Volkswagen Polo: Sleutels inleren en dan toch niet starten

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 SDI

Beste mensen,

Ik hoop via deze weg iemand te kunnen spreken,
die ooit met het zelfde probleem te maken had en
het liefst met de juiste oplossing.

Ik begin helemaal met het begin.
Mijn vw Polo uit 1997 SDI, altijd zeer betrouwbaar geweest.
Altijd in 1 keer starten en vrij pittig geweest voor een SDi motor.

Na het vervangen van de koelwaterflens op de cilinderkop startte de polo helemaal niet meer.
Wat voorheen geen probleem was. Maar volgens de anwb wegenwacht en VW dealer is het toeval
dat de auto niet meer start en dus niets te maken met de koelwaterflens.
De wegenwacht zei dat mijn polo de sleutels niet herkent en moet het worden ingeleerd bij de dealer.

Sleutels zijn ingeleerd.
Na het inleren van de sleutels is het probleem nog steeds niet opgelost.
De auto start nu wel, maar via een omleiding met mijn stadlichten aan.
De auto is nu best traag geworden, dus niet meer de pittige diesel wat het voorheen was.

Volgens dealer kan het een zeer kostbare uitzoek werk worden en kan het meer kosten dan dat de auto waard is.
Ze hebben wel gezegd, dat het ergens onder aan mijn stuur (informatiekastje/startonderbreking) "kan" liggen.

Wie kan mij hierbij helpen? Mijn dank zal erg groot zijn.

groeten Ray

Aniel123

Geplaatst door Aniel123 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Ten eerste:welke storingen staan er nu in?
De auto kan nooit trager worden als er iets mis is met de startonderbreker,dus ik denk dat je meeerdere problemen hebt.

Aniel123 (0), 14 jaar geleden

Hoi Ricky,

Voorgloeilampje blijft knipperen na het starten. (Auto wordt momenteel gestart via mijn stadlichten.)
Dat is de enige melding. Waarschijnlijk voor het niet herkennen van de sleutels. Maar ik heb gisteren avond ook soort gelijke problemen kunnen vinden op de site. Waarschijnlijk zit er corosie op een van bedradingen van de startonderbreker.

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Je moet hem eerst laten uitlezen met een testkast (bedoel dus niet de lampjes op dashbord).Dan even verder kijken.

Aniel123 (0), 14 jaar geleden

Ik hoop dat er wel wat valt uit te lezen, gezien de bouwjaar. Ik zal even verder zoeken naar een andere specialist, die het voor mij kan uitlezen. Bij de dealer is het te duur, om het te laten uitzoeken. Dat hebben ze zelf al gezegd en deze auto is et niet waard, vind ik zelf ook. Voor 1300 euro heb ik dan een andere polo voor.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Deze is zeker uit te lezen!kosten vallen reuze mee..

Beter een paar tientjes ertegenaan gooien dan blijven gissen en missen.

Voor € 1300,- weet je ook niet wat je koopt..of wat daaraan mankeert.

Heb je niet per ongeluk wat afgebroken of losgetrokken o.i.d ?

En ik ben het met je eens,als je de auto weg brengt en bv de dealer er uren naar laat zoeken,kan het best nog wel eens in de papieren lopen,maar met een beetje geluk valt het ook reuze mee..

Gr Stefan

Aniel123 (0), 14 jaar geleden

Hoi Stefan,

Je hebt gelijk. Ik zal de polo toch laten uitlezen/uitzoeken.
Ik denk toch dat er tijdens het verwisselen van de koelwaterflens iets onbewust is beschadigd.
Precies na het wisselen van dit onderdeel wilde de auto niet meer starten. Voorheen startte de polo ontzettend goed en was ook erg snel.
Kan toch eigenlijk geen toeval zijn dan?

Bedankt voor je tips!

gr. Raymond

Thijs11395 (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoe gaat die procedure van starten over de stadslichten?
Gaat de startmotor wel rond als je dit niet doet?

Je zou eens alle relais in de zekeringenkast kunnen nadrukken, misschien zit er toevallig wat los.
Zit er bij dit type niet een multistekker vooraan de motor t.h.v. de koelwaterflens? Misschien is er water in gekomen.
Check ook even of de computer droog is, die zit onder de afdekking bij de ruitenwissers (onder de voorruit).

Thijs

Aniel123 (0), 14 jaar geleden

Hoi Thijs, Hoe de procedure van starten over de stadslichten gaan kan ik niet precies uitleggen. Dat heeft Anwb gedaan.Hij heeft een rode bedrading vanaf de stadlichten getapt en weer ergens anders op geklemt. Ja ja ik weet dat het niet duidelijk is.

Ik heb alle relais vandaag nagedrukt zit niets los.Ik heb de Relais 109 eruit gehaald en opgehaald om te kijken of er geen soldering los zat. Ik zag hierin niet eens een solderplaat. (grijs relais 109) De multistekker is droog. Morgen kijk ik ook even of de computer droog is, dit was ik wel vergeten. Ik zal morgen een nieuwe relais 109 kopen en kijken of dit werkt.
Bedankt voor je reactie.
Zodra ik meer weet laat ik wel weten.

Aniel123 (0), 14 jaar geleden

Helaas, fout nog steeds niet gevonden. Gisteren naar een auto-electro specialist geweest, de auto zal een grote electrische operatie moeten ondergaan. Deze gein zal mij ongeveer 350 euro kosten. De kans dat het probleem is opgelost, is 90 procent.
Ik ben nu aan het twijfelen om te laten repareren of de auto wegdoen. Andere optie is toch bij de dealer laten uitzoeken en repareren. De kans is alleen erg groot, dat deze uitzoekerij mij meer kost dan de auto waard. Kent toevallig iemand een ander diesel/electronisch specialist?

Aniel123 (0), 14 jaar geleden

Vandaag naar de dealer geweest. Het kan mij tussen de 600 en 700 euro kosten.
Dus waarschijnlijk blijf ik zo doorrijden totdat de polo het helemaal mee begeeft.

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Aniel123]Vandaag naar de dealer geweest. Het kan mij tussen de 600 en 700 euro kosten.
Dus waarschijnlijk blijf ik zo doorrijden totdat de polo het helemaal mee begeeft.[/quote]
Ze weten al de prijs,maar weten ze dan ook waar het aan ligt?

Aniel123 (0), 14 jaar geleden

Waar het aan ligt moeten ze dan nog gaan uitzoeken. Het is een inschatting van de kosten.
Ik heb nog geprobeerd een prijs afspraak te maken, maar dat willen ze niet.
Zoals je dan vermoed, wil ik niet dat ze mij bellen en vertellen, dat het een bedrag wordt, dat meer dan mijn auto waard is.
Ik blijf verlopig maar zo even rijden, totdat ik de juiste oplossing heb.

Aniel123 (0), 14 jaar geleden

Vandaag de polo laten uitlezen. Code N209 stopklep brandstoftoevoer, kortsluiting sporadisch. De garage was geen VW dealer, maar wel speciale VW computer om uit te lezen. Na het uitlezen zei de monteur, dat ze toch nog de fout moet op sporen. Tot nu toe kan niemand mij een indicatieprijs opgeven. Word er gek van. Ik wil n.l. de polo of laten repareren voor minder dan 250 euro of weg doen als het meer is. Komt iemand deze code bekend voor?

Aniel123 (0), 14 jaar geleden

Vandaag de polo laten uitlezen. Code N209 stopklep brandstoftoevoer, kortsluiting sporadisch. De garage was geen VW dealer, maar wel speciale VW computer om uit te lezen. Na het uitlezen zei de monteur, dat ze toch nog de fout moet op sporen. Tot nu toe kan niemand mij een indicatieprijs opgeven. Word er gek van. Ik wil n.l. de polo of laten repareren voor minder dan 250 euro of weg doen als het meer is. Komt iemand deze code bekend voor?

Aniel123 (0), 14 jaar geleden

Beste Mensen,

Ik jullie allemaal bedanken voor het meedenken.
Het probleem is gisteren opgelost door de dealer.
Mankement: Er zat geen spanning op de stopklep.
Tijdens het verwisselen van de koelwaterflens is de bedrading, die naar de stopklep loop via een vierkante stekker, geraakt.
Hierdoor is de pin losgeraakt en maakte geen contact meer.
Het verveelde is, dat je dit niet zo kan zien omdat de bedrading achter een groot rond dik kabelboom zit.
Probleem was binnen 1,5 uur door gemeten en opgelost.
Auto is weer heel snel en ik weer heel blij.

Bedankt voor de reactie's

groeten Raymond

Thijs11395 (0) PRO, 14 jaar geleden

Tja, achteraf is alles logisch ;-)
Fijn dat het opgelost is! Weer een problemcar minder!

Thijs

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.