Hallo mensen,
Het begon in eerste instantie als het incidentele weg vallen van de snelheidsmeting, na een week of twee is de snelheidsaanduiding, en de opbouw van kilometers op de teller compleet weggevallen. Dit is nu al een tijdje het geval, en om mijn snelheid in de gaten te houden rijd ik met de rest van het verkeer mee, weet ik ondertussen hoeveel toeren (in combinatie met versnelling) welke snelheid geeft en hegb ik een tomtom in de auto met snelheids aanduiding.
Dit hoort natuurlijk niet en ik wil het graag repareren, maar mijn eigen reparatie kunde houdt helaas op bij het vervangen van het wormwiel op de versnellingsbak, het vervangen van de tellerplaat (al 2x) en het vervangen van de beschadigde draden welke vanuit het wormwiel de draadboom in gaan. Dit laatste heb ik gedaan door het slechte deel er tussen uit te knippen, en met knijphulzen een nieuw stuk er tussen te zetten.
De garage weet momenteel ook geen oplossing meer, en ik wil ze geen uren arbeid gaan betalen als niet zeker is dat er ook wat resultaat is. Ze zeggen de draden doorgemeten te hebben, en dat deze goed zijn. Ook hebben ze het wormwiel getest terwijl deze in de bak vast zat, deze gaf signaal.
Zelf heb ik het wormwiel uit de bak gehaald, in een accubormachine geklemd en met het contact aan het wormwiel laten spinnen. Geen uitslag op de tellerplaat, dus volgens mij inderdaad een probleem in de bedrading.
MIjn vraag aan jullie is nu dus ook hoe nu verder? ik heb een schema gevonden met de aansluitpunten van deze draden op het stekkerblok bij de chauffeur (links onder, bij de zekeringen). Daarvandaan loopt alles ook weer via via waarna ze als een bundel witte draden (lekker handig) de tellerplaat in gaan. De garage denkt dat ik de gehele draadboom zou moeten kunnen by-passen, en 3 draden rechtstreeks van wormwiel naar tellerplaat zou moeten kunnen trekken. Kan dit? heeft dit effect?
Ik weet dus niet of het wormwiel bijvoorbeeld z'n voeding en massa ook via de tellerplaat krijgt, dit lijkt mij niet...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo, wordt bij deze auto boven op het wormwiel de eigenlijke impuls gever geschroefd ? Zo ja, kijk of het stiftje dat in het wormwiel valt niet versleten is en dus stil blijft staan.
Anders snelheids signaal controleren bij instr. paneel mbv scoop; als je geen scoop tot je beschikking hebt zou je het evt kunnen proberen met een 12 v led testlampje; als je op de pulsdraad meet zou je volgens mij bij lage rij snelheid een knipperend led lampje moeten zien. (Ben er niet 100 % zeker van of dit zal werken,maar volgens mij wel)
Groet Jan227
Ik dacht dat oudere bouwjaren Golf-Vento nog een mechanische teller hadden en vanaf enig moment een elektronische. In onze 95'er zit al het nieuwere systeem: in de zekeringenkast een knooppunt (TV5 uit mijn hoofd) waar alle blauwwitte draden bij elkaar komen, voor teller, radio (GALA), cruise control, etc.
Misschien heb jij nog het oude systeem en is het schema dus niet voor jouw auto.
Succes, Thijs
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Vento of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar