323 bezoekers online

Volkswagen Golf III : slecht schakelen golf 3 tdi

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9tdi AFN 81kw

Deze golf schakelt moeilijk in alle versnellingen, vooral bij inschakelen R versnelling een flinke klap te voelen / horen. Koppeling grijpt meteen aan bij pedaal iets op laten komen. Vorige eigenaar zou deze vernieuwd hebben, een 40-50dzkm geleden.
Olie peil in de bak is correct, geen lekkage bij de koppelingcilinders te zien. Tot voor kort nooit problemen met schakelen gehad, vrijwel plots probleem ontstaan en wordt uiteraard steeds erger. Km-stand van de auto is 240.000.
Iemand tips?
Wil het liefst nog even wachten met de bak te demonteren. Zijn de schakelkabels af te stellen?
Alvast dank

WvdW

Geplaatst door WvdW PRO , lid sinds 9 jaar geleden

13 Reacties

tedkroon, 9 jaar geleden

slechte koppeling!!

WvdW PRO, 9 jaar geleden

Hebben zo'n 40-50dzkm met de auto gereden maar pedaal voelt verder hetzelfde als in het begin. Toen greep deze ook al meteen aan bij op laten komen.
Heb begrepen over een klein lager aan de zijkant van de bak wat wel eens sneuvelt??

WvdW PRO, 9 jaar geleden

Zal eens proberen of ik als de hulpcilinder uit de bak is dan lekkage kan zien. Versleten platen heb ik twijfels bij.
Wil de hulpcilinder eigenlijk vernieuwen, kosten rond de 35euro. De meest gangbare diamter is 23mm merk ik, of is dit eenvoudig op te meten.

Vandaag de cilinder besteld, zal nog wel een aantal dagen duren ivm dat deze uit het buitenland komt.
Laat jullie op de hoogte.

WvdW PRO, 9 jaar geleden

Koppelingscilinder was inmiddels gebroken waardoor de auto vrijwel niet meer schakelt. Na deze vernieuwd te hebben is het probleem echter nog steeds aanwezig. Nu de vraag of de bak gedemonteerd mag worden of de auto zo wordt verkocht.

franky78 PRO, 9 jaar geleden

indien een 2 massa vliegwiel dan zit daar het probleem

wegrijden in de een schokken net alsof er een motorsteun los ligt ga er dan maar vanuit dat het 2massa vliegwiel kapot is

WvdW PRO, 9 jaar geleden

Het massa vliegwiel zou je ook moeten merken als de auto stationair draait en de deur open aan een trillende deur, dit is niet het geval.
De auto staat middels te koop, evt tegen meerprijs wordt een koppeling vernieuwd.
Zonder draaiende motor neemt deze alle versnellingen als een zonnetje, start je de motor is het afgelopen.

WvdW PRO, 9 jaar geleden

Heb de koppeling uitgebouwd, niks aan te zien. Voldoende voering op de platen en de drukgroep ziet er goed uit. Om dit extra te laten controleren heb ik deze weggebracht naar een specialist die deze heeft getest op werking en druk en is ok.
Advies van hun was de cilinder bij het pedaal vernieuwen, maar zie hier geen lekkage op.
Iemand nog tips?

Punt PRO, 9 jaar geleden

Die lekkage zie je vaak ook niet omdat op die zuiger 2 afdichtingen zitten . De 2e vangt geen druk op en houdt daarom vaak de vloeistof wel binnenboord. Groeten.

WvdW PRO, 9 jaar geleden

De hoofdkoppelingcilinder gedemonteerd, op het oog niks aan te zien. Nieuwe afdichtingen geplaatst en systeem goed ontlucht, koppeling blijft slippen nu. Auto schakelt wel weer perfect.
Nog proberen de koppeling warm te rijden en proberen te reinigen door opening in de bak. Mogelijk niet genoeg gereinigd alvorens terug monteren.
Waarschijnlijk toch de koppeling kapot, ondanks deze goed bevonden was door specialist.

tedkroon, 9 jaar geleden

diafragmaveer is verslapt!!

Jan227 PRO, 9 jaar geleden

Hallo, lijkt me niet dat het probleem in de koppeling zelf zit, eerst kwam deze niet goed vrij en na revisie van de commando cilinder slipt hij, dus mogelijk komt nu het compensatie gaatje niet goed vrij in de cilinder. Mijn advies is om deze toch te vervangen (evt tesamen met de nemer cilinder op de bak) en het systeem voor montage geheel door te spoelen met schone remvloeistof. Groet Jan227

WvdW PRO, 9 jaar geleden

Het ontluchten van de koppeling duurde, weliswaar met de hand het pedaal pompen, 30minuten! Er bleef lucht uit komen. Naderhand op het werk, gezien dit allemaal buiten werktijd gebeurt, met een drukvat het systeem extra ontlucht maar dit was prima. Zou het lang ontluchten een oorzaak kunnen zijn van een slechte hoofdkoppelingsciilinder? De werkcilinder op de bak was het eerste deel wat ik vernieuwd heb, dus die is ok.
Voordat de auto slecht begon te schakelen pakte de koppeling altijd meteen bij het pedaal op laten komen, nu grijpt die pas helemaal boven aan. Ook zoiets.
De drukgroep is niet verslapt, voorschrift waarde is tussen 300-400, deze had 350 dus is prima. Is gecontroleerd bij de specialist op een test bank.
Advies van jullie dus om de hoofdcilinder toch te vernieuwen? Bij demontage van de bedieningsas geen afwijkingen geconstateerd.

WvdW PRO, 9 jaar geleden

Auto is verkocht met dit gebrek, bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.