Na het lezen van vele berichten over nagenoeg hetzelfde onderwerp ben ik er nog steeds niet achter wat de oorzaak is van onderstaand probleem:
POLO 1997, 1.4 Benzine.
-starten, slecht lopen, lijkt dan op 3 cilinders te lopen, lichte geur van benzine.
-indien de motor enkele minuten stationair loopt valt deze stil.
-indien ik gelijk wegrij slaat de motor na een kleine 100 meter uit.
-opnieuw starten, slaat niet direct aan maar op den duur draait de motor wel.
-dan draait de motor zoals het hoort, netjes en soepel, gewoon op 4 cilinders.
-de rest van de dag totaal geen problemen meer.
De volgende weer hetzelfde ritueel.
Op advies VW Dealer heb ik de temperatuursensor vervangen.
Motor lijkt iets beter te lopen maar het probleem is daarmee nog niet opgelost.
Bougies, verdeelkap, kabels zien er ogenschijnlijk recent vervangen uit. (door de vorige eigenaar)
Gasklephuis is schoon.
Compuer is uitgelezen maar gaf geen storingen aan.
Genoemde oorzaken in andere berichten: temperatuursensor, contactblokje, brandstofpomprelais 167, brandstofpomp en mischien nog andere mogelijke oorzaken hebben bij anderen ook niet direct het probleem op kunnen lossen.
Om nu allerlei zaken te gaan vervangen zonder exact te weten wat de oorzaak nu precies is gaat mij net te ver.
Zijn er op dit forum mensen die mij hierover wat duidelijker kunnen aangeven welke oorzaak de meeste kans van slagen is om het probleem op te lossen ?
Kennelijk zijn er meer Polo rijders die soortgelijke problemen hebben of gehad hebben dus moet zoiets toch te verhelpen zijn.
Bij de VW dealer wordt ik ook niet wijzer terwijl je zou verwachten dat men van dergelijke problemen wel op de hoogte zouden zijn en dat er ook oplossingen voorhanden zijn.
Hopelijk kom ik via dit forum achter de gouden tip die mij kan helpen.
Gr. Pietje
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
temperatuursensor is ook het eerste wat in mij opkomt;
Als het niet aan de temperatuursensor ligt, zou het de bedrading daarvan nog kunnen zijn die doorgesleten is en ergens tegen massa ligt...
Vandaag maar even aan het gokken gegaan om het probleem op te lossen na het lezen van forums waarop nagenoeg hetzelfde probleem besproken is. Dus vandaag gedaan: bobine losgemaakt en de contactpunten van de aansluitingen gereinigd. Tevens het contact daarvan op het schutbord schoongemaakt. Verdeelkap losgehaald en de contactpuntjes daarvan en de rotor gereinigd. Ogenschijnlijk leek dit allemaal niet nodig. Overige stekkers en contacten nagelopen. Gestart en de motor loopt netjes. Kijken wat de motor doet bij een koude start. Afwachten dus. Tips blijven welkom.
10 jaar
Hetzelfde probleem gehad. Polo 1,6 van 1998.
Bleek hallsensor in verdeler defect te zijn.
Succes, Chris
Hetgeen ik gedaan had bleek niet geholpen te hebben. De tip van Chris eens onderzocht en gezien de symptomen zou het wel is de hallsensor in de verdeler kunnen zijn. Dus vandaag een nieuwe stroomverdeler gekocht en gemonteerd. Motor liep naar mijn gevoel wel iets beter. Morgen maar even een koude start afwachten om erachter te komen of het probleem de stroomverdeler is geweest. (ik duim dat het zo is....)
10 jaar
Duimen heeft niet geholpen. Blijkt dus de stroomverdeler ook niet te zijn. Starten ging goed maar na 250 meter rijden viel de motor weer geheel stil. Flink doorstarten en uiteindelijk draaide de motor weer. Wat kan de oorzaak zijn. Iemand nog tips ?
10 jaar
De motor start dus met een veel te rijk mengsel.
De dealer kan toch ook live data uitlezen?.
Bij een koude start zouden ze dat dus moeten controleren,wat voor waarde de sensoren afgeven,dan moet er toch iets afwijkends te zien zijn.
10 jaar
Het probleem lijkt hopelijk opgelost te zijn na montage temperatuursensor en een nieuwe stroomverdeler. Na mijn laatste post geen probleem meer gehad met stilvallen etc. Mocht het probleem zich weer voordoen ben ik van plan een andere krukassensor te plaatsen. Hopelijk komt het niet zover.
10 jaar
Volkswagen maakt meerdere motoren met 1400 cc. Op het kenteken en in de reservewielbak kan je die code vinden .
Mono en multipoint injectie , 8 of 16 kleppers.
Als je de ontsteking met hallsensor hebt vervangen zal je een BDP sensor nergens kunnen vinden .
Groeten.
Punt, kan je aan de hand van onderstaande aangeven of er wel of geen BDP sensor in de POLO aanwezig is ? Want de laatste dagen wederom hetzelfde probleem dus overweeg ik om een nieuwe krukassensor (BDP) te monteren.
Motorcode AEX OF APQ
Chassinummer: WVWZZZ6NZVW199185
10 jaar
Beide blokken hebben een verdelerontsteking .
Die Hallsensor in dat ontstekinghuis dient als bdp gever . Bij een dubbele blokbobine zal deze moeten werken met een bdp sensor i.c.m. een nokkenas-sensor .
Je zult dus een andere oorzaak van uitvallen moeten zoeken . Heeft de wagen een toerenteller, als die wegvalt heb je een houvast om in een richting te zoeken.
Succes.
Punt, bedankt voor je bericht ! Er zit een toerenteller in in Polo. Echter na een paar honderd meter valt alles stil dus ook de toerenteller. Dus in welke richting ik nu zou moeten zoeken...ik zou het niet weten.
Na stilvallen en opnieuw starten moet ik even doorstarten totdat de motor uiteindelijk aanslaat. Voor de rest van de dag totaal geen problemen meer.
10 jaar
Aan jou om dat uit te zoeken! Accupolen goed vast en die boutjes bij de + accupool ?
Boven aan de lijst staat het electrische deel van het contactslot. Deze gaan als broodjes over de toonbank . Een aanwijzing is als bij het uitvallen alleen het dynamolampje wel brand is dit wellicht de oorzaak. Alsof je het contact uit zet. !!
Is verder nog het massadraadje aanwezig tussen kleppendeksel en ontskingmodule onder de bobine?
Meet of er spanning komt op de benzinepomp bij het contact aanzetten ,dit moet stoppen als de motor niet draait .
Verder is het op de gok vervangen van onderdelen niet zo handig , het pakt vaak veel duurder uit dan gericht zoeken en meten.
Succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar