Hallo,
Bij een Transporter T4 met een 2.5TDI AXG 111kW/151pk motor hebben wij een compleet nieuwe cilinderkop met nokkenas geplaatst. De oude cilinderkop vertoonde scheuren en de koppakking van de 3e cilinder was doorgeslagen. Probleem is echter het afstellen van de dieselpomp. De timing danst op en neer, er zit ongeveer 0,15mm in. De timinglijn danst vanaf de middenlijn (blauwe lijn), tot boven de bovenste lijn (groene lijn).
Vervangen zijn:
- cilinderkop
- waterpomp
- distributieriem
- turbo (ook vreemd, het compressorwiel was aan de kant van de luchtfilter aan de buitenzijde beschadigd, dit terwijl de carterventilatie in orde was)
- gloeistiften
- nokkenasriemwiel
Bij iemand anders is 25dkm geleden het vliegwiel en koppeling vernieuwd.
Van te voren liep de bus niet slecht, maar rookte bij de koude start wit. Nu loopt de bus echter een stuk rauwer en ik krijg het dansen (op en neer gaan van de dynamische pomptiming) niet opgelost. Ook heb ik de computer op fouten uitgelezen maar die staan er niet in. Ik heb gewerkt met VCDS (VAG com).
Het vreemde wil dat dit van te voren niet geweest moet zijn omdat de bus toen veel beter liep. We hebben al vaker de distributie van dit soort bussen gedaan maar nog nooit dit probleem meegemaakt.
Ik begin erg te twijfelen aan de sensor van de 5e verstuiver, maar we krijgen hier geen foutmelding op. Verstuivers zijn overigens getest maar in orde bevonden. Kilometerstand van de bus is ongeveer 375dkm. Verder hebben we de trillingsdemper bekeken onder het draaien maar hier is ook niets aan op te merken. EGR is afgedopt, maar dit was al van te voren gedaan toen de bus goed liep dus hier kan ook niets fout zijn gegaan.
We zijn ten einde raad, iemand nog tips??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wouter; heb je gezien hoeveel de riemspanners bewegen tijdens het draaien van de motor.?
Het wiel met het conische gat daar is niets aan te doen ,maar het wiel aan de pompkant wel .
Daar zit altijd wat speling op . Ik zou proberen deze op de strakste stand van de riem even te lossen en weer vast te zetten met 100 nm.
Variatie in de timing is er altijd maar zo breed als het tolerantieveld is lijkt mij ook niet goed.
Succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar