oplossing te vinden. Met zijn woorden..KIJKEN kost weinig en hij belt me op of hij wat gevonden heeft. En dan het de keus of ik het wil laten maken.


Gelukkig zijn er nog meer mensen die meedenken en het niet om het geld gaat!!!!!
Nou ik ga maar duimen...[/quote]
Meerdere elektrische problemen; dat doet mij denken..... Heb jij toevallig lekkage in de golf?? Boven de koppeling/rempedaal zit een plaat kunststof met schuimrubber, is hij hier nat na het buitje van vanmiddag? Zo ook de schuimrubber onder de zekeringkast. (luikje central elektrik voor de zekerkingkast ffe weghalen dan kun je het zo voelen)

De golf lekt dan langs de ruitrubber van het voorraam, komt vaak voor; Ellende is dat het water via de zekeringkast loopt en deze doet verrotten. Ding zit met een schroef vast en kun je dan naar voren klappen, van achter de stekers lossen en je weet genoeg. Is het rot dan is de remedie bij je bevriend sloper een ander halen.


Enne, vergeet die dealer heel snel met zijn giga tarief; er zijn in omgeving schagen zat bedrijfjes die golfjes prima kunnen repareren voor nog niet de helft aan uurtarief wat die dealer rekent.

Waterpomp 250€...... Helaas is de dagwaarde van de golf ca 3 waterpompen; van een knap exemplaar uitgaande. en waarschijnlijk is die 250€ alleen de prijs van de pomp exclusief monteren.

Enne, als de golf lekt, nieuw ruitrubber bij vw kost 40€; monteren is voor een kenner een klusje van een half uurtje inclusief demontage oude en schoonmaken. Oude rubber stuksnijden dan blijft de ruit heel.

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Gridje7]Hoi Patrick,

Wat jij zegt over slechte massa (wat Peter eigenlijk al als 1ste zei in 2e bericht) is ook wat de man van de sloop zei en de gene die de auto woensdag gaat bekijken. Wel maakt hij in omgeving bij de D-riem/waterpomp als de auto wat opgewarmd is na een km of 5 een soort van piepend geluid (het is een regelmatig geluid. alsof er iets draaid wat vastloopt bij een bepaald punt)
De man van de sloop zei dat het de spanrol kan zijn.
Ik heb net een vraagbaak golf geleend (helaas tot bouwj 1987) om te kijken of er nog ergens anders een sensor zit. Ik zie wel iets staan over Thermo-tijdschakelaar... en tempratuurvoeler.....[/quote]
Koelwatertemp voor het dasboard is een sensor, en wel te verstaan de zwarte. Blauw is voor de inspuiting en eventueel rood is de schakelaar voor de spruitstukvoorverwarming. (de laatste heeft jouw wagentje waarschijnlijk niet)

Trek je die zwarte steker er af dan mag de temperatuurmeter niets meer aangeven.

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Hoi Harry,
De Golf lekt nergens water. De vorige eigenaar heeft de vooruit er uit gehad omdat hij daar toendertijd wat lekte en heeft daar iets gelast en raam er weer in gezet. Het zekeringkastje heb ik nu nog open omdat ik steeds bepaalde zekeringen ging controleren. Daar zat geen vocht in. Maar ik begrijp dat ik achter de zekeringen moet kijken? Mijn zekeringskastje zit met kunstof kapje. Naast dit zekeringskastje heb je ook een opbergkastje en is ook droog.
Tja wat een prijzen he???? Prijs was incl monteren. Pomp zelf kost ongv. 48,00 excl. Dit heeft kennis van Mercedesdealer opgezocht.
Ga nu ook naar iemand toe die in Schagen zit.
Maar wat denken jullie.......Kan ik er gewoon mee rijden of????????

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Gewoon rijden ja; en als die schuimboel onder de zekeringkast droog is heb je geen lekkage meer; maar hij heeft dus wel gelekt en de zekeringkast kan dus wel verrot zijn. Even checken, zonde als je je eigen rot zoekt en dat het probleem geeft. Alle draden vanuit de motorruimte zijn doorgelust via de zekeringkast.

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Harry,

Je hebt het over................
Koelwatertemp voor het dasboard is een sensor, en wel te verstaan de zwarte. Blauw is voor de inspuiting en eventueel rood is de schakelaar voor de spruitstukvoorverwarming. (de laatste heeft jouw wagentje waarschijnlijk niet)

Trek je die zwarte steker er af dan mag de temperatuurmeter niets meer aangeven.


Deze sensor heb ik niet vervangen hoor.....Allen radiateursensor en thermostaat. En daarbij zitten 2 blokjes met 2 draden daaraan. Ik heb gesloten systeem.
Waar zitten precies deze sensors/schakelaars precies?

Ik heb geen shuimrand in zekeringsgedeelte. Zie wel wat extra roden draden zitten die op bepaalde zekeringen zitten.

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Draden die op zekeringen zitten hoort niet. Aan de zekeringkant van de kast zitten geen draden aangesloten. (althans, niet origineel zoals de golf af fabriek kwam)

De sensor in de radiateur bediend de ventilator die aan de radiateur vast zit. Schakelt ergens bij 90 graden de ventilator in.

Aan het blok waar de thermostaat in zit zitten ook de koelvloeistof opnemers. Eentje voor het dasboard en eentje voor de inspuiting. elk met een 2 draads aansluiting. Haal de zwarte maar los en kijk wat het dasboard doet. Meter moet gewoon dood in de hoek blijven liggen. De draden van deze opnemen zijn bruin, en geel met rode bies. Deze kun je ongestoord lostrekken. Kortstondig doorverbinden of de geel met rode aan massa leggen kan ook, de meter moet dan vol uitslaan.

Het lampje dat gaat knipperen bij een hoogstaande temperatuurmeter werkt op de zelfde sonde; maar heeft afhankelijk van de uitvoering van je auto een dubbelfunctie. Hij reageert ook op het niveau van het reservoir; vermits deze van een opnemer is voorzien.

De andere opnemer is normaalgesproken blauw van kleur, en voorzien van 2 draden: zwart, en wit. Deze is van de inspuiting en daar kun je het beste gewoon afblijven.

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Oke, bedankt voor de goede uitleg. Ik zal morgen ff kijken of dit gaat lukken.

Ik moet toch ff kwijt dat ik het echt te gek vind dat jullie zo behulpzaam zijn. THANKS hiervoor.
Laat snel weer weten hoe of wat..

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Yo Ingrid,
De distributieriem wordt gespannen door de waterpomp,en heeft dus geen spanrol.Ik denk dat je de wagen toch 20 min stationair zou moeten laten draaien (zelfs met meter in het rood)met afgedraaiede dop v/h expansievat.Ondertussen met thermometer die hoog genoeg gaat(tot 100°)de temp. controleren in de koelvloeistof.Mischien ook externe temp.meter voorlopig aansluiten en proefrit maken.
GR.Peter

stefan84 (0), 16 jaar geleden

ja dat is wel het makkelijkst,een externe temperatuur meter.

of een thermometer proberen.

externe meter kost ong. € 25,- in de automaterialen zaak.er zit een sensor bij die je monteerd om de temp te meten,en die sluit je d.m.v een kabeltje aan op het metertje samen met de + en de - en hij werkt.

je kan deze meter natuurlijk ook in je auto laten,ziet er ook nog leuk uit,en komt misschien altijd wel van pas in
de toekomst,mocht je nog eens zo'n raar probleem ondervinden,wat we natuurlijk niet hopen.

zelf ben ik erg te spreken over de metertjes van JOM,deze zijn erg goed en gaan lang mee zonder problemen,ze zijn wel een tientje duurder,maar de EQUUS meters doen het ook wel,alleen gaan deze niet zo erg lang mee,dit heb ik zelf ook ervaren.zo heb ik al 2 x een defecte meter gehad,die niet meer mooi terug zakte en bij 60 graden bleef staan,en 1 keer een defecte sensor in mijn handen gehad en deze losse sensors zijn bijna even duur dan het complete setje incl meter en toebehoren.

Stefan

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Volledig eens met Stefan.I.V.M de zekerigskast,is het niet omdat ie nu droog staat ,dat ie vroeger geen water kan gehad hebben.
M.VR.GR Peter

Gridje7 (0), 16 jaar geleden

Hallo hier ben ik weer ff.
Zoals ik al vertelde ga ik woensdagmorgen naar de automonteur. Op aanraden van man v/d sloop, automonteur en die van jullie ben ik dus gewoon blijven rijden naar mijn werk. (14km rijden). Maar nu snap ik er niets meer van..... Zondag was de auto warm na 10km (meter geheel rechts) bij aankomst begon het lampje te branden. Dit ook op de terugweg maar toen al wat eerder.
Wat schept mijn verbazing...rijdt ik gisteravond na mijn werk en toen bleef de meter ff voorbij de helft staan!!!
Ik had wel voor de zekerheid de kachel aan. (dus bloedheet in de auto, want die wordt wel erg snel warm/heet)
Dus op de terug weg zonder kachel aan naar huis om te kijken wat ie ging doen....Tja jullie raden het al, de meter bleef staan waar hij hoort te blijven staan als alles goed is net voorbij het midden.
Zou er dan toch nog ergens een verstopping geweest zijn en deze nu spontaan weg zijn?????

Iedergeval ga ik toch maar heen met hetgeen wat jullie mij geschreven hebben.

Het voelt nu zo'n beetje als een kind/hond...Als je naar de dokter gaat is het opeens zomaar verdwenen.

Ene kant ben ik wel blij maar aan de andere kant laat ik het toch allemaal maar voor de zekerheid checken.

Ik heb nog even goed gekeken in zekeringskast maar heb wel schuimrubber zitten. En wat ik al vertelde over vorige eigenaar v/h raam..Hij heeft geen lekkage gehad maar omdat hij zo nu en dan wat water zag had hij dit uit voorzorg gedaan omdat dit een kwaaltje is van de Golf, en voordat het op de plek zou gaan rotten.

Jullie horen hoe het weer verder gaat. En mannen alvast weer onwijs bedankt.

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Ingrid,
Hoop dat het probleem nu verholpen wordt.Hoop ook dat die thermostaat er correct in zit.Bij de kunststof behuizing v/d thermostaat waren er wel wat problemen i.v.m breuk.

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Yo Ingrid.Update verhaal van jouw wagen zou wel fijn zijn

stefan84 (0), 16 jaar geleden

jaaaa Ingrid..

Ben ook wel benieuwd wat nu het probleem was..

Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.