auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Transporter: Startprobleem VW Transporter T4

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5l 88PK

Hallo,

Sinds Augustus heb ik een probleem met het starten van m'n Transporter.
Bij het starten hoorde ik soms enkel een klik. Na een aantal pogingen startte hij wel weer. Met momenten lijkt hij wel even te willen waarbij je een soort "glock" hoort en verder niks.
Ik heb toen de contacten van de batterij en de dikke draad van de startmotor losgekoppeld, wat afgeschuurd en het probleem was 2 maanden lang voorbij.
Nu heeft hij het weer maar erger dan tevoren. Ik heb de contacten weer losgemaakt, terug wat afgeschuurd en ingespoten met contactspray maar zonder resultaat. Soms 10 - 15x proberen alvorens hij start.
Ik heb de batterij en verbindingen zo goed mogelijk opgemeten maar heb geen idee of de waarden in orde zijn.
Hier de gemeten waarden:

Batterij bij stilstaande motor : 12.6V
Contact op startmotor bij stilstaande motor (gemeten op de as waar de het oog op bevestigd wordt) 12.6V

Batterij bij startpoging: 11.4V
Contactdraad welke op startmotor zit (klem losgekoppeld en in de klem gemeten) bij startpoging 11.7V
Contactdraad op startmotor met klem erop en gemeten op het mannelijke deel gemeten bij startpoging 9.6V (te weinig?? slecht contact??)

Draaiende motor: Batterij 14.46V

Heb ook geprobeerd de - pool van de batterij te verbinden met de motor met een aardingskabel om te zien of het misschien aan de massa ligt maar ook zonder resultaat.

Zijn de gemeten waarden goed? En zijn er eventueel nog dingen die ik kan testen om te zien wat het probleem juist is?
Bij de startpoging hoor je wel een stevige klik van de startmotor en als de motor gedraaid heeft hoor je ook een stevige klik bij het stilleggen.

Als ik de 2 contacten op de startmotor met elkaar vebind doet de startmotor het wel.

Gr. Steven

Geplaatst door

StevenDC (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb zonet nog de pluspool van de batterij rechtstreeks verbonden met het contactje op de startmotor (contactje dat normaal in verbinding staat met het sleutelcontact) en ook dan krijg ik enkel een klik. Rechtstreekse verbinding met 12.6V helpt dus ook niet waardoor ik nu denk dat het niet aan een slecht contact ligt naar de startmotor toe.
Als het een slecht contact is IN de startmotor, is dat dan zelf te repareren of best gewoon een nieuwe starter steken?

StevenDC 0

9 jaar

Zou het ondanks dit alles ook nog aan de massa kunnen liggen?? Of is dit uit te sluiten met voorgaande testen?

StevenDC 0

9 jaar

De twee grote contacten op de startmotor met elkaar verbinden geeft wel een draaiende motor maar het tandwiel komt niet in verbinding met het vliegwiel.!

Demonteer de startmotor en laat deze onder belasting testen . Dan kun je zien of vervangen noodzakelijk is.

Zo'n startmotor heeft het eeuwige leven niet . Het is echter niet zo dat je als monteur wekelijks een startmotor moet de- en monteren bij een T4.

Een revisie of een nieuwe kopen doe je als je het zeker weet .

De meetwaardes lijken goed.

Succes.

Punt 65
badge

9 jaar

Als je er zeker van bent dat de dikke plus kabel die rechtstreeks tussen startmotor en accu loopt goed is en de startmotor daarnaast bekrachtigd wordt door de stuurstroom bij het starten, dan blijven er eigenlijk twee oorzaken over.

1. De accu is slecht, waardoor de spanning teveel zakt bij het inschakelen van de startmotor.
2. De startmotor is defect, bijvoorbeeld verbrande contacten in het relais.

De accu zou je kunnen uitsluiten door een andere accu te proberen of door de auto te starten d.m.v. startkabels en een andere auto. Als de startmotor defect is, zou ik kiezen voor een revisie exemplaar. Als het relais bijvoorbeeld de oorzaak is, zullen ook lagers en koolborstels vaak hun beste tijd gehad hebben. Betrouwbaarheid is ook wat waard.

Brum1467 0

9 jaar

De wagen is dagelijks in gebruik waardoor de startmotor eronder uithalen om te laten testen een vrij moeilijke zaak is. Ik hoop dus zo veel mogelijk uitsluitsel te verkrijgen zonder te moeten demonteren. Indien echt nodig moet hij eronder uit maar eerst even proberen de rest uit te sluiten.

Eerst al eens proberen te starten met startkabels.
Zou de massa er toch nog mee te maken kunnen hebben? Ik lees veel over problemen met die kabel maar weet niet hoe ik deze zou kunnen uitmeten of testen...

Alvast bedankt!

Gr. Steven

StevenDC 0

9 jaar

Massa overbruggen met een zo dik mogelijke startkabel rechtstreeks van minpool accu naar een goed KAAL deel van de motor . -----------------

Dit kan je ook doen met de plus verbinding .

Groet.

Punt 65
badge

9 jaar

Starten met startkabels en
Starten met startkabel op - pool en op kaal deel van de motor bieden geen oplossing.

Dan denk ik dat ik zowat alles geprobeerd heb he?

StevenDC 0

9 jaar

Als een goede 2 e accu geen succes geeft is de startmotor zelf de oorzaak .!!

Prettig weekend.

Punt 65
badge

9 jaar

Oké zal dan maar een startmotor zoeken.
Bedankt voor jullie hulp!

Gr. Steven

StevenDC 0

9 jaar

Startmotor vervangen. Origineel zat er één met 11 tanden in, nieuwe is met 10 tanden (informatief voor zij die twijfelen of het wel kan). Transporter start weer als een nieuwe!

Bedankt voor jullie hulp!

Mvg,

Steven

StevenDC 0

9 jaar

Het aantal tanden is juist waarop gelet moet worden!

Te veel tanden , dan loopt de zaak vast maar 1 tand minder dan wordt de diameter van het tandwiel ook kleiner .

Je zal iets meer geluid horen , maar of er meer slijtage is zal de tijd leren.

Groet.

Punt 65
badge

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.