Nadat m'n inspuitpomp gerepareerd was, viel me op dat de lip aan de spanrol niet goed in het gat zat.Bij het dieselservice bedrijf waar ze de pomp gerepareerd hebben, hebben ze geprobeerd het te verhelpen, maar bij het spannen van de riem loopt de lip weer uit het gat. Naar hun idee is er iets mis met de spanrol: de lip is te kort en past daardoor niet goed. Ze hebben bij de reparatie van de pomp de rol er niet afgehad, alleen de riem ontspannen. Hierbij zou de lip niet uit het gat mogen raken zeggen ze.
De spanrol zit er net 9000km op omdat de distributieriem vervangen is door de VW dealer. Ik ben naar de VW dealer gegaan en die zeggen dat de juiste spanrol in de auto is gekomen: volgens de rekening 038 109 243 N. Volgens Etka moet dit 038 109 243 N of G zijn. Ik weet niet of er een verschil is tussen een N en een G versie. Kent iemand het verschil?
Het volledige motortypenummer is AHF 100 566.
Toen de riem vervangen is, heb ik niet gecontroleerd of de lip op de plek zat. Dus dit kan goed gezeten hebben na de nieuwe riem, maar kan toen ook al niet goed geweest zijn.
Verder: kent iemand het probleem dat de lip van deze spanrol niet goed in het gat valt?
En als laatste: moet ik me nu zorgen maken over de distributieriem? Hij lijkt verder goed gespannen, maar omdat de lip niet helemaal op de plek zit, is de spanning vast een beetje anders dan normaal. Kan de spanning van de spanrol nu verlopen of blijft deze op de huidige spanning staan omdat de moer de boel op de plek houdt?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je hem goed hebt vast gedraaid kan het niet verlopen, maar je moet er wel voor zorgen dat je de spanrol vastzet als de lip op de juiste plaats zit, kerf en verhoging van spanrol moet tegenover elkaar staan.
Is de lip niet verbogen omdat hij los is geweest en misschien met de lip ertussen is vastgedraaid???????
20 jaar
Volgens VW dealer is de G type rol vervangen door het N type. De rollen zouden gelijk moeten zijn. Op de internet site www.masterbase.nl hebben ze wel een heel ander artikelnummer. Dat snap ik dan weer niet.
Omdat de kerf en de verhoging op de juiste plek zitten en de lip slechts een paar milimeter verdraaid is, laat ik het maar zo. De veer in de rol houdt de riem op spanning. Deze zal, denk ik, niet loslopen als hij goed vastgedraaid zit.
De lip lijkt niet verbogen.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar