Volkswagen Golf IV: Startblokkering na platte batterij.

Bouwjaar: 2000

Beste mensen,

even mijn probleem schetsen:

Vorige maand heeft mijn vrouw de lichten van onze Golf 4 laten aanstaan,de dag nadien dus platte batterij..

Ik heb hem dan met een booster terug opgestart waarna ik er enkele dagen perfect mee heb kunnen rijden, tot ik hem na een daguitstap opeens niet meer opgestart kreeg.

VAB gebeld om hem weg te laten slepen, die wisten mij te vertellen dat de sleutels opnieuw moesten worden gehercodeerd via een officiële dealer.
Beide sleutels zijn getest geweest, zonder resultaat..

Via de computer van de VAB waren er 2 foutcodes: -startblokkering en nog iets van dashboard..

De garage waar ik hem heb laten slepen heeft ook een analyse gedaan en die zegt dat het instrumentenpaneel vervangen dient te worden. (kosten tot +/- 700 Euro)


Ik heb dan het analyserapport opgevraagd maar dat wou hij niet geven, hij was ook niet 100% zeker dat dat het probleem was en was ook niet happig om het instrumentenpaneel te vervangen.


Ik heb dan maar zelf een analyse met VAG-COM kabels uitgevoerd en krijg het volgende resultaat :

Address 01: Engine
Controller: 038 906 012 M
Component: 1,9l R4 EDC 0000SG 2813
Coding: 00002
Shop #: WSC 31414
2 Faults Found:
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
P1570 - 35-10 - - - Intermittent
18062 - Please check DTC Memory of Instrument Cluster
P1654 - 35-10 - - - Intermittent


De laatste week krijg hem volledig niet meer gestart, de weken ervoor startte ie soms nog, vermoedelijk als ie in de zon stond ..

Ik heb al vanalles geprobeerd:

-alle zekeringen getest
-minkant kabel van batterij gekoppeld (foutcodes worden dan gewist van ECU?)
-en andere tips die ik op het internet vond..

Iemand nog enig idee wat het zou kunnen zijn?

Golf4Belg

Geplaatst door Golf4Belg (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

de Dokter (0), 11 jaar geleden

heb je de accu klemmen ook minimaal 15 seconden tegen elkaar aan gehouden?

Golf4Belg (0), 11 jaar geleden

Beste,

dat had ik ook gelezen maar kan dit geen kwaad?

Ik zal dit morgen eens proberen..

kaleido 1 (1385) PRO, 11 jaar geleden

Wel los gekoppeld van de accu natuurlijk !

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

Kom onderweg regelmatig vreemde storingen tegen als de auto is opgestart met een puut lege batterij... Gun de accu eerst even wat tijd om stroom op te nemen. Onze dienstauto's kunnen onder de 8volt nieteens een starthulp geven,dat is niks voor niks...

Golf4Belg (0), 11 jaar geleden

Ik heb de beide kabels losgemaakt van de batterij.

De kabels krijg ik echter niet tegen elkaar wegens te kort..

Is het de bedoeling dat ik de kabels dan tegen elkaar plaats met een extra kabel?

de Dokter (0), 11 jaar geleden

het is de bedoeling dat de kabels contact met elkaar maken, dat kan bijvoorbeeld met een startkabel of een stuk gereedschap.

Golf4Belg (0), 11 jaar geleden

Nu wil ik vandaag die beide kabels met elkaar verbinden, start ie toch wel nie zeker?

Na 2 weken stilstaan startte ie dus terug...

Ik heb de kabels niet hoeven met elkaar te verbinden...

Ik vrees dat hierbij het probleem echter wel niet is opgelost...

Vandaag heeft het hier veel geregend en is het dus vochtig in de wagen waardoor het probleem zich niet voordoet??

Hoe kan ik zoiets terugvinden en/of het probleem voorkomen?


alvast bedankt voor de respons..

Hans4040 (290) PRO, 11 jaar geleden

[quote=de Dokter]het is de bedoeling dat de kabels contact met elkaar maken, dat kan bijvoorbeeld met een startkabel of een stuk gereedschap.[/quote]
Je kan ook de pluskabel los van de accu tegen massa aanhouden...komt op hetzelfde neer.
De bedoeling hiervan is het laten leeglopen van diverse condensatoren, oftewel een harde reset.

Golf4Belg (0), 11 jaar geleden

Ik lees ook op verschillende forums dan relais 109 ook een veel voorkomend probleem is. (vooral de zwarte versie).

Ik dacht dat ik wel al de grijze versie had, ik meen deze gezien te hebben..

Geeft deze grijze relais 109 soms ook problemen, en hoe kan ik deze testen?

Enco (0), 11 jaar geleden

@ Golf4Belg,

U zei:

"Vorige maand heeft mijn vrouw de lichten van onze Golf 4 laten aanstaan,de dag nadien dus platte batterij..".

en:

"De laatste week krijg hem volledig niet meer gestart, de weken ervoor startte ie soms nog, vermoedelijk als ie in de zon stond..".

Hoe oud is de autoaccu... Een autoaccu gaat gemiddeld 5 jaar mee, maar dit is wel sterk afhankelijk van het gebruik.

Autoaccu's die helemaal ontladen worden kunnen onherstelbaar beschadigd raken en/of niet goed meer werken, waardoor je (ontlaad/oplaad) storingen krijgt.

Als door verwarming van de zon de accu meer (start)vermogen heeft is er wat aan de hand met de accu; onvoldoende geladen en/of defect.

Laden met een acculader of opladen tijdens b.v. 1 uur rustig rijden; het liefst zonder andere grote energiegebruikers zoals verlichting of achterruitverwarming.

Golf4Belg (0), 11 jaar geleden

Beste,

voorlopig geen problemen meer.

Ik heb nog een diagnose uitgevoerd en kreeg volgende melding:

Address 17: Instruments
Controller: 1J0 920 805 E
Component: KOMBI+WEGFAHRS. BOO V04
Coding: 01112
Shop #: WSC 00000
Ident.-Nr. WEGFAHRS.:VWZ6Z0Y2151840
1 Fault Found:
01039 - Coolant Temperature Sensor (G2)
30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent

Dit wijst dan toch weer naar koelwater Temperatuursensor...

Ik heb alle foutcodes ondertussen kunnen wissen, en voorlopig start ie nog steeds..

Ik vrees alleen een beetje voor langere afstanden, dan gaf ie meestal problemen.

Misschien dan toch niet wachten tot de volgende fout zich voordoet en die sensor vervangen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.