close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Transporter: stoten en inhouden

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 tdi

hallo,

Ik ben peter.
Wie kan mij helpen ik heb sinds 1mnd een t5 LWB van 2009 (58000KM)gekocht mn t5 KWB uit 2006(140000KM) waar ik nooit problemen mee had in geruild en nu heb ik het volgen de probleem mn t5 stoot en schokt en hobbelt en geeft een trillend effect door de auto (bij snelheden van 40km tot 150km en hoger ) En om m'n banden uit te sluiten heb ik de winterbanden (een apart setje) gemonteerd. maar het blijft het zelfde .
Is er een mogelijkheid dat er een probleem is met de software want tijdens het uit lezen geen fout meldingen maar ik lees over andere software versie enzv vandaar m'n vraag. Ook wat nog tot het probleem hoort is dat als je het gas los laat dan zie je de liter teller in de boordcomputer zakken naar nul wat normaal zou zijn maar dan loopt hij ook op naar 11 of 22 liter en dan weer naar 0 ook hier heb ik geen verklaring voor.

Wat ik nog graag zou willen weten wat zijn de effecten bij een roetfilter verstopping( hij geeft nog geen melding maar ruikt af en toe wel)
wat doet een t5 als hij in de nood loop komt


vrgr peter

Geplaatst door

picos (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het probleem met die moderne elektronika is dat zowat alles mogelijk is - dus ook software fouten.
Als het roetfilter te ver verstopt zit of de auto om een andere reden in noodloop gaat moet er een foutlamp (MIL) gaan branden.
Dat is zelfs wettelijk verplicht. Zolang die lamp niet aangaat zullen er weinig foutcodes uit te lezen zijn en heb je geen noodloop.

Dat sluit overigens niet uit dat er problemen zijn met het regenereren van het roetfilter.
Heb je er al een aardige afstand mee gereden? Vooral kilometers met een hoger toerental zijn hier van belang.

oldford 0
badge

12 jaar

Hallo, als er geen foutcodes aanwezig zijn , wordt het al een lastiger verhaal. EGR(deze is electronisch met terugkoppeling naar motormanagement) en turbo zijn niet erg aannemelijk, alsmede een pompverstuiver/compressie probleem. Want dan wordt er normaal gesproken een foutcode opgeslagen, mbt het veroorzakende onderdeel/cilinderoverslag etc.Roetfilter is ook niet erg aannemelijk, gezien het dpf lampje niet oplicht en geen foutmelding over het roetfilter aanwezig is (overbelasting/ onjuiste werking)


Vraag is, of het probleem uit de motor komt of uit de andrijflijn. Is het een automaat of handbak ?

Een brandstof tekort, zou een oorzaak kunnen zijn. Vaak zie je bij dit soort problemen bij rijdend uitlezen, dat turbo druk/luchtmassa/EGR etc. fluctueren, maar het is dan moeilijk te zeggen of het de oorzaak of het gevolg van de storing is. Mijn ervaring is, dat het gezien het niet opslaan van foutcodes, een gevolg is en niet de oorzaak. Luchtmassa meter zou de oorzaak kunnen zijn, maar is niet het meest voor de hand liggend, naar mijn mening.

Alles is natuurlijk mogelijk, maar software lijkt me ook niet voor de hand liggend. Is de auto getuned ?

Bij aanschaf geen garantie op de wagen gekregen ? Vorige eigenaar niet bekend met het probleem ?

Groet Jan227

Jan227 30
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.