auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Bora: Rijwindgeruis

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: AXR, 100->160pk

Bij de laatste onderhoudsbeurt zijn de deuren bijgesteld n.a.v. mn klacht dat in de auto veel rijwind te horen is. Dat had n kleine verbetering als resultaat, maar ik vind nog steeds dat er veel geluid van buitenaf de cabine binnenkomt.
Zelf heb ik vandaag de deurrubbers, die in goede conditie verkeren zowel aan deur- als carrosseriezijde behandelt met Holt's Rubberspray. t Rubber ziet er nu helemaal tip-top uit en voelt lekker soepel aan, maar t had nauwelijks waarneembaar effekt op t rijwindgeruis.

Heeft iemand n tip of suggestie?

Groeten
Rob

Geplaatst door

Eekastar (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de auto dit vanaf nieuw al doet , zal er niets aan te verbeteren zijn , ben ik bang.
Tenzij de deuren nog verder aangedrukt kunnen worden door de slotvanger nog wat verder naar binnen te stellen.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

18 jaar

Hoi Rob,

Hetzelfde probleem heb ik eens gehad met mijn Golf na het afstellen van de deur, probleem was zo opgelost. Ik ben naar de garage gegaan, ze hebben de deur daar vanaf het raam tot boven iets verbogen. Hierdoor drukt de deur meer tegen de rubbers aan, ze hebben daar vaak speciaal materiaal voor om het te buigen. Bij mij is de auto erg stil nu....

Groet Martijn

GOLFIVTDI 0

18 jaar

deze deuren zijn niet stelbaar zoals bij audi. Niet zelf aan zo'n deur beginnen plooien. Verkeerd plooien zou er wel eens voor kunnen zorgen dat het binnen regent...

Veel succes

Fredo 0

18 jaar

Nee, ga zeker niet zelf plooien, maar de suggestie van GOLFIVTDI geef k wél door aan Den Dealer

Groeten
Rob

Eekastar 0

18 jaar

Ben inmiddels bij de VW-dealer geweest en daar zijn de deuren (en de slotvangers) nog n keer strakker gesteld. Echt geholpen heeft t niet. Ik weet inmiddels dat rijwind-lawaai n zwak punt is bij GOLFIV/BORA, maar ik wil tóch proberen er verbetering in te brengen.

Ik zoek dan ook iemand, n (ervarings-)specialist die mij daarbij wil helpen of dat voor mij (tegen vergoeding) wil doen.

Zowel de voorportieren als de achterdeuren maken teveel lawaai naar mijn idee.
Vóór ter hoogte van de buitenspiegels en áchter vooral onderlangs.
Wat kan hier noch aan gedaan worden?

Groeten
Rob

Eekastar 0

17 jaar

Nieuwe rubbers monteren?

En zo'n deur "plooien", da's niet zo erg als dat het klinkt, hoor!
't Gaat niet om centimeters......!!!!

Santa 0

17 jaar

Kan zelf ook niets anders bedenken als rubbers vervangen, maar volgens de dealer zijn ze in goede staat.
De deuren zijn reeds 'geplooid'. Voor zover ik kon nagaan gebeurt dat voornamelijk aan het bovenste deel v/d deur.
Hoe trek/buig je de onderkant iets naar binnen?

Groeten
Rob

Eekastar 0

17 jaar

De onderkant ff bijplooien zal niet makkelijk gaan.
Ik ga dan eerder denken aan het ietwat verschuiven van de deurscharnieren op de deurstijlen.

Santa 0

17 jaar

[quote=Santa]Ik ga dan eerder denken aan het ietwat verschuiven van de deurscharnieren op de deurstijlen.[/quote]
Hmm, meer n klusje voor de specialist lijkt me.
Ga maar ns n carrosseriebedrijf kontakten.

Groeten
Rob

Eekastar 0

17 jaar

Is op zich ook wel goed zelf te doen, hoor.
Er alleen even goed opletten dat je niet BEIDE (bovenste en onderste) scharnieren van 1 portier TEGELIJKERTIJD los draait........

Santa 0

17 jaar

Waarom ook niet, kan als t niet lukt nog altijd mn geld naar n bedrijf brengen ;D
Zal vandeweek ns n voorzichtige poging op de achterdeuren loslaten.

Neem aan dat je (één voor één) wel altijd BEIDE scharnieren moet stellen?

Groeten
Rob

Eekastar 0

17 jaar

Ja, dat klopt. En ook altijd met kleine stukjes tegelijk anders wordt de spanning op de scharnieren te groot.
Bijvoorbeeld beginnen met het onderste scharnier te lossen, klein stukje in de gewenste richting te duwen en weer vastzetten. Vervolgens het bovenste scharnier even "lossen" om de onstane spanning van dit scharnier eraf te halen.
Houd er wel rekening mee dat je de slotvanger dus ook wat moet mee verplaatsen.
Immers, wanneer het portier van positie verandert maar de slotvanger op de oude positie blijft zitten, dwingt deze het portier weer terug in de oude positie wanneer het portier gesloten wordt en komt ALLES onder spanning te staan.

Santa 0

17 jaar

OK.
Hoe weet ik dat de deur NIET meer onder spanning staat? Bij de scharnieren voel en/of hoor je dat snel genoeg, maar waar let ik op bij t afstellen v/d slotvanger?

Eekastar 0

17 jaar

Dit kun je vrij gemakkelijk VOELEN en HOREN.
Duw de deur zachtjes dicht en houd daarbij de deurgreep in de stand OPEN.
Duw de deur zachtjes dicht en wanneer de slotvanger te hoog of te laag zit, zul je dit kunnen horen en voelen. De deur wordt dan gedwongen een beetje omhoog danwel omlaag te gaan. Je hoort dan vaak de boel ook wel wat overelkaar schuiven.
Vaak is het ook nog wel te zien dat het portier op het laatst iets omhoog of omlaag gaat. Als referentie kun je bijvoorbeeld een stuk plakband of tape op de deur-spatbord plakken en in de naad ff doorsnijden. Verschil in hoogte zie je dan helemaal duidelijk.
Houd er wel rekening mee dat dit klusje gewoon tijd kost en dus veel geduld vraagt. Steeds bijstellen met kleine beetjes per keer anders BLIJF je bijstellen van het ene uiterste in het andere......

Santa 0

17 jaar

Mochten de scharnieren op de stijlen niet voldoende beweging geven, kun je evt. ook nog de bouten van de scharnieren op het portier gebruiken.
Maar nogmaals: niet alles tegelijk want dan BLIJF je bezig!
En markeer ff de huidige situatie VOORDAT je begint..!!

Santa 0

17 jaar

Deuren zijn nu alle 4 goed gepositioneerd: naden rondom gelijk en evenwijdig, dus deze uitgangssituatie vastleggen met tape vind ik n heel handige tip! Het is ook niet mn bedoeling om de deuren in hoogte te verstellen hoewel ik er wel rekening mee hou dat dat bij t uitproberen onbedoeld zou kunnen gebeuren.

Als ik wil dat de onderkant van de achterportieren strakker aansluit moet ik de deuren in feite iets met de onderkant kantelen, met behoud van de huidige aansluiting a/d bovenkant.

Ben t helemaal eens met je stap-voor-stap aanpak: heb helaas geen garage tot mn beschikking dus t wachten is op n met mn agenda gelijkvallende droge dag.

groeten
Rob

Eekastar 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.