close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: Storingslampje brandt: lambdasonde

Bouwjaar: 2003

Betreft een Polo 1.2/12V.Storingslampje geeft foutkode 16514: elektrische storing in stroomcircuit lambasonde 1 cilinderbank 1.Bij controle inderdaad van de 5 draden van de bovenste lambda sonde een draad stuk (oranje).Deze hersteld en kode gewist.Bij 4-gastest de waarden stationair ok.Bij 3000 toeren is Co 1,7 Hc 5 O2 0 (nul)en lambda waarde 0,96

Na een goede proefrit geen lampje meer die gaat branden.Even een half uur laten staan, weer een proefrit en wederom een storingslampje die oplicht en de foutkode weer van een storing in de stroomcircuit met een OBD?-Kode P0130.Wie heeft een tip om verder te zoeken naar een oorzaak?

Geplaatst door

Siem Bijman (680)
badge vip badge

al 23 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

We hebben er nog even mee verder gewerkt en voor de ervaringsdeskundige onder ons nog een paar vragen.Er zit een stekker aan de eerste lambdasensor waar een speciaal verbindingsbrugje in zit.Waar heeft dit mee te maken?We hebben de scope erop gezet en op penaansluiting 34 van de computer zou bij draaiende motor een spanning in moeten komen van 2,5 Volt.Dit komt er ook, maar daar zitten onregelmatige pieken naar beneden toe in.Deze gaan dan plotseling terug naar soms 0 Volt.Kan dit de storing veroorzaken?

Ben benieuwd, want er zijn nog niet echt veel problemen met deze breedbandlambda's besproken op deze site.Op de gok een nieuwe sensor vind ik altijd zonde, al moet je op een gegeven moment wel wat natuurlijk.

Siem Bijman 680
badge vip badge

19 jaar

Breedbandsondes werken volgens het stroomprincipe en niet op wisseling in de spanning. Is met een multimeter niet te testen. Je kan beter de injectietijden op de scope zetten en meten. Als je wisselingen in de aantijden ziet is dat een teken dat de benzinecomputer in closed loop is. Daarmee moet de lambdasonde wel werken. Heb overigens ergens documentatie uit een VAG cursus, zal morgen es ff kijken.

Graag!

Siem Bijman 680
badge vip badge

19 jaar

Is inderdaad erg lastig om aan deze lambdasonde te meten.

Het werkt inderdaad zoals Hakeem het al zei met een stroomprincipe.Je kan erop meten doormiddel van scoop.Je sluit hem over 2 draden en welke dat is kan zelfs weer verschillend zijn per breedbandlambdasonde,maakt het er niet makkelijker op.

De lambdasonde heeft 5 draden,maar op de stekker van ECU motor zitten er 6.Twee voor verwarming en 4 meetdraden.Je moet eigenlijk altijd de meetpinnen gebruiken die vlak naast elkaar liggen op de ECU.

Voorbeeld ik zag dat er één draad naar PIN 34 ging,vaak zit de andere er naast is mijn ervaring dus PIN 35 of 33.Hier moet je dus een scoop over zetten.Die andere 2 draden zitten ook vlak naast elkaar.


Bij een goed werkende lambdasonde zal ie zo 3 á 4 keer wisselen van 0,5 Volt tot zo -0,3 Volt(negatief dus) in de 10 seconde.Maar dat ook precies andersom zijn als je de meetpennen andersom aansluit.Je meet nu eigenlijk de pompstroom van deze sonde.Maar je kan hier niet uithalen of te rijk of te arm aangeeft.Dat kan wel met de diagnose tester,meetblokwaarde 31 Veld 1 geeft de voorste lambdasonde waarde aan.

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt Siem,valt echt niet mee deze sensor om dat goed te begrijpen.Ik heb ook de leerboekjes gelezen en vind het nog steeds een moeilijke sensor.

Maar je foutcode zit in de voor voorverwarming(volgens werkplaatshandboek),hier moet je je aandacht aan schenken.Deze wordt door de ECU doormiddel van een duty-cycle aan massa gelegd.Vroeger was ie uitgevoerd als een PTC-weerstand.Nu wordt de stroom geregeld door hem aan en uit te sturen.

Verwarming gaan weleens defect,maar controleer ook de aansluiting op de ECU goed.Haal zelfs anders die pennen er ff uit en druk hem opnieuw aan.

Suc6 Siem.hoop dat je het oplost.

Alexander243 0
badge

19 jaar

Bedankt Alexander.Ga vandaag weer verder.Heb zelf ook de documentatie er nog eens bijgezocht, maar daar stond niet erg duidelijk in hoe te meten.Inderdaad geeft hij aan dat de verwarming niet goed werkt en dat die via de ecu aan massa wordt geschakeld klopt.Deze is echter prima in orde volgens het scope beeld.Ga nog even verder meten en laat nog wel weer horen.

Siem Bijman 680
badge vip badge

19 jaar

Update Alexander;hebben een aantal metingen gedaan.Ten eerste met Vag-com in groep 1 van meetwaardeblok 31 de werking van de 1e lambdasonde gemeten, ook tijdens rijden.Die ging op 0,88 tot 0,92 staan bij zo'n 3000 toeren in de 5e versnelling.Te rijk dus.Na de rit weer gekeken of er weer een foutkode was.Ondanks dat het motormanagementlampje niet brandde of gebrand heeft toch weer de zelfde foutkode.

Meten aan de voorverwarming gaf geen enkele hapering tezien.Hij werd keurig aan en van massa geschakeld.Ook de 12 volt was continu aanwezig en ook daar geen enkele hapering.Op pen 34 en 33 de scoop aangesloten bleek dat deze beide draden een keurig signaal afgaven,waarvan de ene aansluiting een spannig had van 3 Volt met om de paar sekonden een afwijking naar 2 of 2,5 volt.Echter op een gegeven moment gaven deze beide scoopbeelden tegelijkertijd 0 Volt aan.Dit is zonder twijfel de fout die we nu dus meten op 2 draden die van de sensor zitten en naar de pennen 33 en 34 op de ECU gaan.De 2 andere draadaansluiting geven geen vreemde storing.Het blijft voor mij nu wel een gok of dit in de bedrading zit, wat de foutkode eigenlijk aangeeft, of de sensor, wat ik eigenlijk vermoed (en ook hoop)of in de ECU , wat ik niet hoop.

We hebben in elk geval een sensor besteld en gaan die morgen eerst maar eens monteren.Heb de scoop beelden opgeslagen en de ervaring die we nu op doen maar eens goed bewaren.Hou je op de hoogte van de afloop.

Siem Bijman 680
badge vip badge

19 jaar

voor deze storing heeft vw een aantal verbeteringen doorgevoerd,
1. software update voor motorregelapparaat,2. verbeterde lambdasonde vanaf productiedatum 10-2004. verder word er gadviseerd massapunten te controleren + stekkerverbinding van lambdasonde naar regelapparaat controleren/evt nieuwe contacten aanzetten. daarna zou storing niet meer terugkomen.

Gerhard3595 0
badge

19 jaar

Nieuwe lambda heeft geen effect gehad.Misschien weet jij Gerhard wat de software-update voor dit specifieke probleem kan doen?Wat wel vervelend blijft bij deze auto is dat 1 van de draden die vanaf de computer loopt op de doorverbindstekker van de lambdasensor is afgebroken, precies op de stekker zelf.En deze hebben we dus om de stekker hen moeten leggen, ook bij de nieuwe sensor.De stekkerverbinding is een hele speciale met een verbindingsstukje erin die vast een funktie heeft, alleen weet ik niet welke.Het is natuurlijk mogelijk dat deze afgebroken draad daar wel een bepaald seintje van moet krijgen en dan kun je 100 nieuwe sensoren monteren, maar blijft het probleem erin zitten.de massa verbindingen zien er perfect uit en ook de stekkeraansluiting op de computer is niets vreemd aan te zien.

Siem Bijman 680
badge vip badge

19 jaar

Probleem opgelost.Gaf zelf het antwoord al, maar wist het niet te verklaren.De draad die bij de stekker was afgebroken was aangesloten op pen 6 van deze stekker.Wat hadden we gedaan?We hadden deze afgebroken draad buiten deze stekker om verbonden met de draad die op pen 6 zat van de contrastekker.(Deze hadden we eerst ook losgeknipt van die contrastekker).Toen we nog geen positief resultaat hadden, hebben we de lambdasensor vervangen en ook daar de draad doorgeknipt op pen 6 van de stekker en weer verbonden.Wederom zoals gemeld geen resultaat.

De stekker die op de lambdasensor zit heeft 5 draden.Vanaf de computer lopen er 6.Op de lambdasensor zit op pen 2 geen draad.Door nu de stekker van de oude lambdasensor open te werken kregen we inzicht in de funktie van het bewuste brugje in deze stekker.Dit bruggetje maakt verbinding via een bepaalde weerstand (van 113 ohm)tussen aansluiting nr 2 en nr 6.Dus doordat we de beide draden van aansluiting 6 met elkaar hadden verbonden buiten de stekker om, was er geen signaal meer mogelijk van af de lambdasensor (via pen 6)op penaansluiting 2 van de stekker aan de computerzijde.

Probleem was natuurlijk om op de afgebroken penaansluiting 6 een neiuwe draad te maken omdat deze in de stekker was afgebroken.Dus hebben we alle 6 draden losgemaakt van de stekker die van de computer afkomt en door verbonden met aparte stekkers op de stekkeraansluiting van de lambdasensor, zodat de funktie van het bruggetje weer benut werd.Met 100% resultaat.

Siem Bijman 680
badge vip badge

19 jaar

Netjes Siem.......dat het probleem opgelost is.Had je vorige antwoordt ook gelezen en zag wat je gedaan had en wist eigenlijk ook wel zeker dat hier je probleem in moest zitten.

Heb nog een scoopbeeld van zo lambda sonde.Als je interresse hebt moet je het maar zeggen.Neem ik de diskette ff morgen mee.Vergeet het steeds.

greetz Alexander

Alexander243 0
badge

19 jaar

Wil hem graag zien Alexander, want reken maar dat er meer problemen komen met deze breedbandlambda sensor.En als je dan wat voorbeeldsignalen hebt is het makkelijker zoeken.

Siem Bijman 680
badge vip badge

19 jaar

Jammer Siem, heb de hele tent afgezocht maar zonder resultaat. Waarschijnlijk bij de verhuizing verloren gegaan. Kom ik nog iets tegen dan laat ik het je weten.

Zover hoef je nou ook weer niet te gaan zoeken Hakeem.Kom je het tegen, zie ik het graag.In elk geval bedankt voor je moeite en gelukkig is het probleem gevonden.

Siem Bijman 680
badge vip badge

19 jaar

Ben weer de diskette vergeten,zal proberen hem dinsdag mee te nemen als ik natuurlijk weer niet vergeet.

Alexander243 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.