Volkswagen Golf IV: Stationair toerental vaak veel te laag en valt vaak dan uit.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16V {AHW}

Hallo,
Mijn zoon heeft sinds een week een Volkswagen golf 4 1.4 16V.
Net zijn rijbewijs , trots op zijn eerste auto , wat hem al zijn spaargeld heeft gekost.
De eerste dagen geen problemen , starten en lopen en stationair mooi constant 900 toeren
Het probleem is nu dat het stationaire toerental niet constant meer is en vaak weg valt en dan valt ook vaak de motor uit.
Ook als hij rijd en laat in de bocht het gas los dan valt hij ook uit en heeft dan ook geen stuurbekrachtiging meer {gevaarlijk dus}
Start hij de auto , en hij loopt wel stationair goed dan doe hij geheel niets en dan zomaar valt het toerental naar beneden en valt op den duur toch uit.
Ook komt er bij de rembekrachtiger een slang vandaan waar vacuum op staat , in deze slang zit ook een soort klepje {wit} en hieraan zit een klein pijpje
met een gaatje van 2 mm, Hier hoort volgens een kennis van mij een dopje op te zitten, maar als ik deze tijdens het stationair lopen met de vinger afdicht
dan valt hij direct uit.{dit was de eerste dag al zo , als ik het gaatje afdichte met de vinger dat hij dan direct uitviel.}

Ik hoop dat er iemand dit probleem herkent en misschien wat mogelijke oplossingen heeft.


M.vr.gr Klaas
en alvast bedankt.

zarras

Geplaatst door zarras (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

klaas dat vacuum gaatje moet dicht zitten.
dat hij af slaat komt omdat hij dan teweinig lucht krijgt en zo ontregeld wordt.
je moet dat gaatje dicht maken dan het storinggeheugen laten uitlezen.
de gasklep zal schoon gemaakt moeten worden en opnieuw in de bassisstand gezet worden.
als dat allemaal gelukt is moet het in orde zijn.

groetjes jan.

zarras (0), 14 jaar geleden

Hoi jan,
Bedankt voor de snelle reaktie.
Dan breng ik mijn zoon zijn auto morgen gelijk maar naar de garage om deze werkzaamheden te laten doen.
Ik had al wel ergens iets gelezen over gasklephuis reinigen , maar weet zo niet hoe ik daar bij kan komen,
Kon nergens iets vinden over wat ik stap voor stap moest loshalen om hem te verwijderen , zie hem wel zitten
onder die zwarte grote luchtfilterbehuizing , zit een stekker op de zijkant en kan ook zien dat hij met een kabel bediend word.
Hij ziet er aan de buitenkant ook behoorlijk vettig en vuil uit , dus zal nog wel nooit los zijn geweest voor reiniging.
En omdat hij dan ook daarna moet worden uitgelezen en dus ook in basisstand moet worden gezet , kan ik ook maar beter het reinigen
bij de garage laten doen.
Heb vandaag wel een kabeltje met software gekocht waar ik de boel mee kon uitlezen , maar gezien ik dit nog nooit heb gedaan , durf ik het nog niet aan en als het niet goed gaat dan zal mijn zoon nog flauwer zijn dan als hij nu al is.

M.vr.gr Klaas
Heb jij misschien ook een idee wat zoiets gaat kosten als je het bij de garage laat doen?

M.vr.gr Klaas

zarras (0), 14 jaar geleden

Hoi jan,
Stel dat het aan het gasklephuis ligt , is het dan ook mogelijk dat hij ook soms wel een half uur tot een uur wel goed wil lopen?
Want gisteren zelf nog even rond gereden en liep hij statinair goed en viel niet uit , bij thuiskomst even auto uit gedaan en later weer gestart
en dook het probleem weer op, en dan rij je er even mee en ja dan valt hij uit en dan kun je bijna niet meer sturen , is dat enorm zware sturen wel normaal als motor en dus ook stuurbekrachtiging uitvalt?


M.vr.gr Klaas

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Klaas

Als hij onder het rijden uitvalt,gebeurt dat dan met ingetrapte koppeling ? dan is het normaal dat ook de stuurbekrachtiging uitvalt..als onder het rijden de motor nog gewoon mee loopt,moet ook de bekrachtiging nog werken om het zo maar te zeggen.

Het kabeltje dat je gekocht hebt zou je eens kunnen proberen..( Vagcom met een klein cd'tje erbij ? ) echt veel fout kun je niet doen,installeer het programma op de laptop,sluit hem aan op de auto,start het programma,ga naar group 01 Engine,en klik dan in het linker gedeelte op fault-codes en kijk eens wat hij aangeeft.Zolang je niet in het rechter gedeelte komt,dus niks veranderd maakt het allemaal niks uit.

Zie ook voor een duidelijke uitleg en info : http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

Vertrouw je het niet,of weet je niet zeker waar je mee bezig bent,laat dan de reparatie uitvoeren bij een garage of dealer.

Gr Stefan

zarras (0), 14 jaar geleden

Hoi stefan,
Het is met ingetrapte koppeling gebeurd , heb het zelf ook even geprobeerd.
Dan schrik je wel even , want dan moet je echt even kracht zetten om te sturen.
Ik denk dat ik het eersteven laat doen door de garage en dan vraag ik of ik even mag meekijken
als ze hem gaan uitlezen en het opnieuw inleren {in bassis stand zetten of zo}, maar weet niet of de garage dat toelaat.
Heb ook al even op de site gekeken van gerritspeek , daar staat zeker veel informatie.
Maar daar staat bij of er ook een ISV klep is of niet , dit i.v.m de menustappen in vag-com.
Nu kan ik nergens vinden of ik die heb of niet , en weet ook niet hoe dat ding er uit ziet.
Jammer dat er hier in de buurt geen hobbyist is waar ik even heen kon gaan om dat uitlezen en inleren en zo even te zien.
Dan kon ik het op den duur zelf doen , dat leek me ook wel een uitdaging.

M.vr.gr Klaas
en bedankt.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Klaas

ISV staat voor : IDLE SPEED VALVE ofwel stappenmotor,maar deze zit bij jou opgenomen in de gasklepeenheid.

Gasklephuis schoonmaken en in de basisstand zetten is wat je moet laten doen.

Gr Stefan

zarras (0), 14 jaar geleden

Hoi stefan,
Heb net de software geinstalleerd en de kabel {interface} aangesloten op de laptop.
Heb het programma gestart en bij options de juiste com poort gekozen {d.m.v Test button}
Kun jij voor mij stap voor stap door het menu vertellen hoe ik precies op het punt kom waar
ik de gasklep weer in bassisstand kan zetten en wat ik in vag com precies wel moet aanklikken
of invullen.
Ik ga straks in de auto zitten en sluit de kabel aan , zet hem op contact , start vag com , zal ik eerst de odb2 test doen,
Dan in hoofdmenu naar select >> 01 Engine >> en klik op fault-codes links in scherm en dan kijken welke foutcodes er in het geheugen staan.
Als dit is gelukt , dan ga ik via hoofdmenu een autoscan doen en daarna nog via hoofdmenu control module finder.
Ik neem aan dat ik met bovenstaande akties geen verkeerde dingen kan doen en dat het al vele informatie opleverd over de auto en zijn mogelijke foutcodes en aanwezige sensoren/apparaten in de motor.

M.vr.gr Klaas
en weer bedankt , elke info is welkom.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hallo Klaas

Probeer dit eerst eens,dus eerst even de foutcode's uitlezen en kijk eens wat er dan uitkomt.

Als je doet zoals je omschreven hebt,doe je niks verkeerd.

Die OBD-2 test hoef je niet te doen,klik je de control-module-finder aan,kan het best een tijd duren voordat hij alles doorlopen heeft,ofwel als hij klaar is kun je zien wat hij gevonden heeft,of wat er uit te lezen valt,denk aan het motormanagment,ABS,Airbag etc...

In group 08 ( onder fault codes ) kun je door de groepen bladeren,daar zie je bv ( als de motor loopt ) het stationaire toerental,de inlaatlucht temp,de koelvloeistof temp,de lambda regeling,gasklepstand,ontstekingstijdstip,snelheid etc..

Gr Stefan

zarras (0), 14 jaar geleden

Hoi stefan,
Dus om te kijken wat er allemaal gebeurd tijdens het lopen van de motor in group 08 .
Laptop aansluiten op diagnose stekker in auto , dan auto starten , vag-com opstarten
en dan via hoofdmenu >> Select >> 01-engine >> Meas-blocks-08 en daar neem ik aan dat ik die groepen
kan zien waar jij het over hebt ,waar ik door heen kan bladeren?
Wou net met de laptop naar de auto , maar daar wacht ik even mee tot de regenbuien hier over zijn {water in laptop lijkt me niet goed}

M.vr.gr klaas

zarras (0), 14 jaar geleden

Hoi ,
Nou , ik ben al verscheine keren in de auto geweest , maar krijg geen verbinding met de computer van de auto.
Vag-com geinstalleerd , usb drivers voor de interface geinstalleerd.
Programma gestart >> Options >> test op com 3 gelukt >> Naar de auto >> Kabel aangesloten op diagnose stekker
bij de asbak , auto op contact >>Start vag com >> Select >> 01-engine en dan is ie bezig om op bepaalde adressen verbinding te maken.
Dit duurt even en dan krijg ik een schermpje met de tekst "No responce From controller"
Had ook nog ergens gelezen dat je de radio er uit moest halen , dus ik radio/cd eruit en weer proberen , maar weer geen succes.
Andere versie's van vag com geprobeerd , maar ook geen succes.
Dus ik weet nu even niet wat er aan de hand is.
Nu heb ik nog geen uitlezing , en zie ook niet waar het probleem zit.
Waar zit eigenlijk de ECU bij deze golf?

M.vr.gr Klaas

M.vr.gr

Audidriver73 (0) PRO, 14 jaar geleden

ECU ligt onder de voorruit als goed is.
Kun je module 17-instruments wel uitlezen ?
Indien je geen enkele module kunt zien zou het een de stekker kunnen liggen.

Je hebt waarschijnlijk de freeware versie vagcom, 3.11, hiermee kun je geen calibraties uitvoeren, alleen uitlezen en wissen.

zarras (0), 14 jaar geleden

Het is geen orginele kabel , bijgeleverd op een cd vagcom 409.1.
Heb de auto naar de garage gebracht om gasklep te laten reinigen en opnieuw inleren.
Foutmelding bij uitlezen is gasklep potentiometer , na wissen van de foutcode en reinigen en opnieuw inleren
waqs het probleem niet voorbij , ze hebben er een stukje in gereden en daarna weer uitgelezen en weer zat de
zelfde foutcode van de gasklep potentiometer in het geheugen.
Ons is nu verteld dat er een nieuw gasklephuis in moet en dat gaat bijna 500 euro kosten , en er werd gelijk geadviseerd
om geen gebruikte gasklephuis te nemen. {zoonlief nu helemaal flauw}.
Wij weten nu ook geen andere oplossing meer.

In elk geval iedereen bedankt die heeft meegedacht met ons probleem.

M.vr.gr Klaas

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Klaas

Je kunt deze wel eens controleren / meten en dat kun je zo doen :

[url=http://img136.imageshack.us/i/31405281.p...][img]http://img136.imageshack.us/img136/4981/...[/img][/url]

Gr Stefan

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

En toch als je de storing gaskleplichter V60 of zoiets hebt dan loopt het eigenlijk altijd uit op een nieuw gasklephuis.
Je kan de gok wagen om er 1 van de sloop te halen,zo vaak gaan ze ook weer niet stuk,maar dan kan je hem zelf monteren eventueel en bij de garage laten inleren,zorg er wel voor dat hij goed schoon is voordat je hem laat inleren,anders idd gewoon een nieuwe.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.