Volkswagen 4 , 81 kw ahf: slecht starten

Bouwjaar: 1999

beste heren ,

na veel omzwervingen heb ik het dan toch gevonden.

mijn golf 4 start s'morgens slecht. slecht aanslaan en veeel blauwe rook.

vervangen : startmotor,gloeiinrichting, uitlaten lezen( geen fout meldingen), temp.sensor.,accu.

wat blijkt : als de auto wordt afgezet loopt de diesel terug het filter in.

dus met starten moet de motor eerst 3 a 4 keer rond wil hij diesel krijgen.

ik wilde dit toch even met jullie delen en de mensen bedanken die met mijn mee hebben gedacht.

mark

mark7300

Geplaatst door mark7300 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

In ieder geval bedankt voor je response,maar hoe is dat dan opgelost.Vind het wel een raar iets namelijk.

Alvast bedankt,

Groeten Alexander

mark7300 (0), 20 jaar geleden

het is nog niet opgelost.

dinsdag gaat de wagen naar de garage.

afgelopen zaterdag hebben we dit gezien.
de aanvoer van de diesel van het filter naar de pomp is een doorzichtige plastic leiding.
met het starten zie je eerst lucht, dan diesel met luchtbellen en dan pas diesel de pomp in gaan.
als je de motor afzet zie je de leiding vollopen met lucht vanaf de pomp.

er schijnt iets van een terugloopklep in te zitten ??

ook kan er nog een lek in de leidingen zitten.

hoe dan ook , dat is het probleem.

als de wagen dus een lange tijd stil heeft gestaan( s'nachts) , start deze dus eerst op lucht .

dan krijg je van die rare luchten uit je uitlaat, en doet dus ook de startmotor een beetje moeilijk.

ik laat zeker iets weten na dinsdag.

mark

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Nauw...ik ben bang dit niet je oorzaker is van je startprobleem.Als je motor uitzet vloeit er inderdaad iets van vloeistof terug naar het filter,maar dit is normaal.

Zelf zou ik de inspuitijdstip controleren of deze correct staat,hier zal ik het eerder in zoeken.

Ben benieuwd of ze kunnen oplossen voor je,we lezen hier wel.

groeten Alexander

mark7300 (0), 20 jaar geleden

beste alexander,

de auto heeft aan de computer gehangen en heeft geen foutmeldingen.

ook staat de pomptiming goed. deze staat op 51, midden in de tolerantie.
ik laat deze wel vroeger zetten, naar +/- 65 zoals ik begrepen heb. dit zou beter zijn.

je kon wel duidelijk zien dat op het moment dat er gestart werd,hij eerst een deel lucht pakt( dus niet aanslaat) en op het moment dat hij diesel krijgt meteen aanslaat.

ik neem aan dat er in zo'n leiding geen lucht mag zitten.

maar ja, ik laat het wel weten.
ik hoop in ieder geval dat het dat is, ben ik ook meteen van mijn hoofdpijn af.

mark


alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Dat ie geen foutmelding geeft verbaasd me niks.Geeft niet zo vaak wat aan.

Pomptimming hebben ze dus wel gecontroleerd zoals ik las.Als de motor op bedrijfstemp. was en ze hebben hem inderdaad in basisafstelling gezet dan klopt de waarde van 51 wel.

Ben dus nu wel erg benieuwd naar wat de echte oorzaker is bij je auto.

groeten Alexander

mark7300 (0), 20 jaar geleden

maar ff voor de goede orde, er mag toch geen lucht in de diesel leiding zitten ????

dan krijg je wel rare toestanden.

ik heb altijd begrepen dat een diesel zeker geen lucht mag pakken, anders moet hij ontlucht worden. bv bij leeg rijden van de tank.

mark

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Bij CAV pompen(onder andere FORD) is het van belang dat het systeem geen lucht in het systeem heeft.

Bij VE pompen (onder andere auto's uit de VW groep) is dit iets minder van belang.Hij haalt namelijk ze brandstof uit de pomp zelf.Moet natuurlijk niet te veel lucht aanwezig zijn,maar als je goed naar de doorzichtige leiding kijkt tijdens stationair draaien zie ook gewoon luchtbellen voorbij komen.Dat is gewoon normaal.

Als ie in het begin toch lucht aanzuigt denk ik dat de filter aan de onderzijde een klein beetje lekt,maar dan bedoel ik ook echt een klein beetje.Hier door kan het effe duren voordat de pomp brandstof heeft aangezogen.

Zelf denk ik dat ze het hier moeten zoeken,maar het blijft toch altijd moeilijk van een afstandje.

groeten Alexander

mark7300 (0), 20 jaar geleden

dit kan dus gewoon een slecht brandstoffilter zijn.

het probleem is dat de auto slecht start, dus te lang rond moet voor dat hij aanslaat.

zoals ze hier zeggen 'ene tik en ie lupt' is bij mijn dus een tik of 4 en hij lupt.

ook als hij warm is .

we zullen eens een nieuw filter zetten en eens goed kijken wat er nu aan de hand is .

ze hadden het al over druk op de tank zetten.

we zullen zien.

alvast bedankt voor je reactie alexander.

mark

Robin10130 (0), 20 jaar geleden

Ik heb precies dezelfde motorcode en die van mij start ook pas na een aantal 'tikken'. Vooral als het koud is start hij slecht met flink wat rook uit de uitlaat.

ben zeer benieuwd naar de uitkomst!!

groeten, Robin.

dutch123 (0), 20 jaar geleden

Op het filter zit in de retourleiding een klep welke volgens mij het teruglopen moet voorkomen. Ook heb ik wel eens gehoord dat een retourleiding van b.v. een verstuiver lekt en dat dat zo de brandstof weer terug kan lopen.(er wordt lucht in de retourleiding gezogen)
Overigens het klepje op het filter wil ook wel eens lekken omdat de 2 rubber ringetjes niet goed afdichten. Ik heb ooit een heel dun plat ringetje erbij onder gedaan. Bij mij zat er destijds vaak wat diesel boven op het filter.

mark7300 (0), 20 jaar geleden

beste ,

het is helaas nog niet op gelost.

er zit geen lucht meer in de dieselleiding maar helemaal lekker starten doet hij nog niet.

ik heb het wel een beetje gehad nu en laat het maar eens ff rusten.

ik zou het zo 1.2.3. ook niet meer weten en de dealer met mij.

wel had de monteur nog een optie.
deze zei dat de motor van binnen ( met name de uitlaat) eens vervuild kom zijn en dat de auto zijn uitlaat gassen moeilijk kwijt kan.
vooral omdat er weinig met deze diesel gereden wordt( nu op 70.000 km ,auto 1999) en ik eigelijk nooit boven de 3000 toeren kom. ook staan ik dagelijks in de file en rij alleen in de stad.

dit omdat het s'morgens het moeilijkst gaat(starten). dan heeft de startmotor de meeste moeite (dikke olie).

weet er iemand misschien of de dealer ( ik had het moeten vragen) iets van cleaner aanbeveeld?

anders ga ik wel ff bellen met de stealer.

dit was het ff van mijn.

mensen met het zelfde probleem wens ik veel succes en als je uit komt laat het ff weten.

m.vr.gr. mark







mark

Hans4045 (0) PRO, 20 jaar geleden

is je accu niet slecht,als je te weinig start toerental heb slaat hij ook slecht aan,je merkt het nouwelijks,je denkt de accu is goed omdat hij zo te horen snel genoeg rond draaid.

hans

mark7300 (0), 20 jaar geleden

beste hans ,

er zit een nieuwe accu in ( +/-1 maand oud)en de startmotor is gereviseerd.

verder :
nieuwe temp sensor.
gloeiapp. door dealer gecontroleerd en goed bevonden
pomptiming gecontroleerd (staat op 51) mbv vagcom.
brandstoffilter gecontroleerd = oke,geen lucht in de leidingen
en dus nieuwe accu en startmotor.

het zou zo maar eens kunnen dat die monteur gelijk heeft : vervuiling.

mark


PBleeker (0), 20 jaar geleden

Rijd eens een flink stuur met een behoorlijke belasting (b.v een zwaardere aanhanger)zodat de motor goed op temperatuur komt (let op , niet te hoog) en goed kan "schoon branden".
En kijk dan de volgende dag nog eens.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.